De allra flesta kallar staden vid det gamla namnet Saigon, även om den bytte namn till Ho Chi Minh redan år 1976. Saigon är fortfarande formellt namnet på Ho Chi Minhs stadskärna, så helt ute och cyklar är inte den som använder namnet Saigon. Eftersom detta reportaget bara handlar om citykärnan, så använder jag namnet Saigon.

Oavsett namn, så är Saigon staden som Viveca och jag valde att använda som first Asian entry då vi över jul och nyår 2014/2015 besökte Vietnam och Kambodja. Vi stannade tre dagar, vilket var perfekt eftersom jag har ett hat/kärleksförhållande till asiatiska storstäder. Ja, de är levande, atmosfären kan vara underbar och det händer mycket. Men de är också smutsiga, varma och trafikerade. Samt att jag har bråttom att komma mig till stranden som brukar vara mitt nästa stopp.

vietnam-saigon-ho-chi-minh

Utanför Ben Thanh-marknaden

Vårt hotell ligger precis vid den stora Ben Thanh-marknaden. Utanför marknaden finns flera stora utomhusrestauranger och vi äter här två av tre middagar. Ja, det ser lite ruffigt ut och det var inte många turister som vågade äta här. Men vi älskade det och maten var fantastisk.

vietnam-saigon-ho-chi-minh vietnam-saigon-ho-chi-minh vietnam-saigon-ho-chi-minh vietnam-saigon-ho-chi-minh vietnam-saigon-ho-chi-minh

Backpacking district

I Saigon finns det ett område som på kartan heter Backpacking District. Backpacking och vandrarhem står inte högst på listan hos Viveca och mig men dag två bestämmer vi oss för att gå förbi i alla fall. Restaurangerna är många och ligger varvade med lika många resebyråer längs de smala gatorna. Det är faktiskt ett trevligt område! Vi tar också en underbar massage (och kommer tillbaka nästa dag för samma) och köper en utflykt till Mekongdeltat.

Mopeder och neon i Saigon

Det bor åtta miljoner människor i Saigon och vi är övertygade om att hälften av dem äger en moped. Vi har aldrig sett så många mopeder på en och samma gång. Trafiken är omfattande med många sexfiliga gator, så att korsa gatan är en utmaning eftersom det ofta är långt mellan övergångsställen.

vietnam-saigon-ho-chi-minhvietnam-saigon-ho-chi-minhvietnam-saigon-ho-chi-minhvietnam-saigon-ho-chi-minhvietnam-saigon-ho-chi-minh

Det finns givetvis många andra områden i Saigon. På kvällarna varvar vi att besöka takbarer med att strosa runt, utan karta och utan att veta var vi befinner oss. Går vi vilse så är det bara att fråga efter Ben Thranh-marknaden, så är vi hemma.

Föregående artikelAtt hyra en alldeles egen villa