I lördags vaknade jag klockan 07 i Ystad. En timme senare setter vi oss i bilen. Ytterligare en timme senare, klockan 09, kör vi in framför hyrbilsfirman vid Malmös centralstation.

Västra hamnen i Malmö.
Foto: Lotta Stople

Hej då Skåne och hej Kastrup

Lämnandet av bilen går snabbt och jag har tur med tågtiderna; strax etter 09:30 kliver jag av på Kastrup flygplats. I Skåne sken solen och himlen var blå, när jag kom ur tunneln i Danmark var det molnigt och trist.

Vivecas tåg till Stockholm går klockan 10 från Malmö. Lotta som har tåg först klockan 12, tar en promenad till Västra hamnen för att spana in Turning Torso. Vi roar oss med att skicka bilder till varandra, där vi berättar vad vi ser och jämför vädret.

Papirön i Köpenhamn

Mitt effektiva flow på morgonen gör att jag får extra lång tid på Kastrup innan mitt plan går; nästan två och en halv timme. Tiden spenderar jag i SAS-loungen framför datorn och med frukost nummer två. Jag älskar att SAS ger mig och mitt silverkort guldkortsförmåner under sommarmånaderna.

Hej då Kastrup och hej Oslo

Klockan 13 landar jag i Oslo och solen skiner igen. Sex timmar efter att jag vaknade i Skåne har jag varit förbi Danmark och är nu i Norge. Jag älskar närheten mellan Malmö och Köpenhamn och pricken över i:et är att min resa slutar i ett tredje land. Världens snabbaste nordiska rundresa.

Lille torg i Malmö
Lilla torg i Malmö
Papirön i Köpenhamn

Dags att flytta igen, kanske?

Varje gå gång jag är i Köpenhamn blir jag sugen på att flytta dit. Varje gång jag hör skånska blir jag sugen på att flytta till Malmö; skånska är Sveriges absolut vackraste, finaste och sexigaste dialekt.

Jag flyttade från Oslo till Stockholm som 18-åring, tio år senare flyttade jag tillbaka till Oslo. Efter tio år i Oslo var det dags att flytta till Stockholm igen, och nästa år är det, enligt statistiken, dags för mig att flytta igen.

Nyhavn i Köpenhamn
Västra hamnen i Malmö
Västra hamnen i Malmö.
Foto: Lotta Stople

Är det nu det är dags för mig att göra en skånsk klassiker; jag menar att bo i Malmö och jobba i Köpenhamn? Jag skulle i så fall få uppleva både en av favoritstäderna och en av favoritdialekterna varje dag. Jag tror jag skulle älska att flänga mellan de två städerna och länderna, tänk att ha en vardag som består av att resa till ett annat land. Eftersom jag redan delar min tid mellan Stockholm och Oslo, så skulle det vid en flytt bli att dela tiden mellan de tre länderna Danmark, Norge och Sverige.

Hmmm, något att tänka på. Jag har ju ett år på mig att ta ett beslut. Enligt statistiken.

Föregående artikelKazbegi eller Stepantsminda – Den lilla staden i Kaukasusbergen