Här kommer en bildkavalkad från då jag besökte Hawaii med min pappa och fru samt mina systrar i februari förra året. Min pappas frus moster flyttade till Hawaii för många år sen, där hon gifte sig och fick en stor familj. Vi umgicks självklart med dem hela tiden, men bodde i en egen villa på nordöstra kusten.

Waikiki Beach

Vi bodde på andra sidan ön men vi passade självklart på att besöka Waikiki Beach vid flera tillfällen. Vi åt på kända restaurangen Duke´s, vi åkte ut med båt och min äldsta syster Julia och och jag tog surflektioner.

Pearl Harbour

I december 1941 attackerade japanerna helt oväntat Pearl Harbour och sänkte fyra slagskepp. Nästa dag utropade USA kring mot japan och med detta trädde USA in i andra världskriget. Pearl Harbour är en historisk plats som det är obligatoriskt att besöka på ön Oahu.

Lanikai Beach

Lanikai Beach brukar ofta vara med på listan när världens vackraste stränder ska koras och brukar anses som vackraste stranden på Hawaii. Och visst var den fin! Detta var också vår närmaste strand och vi var här vid flera tillfällen; både för heldag samt morgondopp och kvällsdopp.

North Shore

En av dagarna gjorde hela stora gänget, alla svenskar och hawaiianer, en utflykt till norra delen av Oahu, kallad North Shore. Här är naturen vildare och mer dramatisk, vågorna slog upp över både strand och vägen vid stranden. Vi stannade till för lunch vid ett lokalt hak vid vägen där vi åt från frigolitlådor sittande på långa bänkar under ett uppspänt tak. Jag älskar mat från billiga hål i väggen. Och ja, räkorna var helt fantastiskt goda.

Läs mer: Tre vandringar på ön Oahu

Hanauma Bay

Hanauma Bay ligger på södra Oahu och är del av en marin nationalpark. Den ligger nästan som inne i en lagun och vattnet är klarblått. Hanauma Bay är den absolut mest populära destinationen på ön Oahu och här är det väldigt populärt att snorkla.

Jag älskar stora familjesemestrar, och extra bra med denna semestern var att vi besökte familjen och blev hembjudna till dem på BBQ hälften av kvällarna. Meet the locals!

Föregående artikelLiechtenstein – Våra bästa tips för en dag i minilandet
Nästa artikelRestaurang Spotykach i Kiev – Tillbaka till 1960-talets roliga Sovjet