Utanför Oslo ligger Kistefos museum, med den imponerande bron The Twist. En bro som är ett galleri och som vrider sig 90 grader från ena sidan till andra och ger intryck av att sväva över vattnet. The Twist har prisbelönats både för sin arkitektur och som museum och omtalats i New York Times som 52 Places to Go in 2020.

Väl, nu blev det nog inte så mycket av sistnämnda under coronaåret 2020, varken för alla New York-bor eller svanskar. Men nästa år får nog alla en ny möjlighet att åka till Norge och då tycker jag att du ska lägga Kistefos museum på minnet.

Kort bakgrund om Kistefos

Kistefos Træsliberi bildades 1890 av Anders Sveaas. Foss betyder vattenfall, där fos är gammalt sätt att stava, och træsliberi betyder träsliperi. Sistnämnda tänker jag dock att de flesta fattade utan min översättning, men tog med i alla fall. Under 1950-talet gjordes någon sorts fusion med annat träsliperi och tillverkningen flyttades dit, medan Kistefos blev stående stand-by i fall kapaciteten skulle behöva utökas. Sistnämnda är orsaken till att all industri bevarades intakt.

Christen Sveaas är entreprenörer och äger ett av Norges största investmentbolag, men är också Anders Sveaas barnbarn. 1996 öppnade han Kistefos museum med de första skulpturerna och industrimuseet, medan bron och galleriet The Twist öppnades 2019.

Verket ”Octupus”
Verket ”Veien til stillheten”
Verket ”Selfportrait of You + Me”, där You i detta tillfället är min mamma i spegeln

Kistefos Museum och The Twist

Kistefos museum består av tre delar:

Utomhus skulpturpark. I dagsläget finns det 46 större skulpturer placerade ut i landskapet och varje år tillkommer nya. Skulpturparken ser större ut på kartan än vad den är i verkligenheten, följer man den enkelriktade stigen från ingången (det finns inget val…), så får man lätt med sig alla skulpturer. Kul med utomhusskulpturer i naturen men detta är generellt inte riktigt min kopp te.

Jag gillade mest spegelpelarna i Veien til stillhet i kontrast till den gamla tegelbyggnaden, Octopus med armar som kom upp av jorden över ett större område samt den prickiga saken Shine of Life i vattnet, också med fin kontrast till den gamla tegelbyggnaden och slussporten.

Industrimuseum. Väldigt snygg industriell 1800-talsmiljö och de gamla byggnaderna är många och välbevarade. Mest industriell prägel har bygganden som omfattade själva sliperiet, där det är väldigt kul att se alla de gamla maskinerna som står kvar. Men jag kärar också ner mig i den gamla slussanläggningen. Utöver detta finna också direktörsvillan, förmansvillan och flera mindre byggnader som vagnförrådet, fyrhuset etc.

Verket ”Shrine of Life”
Maskin i träsliperiet

Konstgallerier. The Twist är alltså en kombinerad bro och galleri, fylld med modern konst. Jag är inte så förtjust i modern konst så kollade mest på själva byggnaden, men gillade att det var många stora tavlor. Fantastisk-fantastisk-fantastisk byggnad, bland det coolaste jag har sett av modern arkitektur. Missa absolut inte att gå en trappa ner, där det finns panoramafönster helt nere vid vattnet och en man i blankaste stål kollar in genom fönstret på alla besökare.

Det andra galleriet är i den gamla byggnaden Nybruket. Här visades en riktigt häftig animerad film och jag satt med öppen mun och kollade. När jag nu läser på ser jag att det är två svenska konstnärer; Nathalie Djurberg och Hans Berg.

Mat och dricka på Kistefos museum

På området finns en foodtruck och många utomhus bord samt några bord i ett glashus. Här serveras pajer, sallader, vanliga våfflor och matvåfflor. Samt fika, givetvis. Vi gick för våfflor med ostkorv respektive räkor och var sin morotskaka till kaffet. En stadig lunch och god var den också.

Glamping vid Randsfjorden på Thornbjörnrud hotell

Resan var julklapp till min mamma från barn och barnbarn och för att göra det lite roligare valde vi att lägga till en övernattning. När vi såg att närbelägna Thorbjörnrud hotell erbjuder glampingtält vid Randsfjorden var vi snabba med att boka. Men bra att vara ännu snabbare, för det var nästan helt fullt då vi bokade i början av maj.

Alla de stora tälten var slut så vi fick boka två tvåmannatält. På plats kändes det som helt rätt val då de såg mysigast ut utifrån. I tältet finns en skön dubbelsäng och tjocka täcken samt ett bord och två stolar. Utöver detta en kemikalietoalett att kissa på och för riktigt badrum finns sex hotellrums badrum vikta åt de åtta tälten att dela på. Tälten var väldigt fina och sängarna var sköna, jag sov som en prinsessa.

Glamping är 100% mitt sätt att sova i tält! De två andra gångarna har varit i Marocko och Oman.

Thorbjörnrud hotell har både eget ysteri och bryggeri och hotellägaren Kjell äger Övre Kjekshus gård som förser hotellet med kött. Hotellet har också nästan ett tunnland köksträdgård. Vi bokade mao självklart ett paket med middag och la också till frukost. I vanliga fall serveras sommartid en berömd pizzabuffé till middag men beroende på corona och smittofara fick vi i stället en god tvårätters fast meny. Jag bytte ut lammet mot fisk och och båda rätterna var goda. Till efterrätt chokladganasch, mums.

Dagen efter serverades en enklare coronaanpassad frukost, men det viktigaste fanns med och frullen var god. Lite tråkigt utan fullskalig frukost men det är bara att gilla läget.

Smör från Thorbjörnrud ysteri

Hadeland glassverk

Glass på norska är glas på svenska, så tyvärr var det inte glassfabriken vi besökte. Hadeland glassverk är Norges svar på Kosta Boda, och ligger ett stenkast från Thorbjörnrud hotell. Produktionen är i dag flyttad och det gamla glasbruket är ett besökscenter med glashyddan, poslinshyddan, honungshyddan, presenthyddan etc. You-name-it-hyddan och den finns här.

Beroende på närheten gick vi förbi efter frukosten. Vi kollade lite runt på alla försäljningsställen, och jag kompletterade mina ärvda kristallglas med en chipsskål. Men roligast var den gamla produktionslokalen, där den som vill nu kan blåsa sin egen vas eller julgranskula. Inte så att jag vill ha en egentillverkad vas men kul att se. Jag vill också lägga till att bageriet hade goda bullar och fin servering i solen.

Hur ta sig till Hadeland och Kistefos, priser och annat praktiskt

• Kistefos ligger i kommunen Jevnaker, som ligger i området Hadeland, som ligger i Viken fylke. Ett fylke är ett norskt län.
  • Det enklaste är självklart att ha bil men vi gjorde resan med buss. Buss 200 går ca varje timme mellan Oslo och Hönefoss och tar 75 minuter. Det går också att åka tåg eller ta Valdresexpressen. Mellan Hönefoss och Kistefos går buss 221, men denna går tre till fyra gångar per dag och inte alls på söndagar. Det bästa är att åka klockan 09:40 från Oslos bussterminal och vara framme vid klockan 11:35 eller klockan 10:40 och vara framme 12:35. Från busshållplatsen är det en kilometers promenad i nedförsbacke.
  • Mellan Kistefos och Thorbjörnrud hotell är det ytterligare fem minuter med buss, men sista bussen går strax efter klockan 15. Vi tog därför en taxi för 180 kr och det var ganska skönt att inte behöva gå uppför backen till busshållplatsen.
  • Thorbjörnruds närmaste busshållplats är Hadeland glassverk och det är fem minuter att gå till denna. Från Hadeland glassverk går det flera busslinjer till Hönefoss.
  • Inträdet på Kistefos museum är 150 kr för vuxna, då ingår The Twist också. Vi ankom ca kl 13 och stannade till de stängde klockan 17. Observera att Kistefos inte har någon förvaring. Vi löste det genom jag fortsatte till hotellet med våra väskor, där jag lämnade in dessa, och hoppade på bussen tillbaka igen 20 minuter senare. På Kistefos mötte jag upp min mamma och syster som hade gått av bussen innan mig och gått in i förväg.
  • Det går att göra resan till Kistefos som en dagsutflykt; också med buss. Tänk bara på att sista buss tillbaka till Oslo går ca 15:30.
  • Våra glampingtält kostade 1800 kr per natt. Jag bodde i Romantica som låg fantastiskt fint vid vattnet medan min mamma och syster delade Spirit som hade lite tråkigare läge bakom ett stort träd. Vi la till frukost för 125 kr per person. Middag kostar 398 kr för två rätter och 698 kr för fyra rätter. Det går också att hyra grill och ha med grillmat, eller köpa från hotellet. Thorbjörnrud erbjuder givetvis vanliga hotellrum också, för den mindre äventyrliga.
  • Glampingområdet är extremt vackert vid fjorden. Vi hade delvis regn på kvällen och kunde inte sitta utomhus så mycket men dagen efter sken solen som sig hör och bör.
  • Hadeland glassverk var helt OK när vi ändå var i området. Men absolut inte värt att åka så långt för endast att gå dit.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.