Italien har världens bästa mat, det är sen gammalt. Så jag har alltid skyhöga förväntningar till maten när jag har en resa inplanerad. Jag kan i veckor innan resan gå och fantisera om vad jag ska äta, så det vattnas i munnen. I Florens fick jag alla förväntningar till mat och dryck infridda.

Jag skulle säga att under hela denna resa, dvs tio dagar och två måltider per dag, åt jag pasta 75% av tillfällen. Jag älskar en god pasta och favoriten är utan tvekan med tomatsås. Resterande 25%, dvs fem tillfällen, fördelade sig på pizzor och ost- och/eller charktallrikar. Ibland kunde det bli både prosciutto- och osttallrik samt pasta till middag. Det är ju semester!

Italiensk secondi, dvs huvudrätt, är inte min grej, det beställer jag så gott som aldrig. Av efterrätter älskar jag tiramisu. Men eftersom jag älskar gelato ännu mer brukar jag avstå efterrätt för att kunna äta glass varje dag.

Via Facebookgruppen Välkomna till Italien lärde jag känna jag Bodil, som bor i Florens med man och barn sen länge och jobbar som guide. Vi fikade och jag passade på att fråga Bodil om hennes bästa restaurangtips. Och det var det smartaste jag kunde ha gjort, för detta var toppentips till ställen jag gillade.

Trattoria San Lorenzo

Trattorian ligger precis vid kyrkan San Lorenzo och några kvarter från ståtliga katedralen Basilica di Santa Maria del Fiore. Det är roligast att sitta vid de stora fönstren på bottenvåningen eller på uteserveringen. Bokning är att rekommendera för fönsterplats. Jag gillade allt; den personliga servicen, miljö och maten. MATEN. Pastan var en ankragu och den var magisk. Roligt med en ny rätt.

Ristorante alla Vecchio Bettola

Ristorante alla Vecchio Bettola ligger i stadsdelen Oltrarno, som betyder bortom Arno. Alltså bortom, eller på andra sidan, av floden Arno. Restaurangen ligger lite i utkanten och jag var definitivt enda turisten i lokalen. Här gäller det också att boka, jag kom dit strax innan klockan 19, och var då bland de första i lokalen men efter någon halvtimme var det kö på gatan. Till huvudrätt tog jag självklart vodkapastan, som enligt Bodil ska ha uppfunnits här.

Trattoria Borgo Antico

Trattoria Borgo Antico ligger också i stadsdelen Oltrarno, på torget Piazza Santo Spirito. Jag åt en ljuvlig lunchpizza här och trattorian är en av Bodils favoriter för pizza.

Ställen jag inte hann med men som jag tror på

Jag har en bra näsa för att spotta bra italienska restauranger från gatan. Alla dessa märkte jag i Googla Maps efter okulärbesiktning från gatan eller fick rekommenderade från Bodil, men hann inte med.

Cantinette Antinori

Bodil nämnde detta ställe flera gångar, som en av hennes favoritrestauranger. Passar tydligen när något ska firas eller vid speciella anledningar. Eftersom jag är lite mer för rustika ställen när jag ska äta själv så droppade jag Antinori.

Osteria Buongustai

Detta pyttelille stället ligger mellan stora basilikan och Palazzo Vecchio. Mao mitt i smeten och turistområden. Ser dock supermysigt ut och jag passerade flera gånger. Fick en chock när jag kom dit för att äta middag och det visade sig att det bara är öppet för lunch. Hade tänkt gå dit för lunch sista dagen men råkade vara långt bort. Strålande recensioner på Google.

I´Brindellone

Ligger också i stadsdelen Oltrarno. Trevlig stadsdel, detta. På Google säger recensionerna rustikt och opretentiöst ställe med bra priser. Var och varannan bild är på tryffelpastan och den ser himmelsk ut.

Osteria dei Centopoveri

Osteria dei Centopoveri är inte bara en, utan två ställen vägg i vägg. Stället på hörnet är mest populärt och också nyast och mest modernt medan det andra är mer klassiskt italienskt. Jag försökte få ett dropin-bord på hörnet men det var det fullt och jag orkade inte att vänta. Det klassiska var stängt då jag var där under corona och lågsäsong i Florens.

Läs mer: Alla våra inlägg från Florens

Glöm inte bort

Brödet focaccia med valfritt pålägg kan köpas både färdig och i en deli där de gör den medan du väntar. Deli heter säkert något annat på italienska, men… Sistnämnda kan svårt bli fel. Denna kostade €2 och jag fick peka på allt det goda jag gillar på den, som mozzarella, prosciutto crudo, pesto och rucola. Mums.

Är du bara lite hungrig eller behöver en planeringspaus innan middag rekommenderar jag en aperitivo, dvs en drink där du går lite tilltugg till. Just den på bilden är en limo spritz, dvs en spritz gjord på limoncello i stället för aperol. Just denna är troligtvis Florens dyraste, beroende på utsikten, men jag ville ha just denna vy. Älskar Basilica di Santa Maria del Fiore.

Sista bilden är från takterrassen på mitt hotell Kraft i Florens. Jag ville bo med uppvärmd takpool. Takpoolen är väldigt fin och utsikten fabulös men hotellet i sig är fint men charmlöst och det ligger lite för långt bort för min smak.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.