Oktober! Denna ganska så trista månad. Värmen brukar ha fått ge vika, dagarna blir kortare och kortare och kylan kommer krypande. Detta är verkligen inte min månad. Ändå har jag till nu trott att under oktober och november; då brukar jag stanna hemma och inte resa. Alls.

Väl, med denna översikt har jag fakta på bordet. Jag får äta upp detta påstående, för åtta av tio år har jag varit på resande fot i oktober. Och här kommer alla oktober resor de senaste tio åren.

2012 – Prag

Maxime och jag är på hembyte en vecka i Prag. Prag är jättefin stad men även i oktober fick vi gå i gå i den gamla stadsdelen. Inte kul. Roligast var utflykten till skelettkyrkan i staden Kutna Hora.

2013 – Göteborg och Köpenhamn

Jag var på två resor, även om man kan tro att Göteborg och Köpenhamn gjordes under samma resa. I Göteborg åt jag på maximalistiska restaurangen Dorsia, mer färger och plysch åt folket!

sverige gotegorg dorsia

Resan till Köpenhamn var en spontanresa en helg jag inte hade något planerat. Jag satte mig på första tåget lördag morgon kl 06.20 och kom hem med sista tåget på söndagen. I stan strosade jag runt, shoppade dansk design på Illums och åt gott.

danmark-kopenhamn

2014 – Gdansk

Hm, jag ser ett mönster för mina oktoberresor. Gdansk var också att åka tidigt dag ett och komma hem sent dag två. Vilket jag senare fick lära mig att heter en mikroresa. Detta var också en stad som överraskade mig positivt, väldigt fin.

2015 – Transsylvanien, Indien/Maldiverna och Tallinn

2015 var oktober en krävande månad på resefronten, med inte mindre än tre resor. Som jag skriver i min årssammanfattning för 2015 så var jag hemma åtta dagar under hela månaden.

Den första resan gick till Transsylvanien i Rumänien, tillsammans med Maxime. Vi gjorde en klassisk roadtrip till Draculas slott och andra än nu finare slott. Vägarna fick vi dela med hästvagnar och på gatorna gick hönorna. En resa jag fortfarande minns som en av mina bästa.

Peles Castle Transylvania Transsylvanien

Några dagar senare var det dags för en jobbresa till Indien. Som jag givetvis passade på att kombinera med en vecka på Maldiverna. Jag bodde på två olika lokala öar och det var regnperiod. När det regnade så regnade det mycket och det var bara att ta av skorna och gå i vatten upp till knän. Annars var det äkta paradis.

maldiverna-ukulhas
Thoddoo Maldiverna

Månadens sista resa gick till Tallinn, min favorit Baltikum-stad. Här var jag på event med andra nordiska bloggare men passade självklart också på att se staden.

tallinn-restaurang-chedi

2016 – Madeira och Azerbajdzjan

2016 kom och det vankades igen två resor. Jag gick en fotokurs den hösten och när jag varje vecka lämnade in min hemuppgift var det alltid foton från olika länder. Lägg till att jag i augusti var i Åre och Budapest och i september i Istanbul. Mina kurskamrater trodde först jag ljög om att alla bilder var nytagna från olika resor.

Resan till Madeira var en långhelg med miv väninna Viveca. Vi bodde i huvudstaden Funchal och gjorde dagsutflykter med linbanan och vandrade en levadaled.

funchal-madeira-botanico-monte
funchal-madeira

Resan till Azerbajdzjan var med Maxime och gick till huvudstaden Baku. En mycket modern huvudstad med mycket futuristisk arkitektur. Vi gjorde en dagsutflykt med chaufför i en gammal röd Lada, till brinnande berg, pruttande lervulkaner och gamla hällristningar.

azerbajdzjan-baku
azerbajdzjan-baku-gobustan

2017 – Djurönäset hotell i Stockholm

2017 gjorde jag faktiskt ingen resa men en staycation fick jag till. En väninna fyllde jämnt och vi tog med henne till Djurönästet hotell och SPA i Stockholm för att fira.

2018 – Örebro och Hong Kong

2018 kom och igen inte mindre än två resor. Den första var en bloggkonferens i fina Örebro, där vi bodde på ett hotell som minner mest om en borg och som ligger ett stenkast från Örebro slott. Väldigt trevligt och jag saknar dessa konferenser.

sverige-orebro

Den andra resan var tillsammans med Maxime till Hong Kong. Maxime hade precis börjat plugga igen och vi fick bara till fyra dagar. Men kort är bättre än inte alls. I denna fantastiska stad hann vi med en utflykt till Macao, äta god asiatisk mat, supa in atmosfären och gå på gångbanorna över biltrafiken.

hong-kong-dag1
hong-kong-dag2
hong-kong-dag3

2019 – Hotel Christiania Teater i Oslo

Oktober 2019 och inte heller då någon riktig resa. Men jag kostar på mig en helg i en svit på hotellet Christiania Teater i Oslo, dessutom är Maxime på besök i Oslo. Min lägenhet renoverades och efter att ha bott i en dumpster i flera veckor förtjänade jag detta.

norge oslo hotell christiania teater restaurang teatro

2020 – Italien rundresa

2020 är lika med pandemi och elände. Under sommaren såg allt ljusare ut och jag bokade en rundresa till Italien i oktober. Precis lagom till att smittosifforna började stiga igen och samma dag som jag åkte hem stängdes restaurangerna i Italien.

Jag besökte de turisttomma städerna Venedig, Florens, Sienna och Rom. Även om munskydden la en stor dämpare på resan för mig så var det väldigt kul att vara nästan själv på Rialtobron i Venedig och helt själv uppe i klockstapeln i Florens.

italien-toscana-florens
italien venedig
italien florens restauranger

2021 – Barcelona/Andorra

Vi pratar nyligen hemkommen från Barcelona och Andorra. En vecka med fokus på att pricka av ett nytt land, tapas, cava, och sangria. I den ordningen, även om alla fem är mycket viktiga. Vilken total lycka både med en riktig resa samt sol och värme.

Läs mer: Våra septemberresor 2015 till 2021

spanien barcelona
andorra

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.