Man brukar säga att norra Öland börjar vid Borgholm och sträcker sig till Ölands norra udde. Eftersom jag blev tvungen att dela upp denna guide pga blev lång så passar det bra att följa samma uppdelning.

Öland är en ö som har hamnat lite i skuggan av Gotland, vilket inte bara är dåligt; då är det inte lika många andra turister här och det gillar man ju.

Vi bodde först tre nätter på södra delen, sedan två nätter på norra delen. Vi var mycket nöjda med detta och tycker fem dagar är ett minimum för att se hela ön, men jag hade gärna haft någon till dag eller två för att kunna hålla ett lite lugnare tempo.

Solliden

Nu kör vi! Vi börjar med Borgholm och jobbar oss norrut. Vi tipsar också om de ställen som fanns med på vår lista men som vi inte hann med.

1. Borgholm

Vi föll inte hejdlöst för Borgholm stad men vi hittade kanske inte de rätta ställen. Vi gick huvudgatan åt ena hållet och smågator tillbaka, sen tog vi en avstickare till hamnen. Hamnen var definitivt trevligast i Borgholm enligt mig.

Borgholms slott

Borgholms slott är en ruin från 1600-talet, och är en populär sevärdhet på Öland. Sommartid genomförs det stora konserter här inne med både svenska och utländska artister.

Solliden slott

Solliden är kungahusets sommarresidens men parken är öppen för besökare. Solliden ska ha uppförts efter inspiration från Axels Munthes Villa San Michele på Capri, vilket är lätt att se. Parken är uppdelad i många olika delar i olika stilar och det är en fröjd att gå runt här. 🖤 på Solliden.

Restaurangerna Norrings creperie, Gamla Televerket, Tack o bock samt Hotell Borgholm

Vi hade fått ett helt gäng restauranger rekommenderade i Borgholm av en kollega som kommer från staden. Tyvärr hann inte med några av dem.

2. Mellan Borgholm och Byxelkrok

Kaffetuppen fik

Mysigt fik precis norr om Borgholm, både inomhus och utomhusbord i trädgården. Vi hann inte hit.

Wannborga bränneri och vingård

Vi stannade till och såg oss runt, fikade och köpte lite rostiga grejer i butiken. Väldigt fint och jag hade gärna fått en guidning men det var fullbokat hela dagen. Det finns också restaurang här.

Evas kroppkakor

Norr om Borgholm ligger Evas kroppkakor. Jag äter inte detta själv, men hoppades att någon av de tre andra gillar så att vi kunde testa Ölands nationalrätt. Men det gör de inte, så det blev tyvärr inga kroppkakor alls.

Gamla kustvägen

Den gamla kustvägen går mellan Äleklinta och Byrum, med sjöbodar, utsikt, klippor och raukar. Denna tyckte vi var så bra att vi åkte den vid två tillfällen och den har också fått en egen artikel.

Läs mer: Våra bästa tips till gamla kustvägen

Ninnis kroppkaksbod

Detta ställe ligger mellan Haglestad och Källa, dvs mitt mellan de två kusterna. Som tidigare sagt var inte kroppkakor på vår priolista, så vi var inte här.

Kårehamns fisk och havskök, Mellböda gårdsbutik och café samt Kaffestugan i Böda

Alla dessa tre ligger längs östra kusten och vi hann tyvärr inte med dessa.

3. Byxelkrok

Byxelkrok blev en favorit att äta middag och hänga i kvällstid på Ölands norra halva. Vi ville egentligen bo i byn, på Byxelkrok Marina Sea Resort, men vi behövde tre rum och det var tyvärr fullbokat. Stort tips att försöka boka boende i byn om planen är att bo på norra Öland.

Byxelkrok i sig är väldigt trevligt med många bodar och restauranger i hamnen. För en så pass liten by är utbudet stort av ställen för mat, fika, snacks och dricka. Många av dem med rymliga uteplatser. Bordbokning är en fördel för restaurangerna, särskilt de med havsutsikt.

Piren med stenar och stenrösen

Det finns en ganska stor pir precis efter att gatan med bodar och restauranger har slutat, precis i övergången till stenstranden. Som sig hör och bör på Öland har det rests otaliga stenrösen här på piren.

På piren står flera bänkar och det är en trevlig stämning där någon har med picknick och äter, på en annan bänk har någon tagit med gitarren och spelar. Solnedgången är också väldigt fin bakom stenrösen.

Läs mer: Slottsholmen hotell i Västervik – Perfekt att stanna till mellan Stockholm och Öland

Gelato & Biscuits

Efter piren ligger glasstället Gelato & Biscuits, som har enormt långa köar varje dag efter middagstid. Alla vill tydligen ha glass då. Vi drog en nummerlapp en kväll och fick vänta en timme. Varning för att de stänger klockan 22 men slutar ge ut nummerlappar redan 20 till 40 minuter innan.

Café Stenflisan

Café Stenflisan, som ligger lite bortgjömt förbi gelaton, har Byxelkroks absolut bästa läge. Utanför finns några runda bord vid stranden, där vi lyckas kapa ett, men det finns också två terrasser på markplan samt en trappa upp.

Här serveras lite enklare rätter, jag tog en ost- och charkbricka som var både god och mättande. Utsikten generellt får 9+ och utsikten vid solnedgång får 10+.

Färja till Oskarshamn

Vi visste inte innan vi var där att det går färja från Byxelkrok till Oskarshamn. Vi hade redan planerat in ett dygn i Kalmar på väg hem och bokat hotell men hade vi känt till färjan innan så hade vi nog tagit den i stället.

4. Sandstränder och Ölands norra udde

Stranden Böda sand

Böda strand är utan tvivel den mest kända, och ökända, stranden på Öland. Böda campings område är som en egen galleria med butiker och restauranger. Vi var här två gånger men bara på ICA som har öppet sent på kvällen. Vi gick aldrig in och såg campingen eller stranden, vilket jag ångrar lite. Stranden sägs vara väldigt fint men det är också väldigt många besökare här.

Stranden Lyckesand

Norr om Böda ligger Lyckesand, som är en fin och lugn strand. Vi var inte här.

Stranden Homrevet

När vi skulle sola och bada på Öland valde vi att åka till Homrevet, som igen ligger norr om Lyckesand. Här finns gott om parkering och en fräsch vattentoalett vid parkeringen. Efter några minuters promenad genom skogen är vi framme.

Stranden är lång och mycket finkornig. Vi kunde lätt ha befunnit oss utomlands. Solen gassar, livet leker och de andra badar. Jag badar först när det är så varmt att jag är nära kokpunkten och så varmt blir det sällan i Skandinavien. Jättefin strand. Kom ihåg att ta med mat och dryck, för det finns inget att köpa här.

Trollskogen

Efter att ha solat och badat besluter vi oss för att åka till Trollskogen. En trolsk skog; vem gillar inte detta? Trollskogen är en gammal barrskog som genom åren har betats ner, så att här finns många gamla och döda murgrönabevuxna tallar och ekar.

Vi gick röda stigen längs stranden och finast tyckte vi det var på en gång vi kom till vattnet och innan det gamla vraket Swiks.

Läs mer: Trolska Trollskogen med skeva tallar och månghundraåriga ekar

Byn och stranden Grankullavik

Grankullavik ligger inne i lagunen som bildas innanför Långa Erik. Det ska finans en fin badplats här och ett trevligt pensionat med restaurang och musikkvällar men vi hann tyvärr inte stanna.

Långe Erik

Längst norr på Öland ligger fyren Långe Erik. Jag ville gärna dit men det var en bit från Trollskogen och det hade blivit för sent i förhållande till middagen.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelIntervju i Vagabond om bostadsbyte på semestern