Förra helgen var Maxime och hennes sambo Jonas bjudna på bröllop i Båstad. Eftersom de numera har en jättesöt bebis, så frågade de om jag ville vara med som barnvakt. Det ville jag självklart; semester tackar jag alltid ja till. Varken Maxime eller jag har varit i Båstad tidigare och nya ställen är alltid kul.

Häng med på vår helg i Båstad genom 33 bilder.

Jonas hade bokat en jättefin lägenhet till oss på kända hotellet Skansen. Ja tack, mycket bra val.
Som sig hör och bör på ett badhotell fanns morgonrock och tofflor. Mycket stylish och matchade sladdarna på rummen.
Utsikten från vår balkong. Vår lägenhet låg i huset närmast vattnet och hade således havsutsikt. Det är två lägenheter i varje hus och vi fick senare veta att brudparet hade bokat lägenheten ovanför vår för bröllopsnatten.
Maximes och Jonas sovrum. Jag hade ett i likande stil, fast ett enkelrum.
Matbordet och vardagsrummet igen. En mycket fin lägenhet som vi alla tre tyckte skulle vara en perfekt 3:a att bo i.
Så var det dags att bege sig mot stranden, på väg dit passerade vi flera mycket trevliga etablissemang.
Äntligen på stranden, här kallbadhuset.
Denna bild tog jag för att skicka till min norska väninna Siri för att berätta att vi var på plats, av en händelse skulle hon samma helg åka förbi Torekov för att säga hej till en norsk granne som har sommarhus där. Planen var att hon skulle stanna till i Båstad och också säga hej till oss, men pga trafikolycka blev de mycket sena och hann inte detta.
Kallbadhuset igen, några timmar senare och färre badgäster.
Vi ville äta middag på Boathouse, det ville också många andra så vi fick ta en drink först och vänta på ledigt bord.
Både Maxime och jag tog en Hugo Spritz, alltså med fläderlikör.
Det var en kokhet kväll, så baby Ludde hade uppknäppt skjorta och blöt filt på huvudet.
Mmmmmm, spritz och båtar.
Jonas musslor.
Maximes pizza. Det var mycket värt att vänta på att få ett bord.

Dock öppnade himlen sig mitt under maten och alla på uteserveringen fick ta sina tallrikar och springa in och åta maten typ stående. Vi fick plats vid bordet i affärsdelen där de i vanliga fall ställer ut tvål och doftljus. Sen köpte vi tre paraplyer med Boathouse på och gick hem. Jag fotade tyvärr inget under regnet, det var dumt för det blåste och regnade extremt mycket.
Ny dag och frukost. Fast vi bodde i lägenhet hade vi frukost på hotellet och det uppskattade vi mycket.
Sedan var det dags för Maxime och Jonas att vila, raka sig och måla naglarna inför bröllopet, Ludde och jag gick ut. Först till hamnen där de erbjuder thaimassage. Var mycket sugen men Ludde var vaken.
Så då gick vi en sväng i stället.
Jag hade inte alls kollat upp vad att se och göra i Båstad innan, minns inte senast jag åkte någonstans utan att ha gjort grundlig research.
Av en tillfällighet hittade vi nästan direkt Båstads gulligaste gata Agardhsgatan.
Så idyllisk att kameran gick varm och jag gick gatan både fram och tillbaka.
Älskar skepp i gamla fönster.
Vi gick också en sväng upp till huvudgatan, där det också var fint. Tyckte dock det mest var butiker och inte så många fik här. Jag behövde ge Ludde mat så vi gick tillbaka till hamnen. Där finns det måååånga restauranger att väja mellan.
Vi slog oss ner på Fiskekajen och drack en Ramlösa respektive åt en portion gröt, och kollade på livet och folket.
Så hörde de andra av sig och jag sa ”Kom! Ludde och jag hänger i hamnen”.
Det gjorde de, och vi bestämde oss för att det var lunchdags för de vuxna också.
Rekommenderar mycket Fiskekajen för lunch eller enklare middag.
Så gick vi en runda igen, och Maxime och Jonas ville också se Agardhsgatan. Mycket imponerande helrosa hus.
Maxime och snygg lila blomma. Tror dock inte att det är lavendel. Salvia, kanske?
På väg tillbaka till hotellet tog jag en bild av kyrkan, där de skulle infinna sig klockan 16 för vigseln.
Så var det drink på hotell Skansens tak innan bröllopsmiddagen, jag fick denna bild skickad.
Min date och jag gick ut för att äta middag och precis när vi hade satt oss på ett tacoställe utan tak började det regna igen. Det var bara att söka sig till ett nytt ställe där tak fanns. Vilket blev Solsidan, fast här fanns ingen sol. Jag tog en pizza med chevré, päron, honung och rucola som var smarrig. Mitt perfekta barnbarn beträdde sig exemplarisk på restaurangen. Good boy.
En promenad i solnedgången i hamnen.
Innan vi gick hem och sög lite på egna tårna, tyvärr fattade han genast intresse för sig själv på skärmen varje gång jag försökte fånga honom med tån i munnen. Ludde somnade kl 22 och jag gick och la mig prick midnatt. 05.45 vaknade Ludsen i min säng och det var sova hela-nattenrekord i hans korta liv.
Another mycket god frukost. Sedan var det dags att checka ut och bege oss mot Stockholm.

Hej då Båstad, du förtjänar absolut ett återbesök så att jag kan göra mer vuxengrejer där. T ex att hänga på hotell Skansens SPA och rooftop och åka till Torekov och annat fint i området.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelBildbomb från Eriksberg – En svensk safaripark
Nästa artikelHotellet Görvälns slott utanför Stockholm – Maximalistiskt vid Mälaren