Från första sekund jag såg bilder från hotell Bikini på Mallorca visste jag att hit ville jag. Lyxigt, genomtänkte, färgglatt och med vikt på detaljerna. Precis ett hotell i min stil.

Att det finns en stor pool är inte heller en nackdel, om jag får säga så.

Bikini Island & Mountain Hotel ligger i fina bukten Port de Soller, där jag var förra gången jag var på Mallorca. Port de Soller är vanligast att besöka som en dagsutflykt från Palma, där man tar sig dit med det lilla tåget i trä över bergen, med svindlande utsikt och bland citrusträd på de lägre områden.

Läs mer: Port de Soller på Mallorca

Men nu är det fokus på hotell! Vi checkar in för två nätter och fokus är häng, mat, sol och bad på hotellet, men självklart ska vi också spana in den lilla hamnstaden.

Rummen på hotell Bikini

Vi bokar bayside plus-rum för att få havsutsikt, detta är värt varje krona. Utsikten är stunning och på min balkong finns förutom ett bord och en stol också en solsäng under en makramélampa. Vartannat rum har säng eller hängmatta, jag kunde aldrig bestämma mig för om jag heller hade velat ha hängmattan i stället för solsängen. Oavsett; jag ligger på balkongen och läser innan piffet båda dagarna och det är skönt.

Den genomgående stilen på hotellet är exklusiv hippiekänsla, detta avspeglas också i rummen. Mest påtagligt är den kända fredssymbolen, målet i cerise på det turkosa taket. Roligt är också det lika cerisea skrivbordet inne i garderoben; en lösning jag ska fundera på att själv skapa hemma.

Badrummet är lugnare i ljus turkost och bambu; väldigt snyggt med speglarna och lampan. I rummet finns också som en strandväska att ta med till poolen eller stranden, en färgglad strandhandduk och en stråhatt. Små detaljer som gör helheten fantastisk.

Poolområdet

Hotell Bikini har en väl tilltagen pool och många solsängar i olika utformningar och nivåer. Först andra dagen observerar jag att blommorna i poolens botten också är formade till en fredssymbol. Det finns solsängar på första parkett med utsikt över bukten och hamnen, andra solsängar på en hylla ovanför poolen, några har extra tjocka lyxiga madrasser, och några står i solen och andra i skuggan. Här hittar alla sin favorit. Stort plus för vattenstationen, som också finns vid receptionen, där gästerna kan gå och hämta eget vatten.

Vid poolen ligger baren Pikkini. Vi åt lunch här båda dagar, väldigt goda och fräscha rätter. Vi kärade ner oss totalt i lemonaden och testade också en smarrig kanna rosé-sangria med jordgubbar.

Restaurang Neni

Hotell Bikinis restaurang heter Neni; här serveras mellanrätter med inspiration från Tel Aviv. Vi tar in flera skålar röror samt lammracks och kycklingkebab från grillen, maten är ljuvlig. Mustig, umamigt och lagom kryddstarkt, med det möraste köttet.

Neni ligger på hotellets översta våning, i en ombonad utomhusmiljö med hundratals blomkrukor hängande i makraméamplar.

I anslutning till Neni ligger baren Donkey, där vi startar kvällen med varsin drink. Verkligen helt magiskt goda drinkar och att jag lyckas haffa sista bordet med utsikt är ett plus.

Frukosten på hotell Bikini

Nu pratar vi den godaste hotellfrukost jag har ätit på vad jag kan minnas! Nybakat bröd, flera sorters ägg i buffén samt a la carte-rätter att beställa, röror som hummus, guacamole och labneh, crepes med alla tillbehör man kan önska och flera sorters nypressad juice.

Frukosten serveras i Nenis lokaler och miljön är lika perfekt på morgonen som under kvällen. Vi sitter länge och njuter båda dagarna, innan vi går ner till poolen. Frukosten är outstanding; jag har helt enkelt inte varit så till mig över en hotellfrukost sedan jag var på Rooms Hotel i Georgien.

Läs mer: Rooms Hotel i Kaukasusbergen

Om hotell Bikini och Port de Soller

• Det mest kända, och vackraste sättet, att åka från Palma till Port de Soller är med det lilla appelsintåget. Dock är det både det dyraste och det som tar längst tid också… Vi åkte tåget och spårvagnen till Port de Soller men tillbaka till Palma tog vi bussen som går varje halvtimme. Bussen åker nästan dubbelt så snabbt, kostar en tredjedel av vad tåget gör och utsikten är bitvis den samma.
  • Det finns flera olika rumstyper att välja mellan på Bikini Island & Mountain Hotel. Bor man på bottenvåningen så är det ingen utsikt över vattnet och det vill man ju ha. Investera i ett rum med utsikt och be om att få ett på översta våningen.
  • Andra kvällen åt vi middag i hamnen, vi åt också lunch där ankomstdagen. Let´s Go Explore har en utmärkt översikt över restauranger i Port de Soller; lunchen åt vi på El Passeig. För middagen spontantrillade vi in på Villa Luisa. Vi åt mycket bra tapas med en modern tvist på båda ställen.
  • Jag älskar hotell Bikini på Mallorca! Det perfekta stället för en vuxensemester; med en nice vibe, lyxig känsla och en skön pool. Vi stannade två nätter och maxade sista dagen genom att stanna hela dagen vid poolen. Två eller tre dagar är vad jag rekommenderar.

Avslutningsvis några foton från Port de Soller och tåget dit

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelMillesgården i höstskrud
Nästa artikelResebyråns ”Vi gissar du bara har besökt sju sevärdheter på vår lista” – ”Hah” svarar jag hånligt