Jag har gjort mitt tredje besök på Steam Hotel. Detta fina hotell, i ett gammal ångkraftverk, beläget vid Mälaren. När Steam Hotel öppnade 2017 så var det något helt nytt i hotellväg i Sverige; ett destsinationshotel dit man åkte för hotellets skuld.

Steam citerar en gäst på sin hemsida om man kan bli kär i ett hotell kanske jag blivit det i Steam Hotel, vilket skulle kunna vara jag som har skrivit. Steam Hotel ägs av ESS, som sedan 2017 har öppnat flera hotell i samma anda. Jag har besökt både Ellery Brach Club i Stockholm, Fyri Resort i Hemsedal i Norge och Jacy´z i Göteborg. Jag älskar alla dessa också, men Steam var det första och kommer alltid att vara speciellt.

Läs mer: Mitt besök på Steam Hotel 2017
Läs mer: Mitt besök på Steam Hotel 2019

Lite kul är att alla mina tre besök på hotellet har varit i december månad. Nu kör vi den utlovade bildbomben!

11.40 – Hej-hej.
11.42 – Vilket julmottagande
11.54 – Tyvärr är restaurang Chamberlins köks kapacitet maxad med alla konferensgäster, så jag kan äta först klockan 13. Attans. Note to self; boka bord nästa gång.
12.02 – Jag tar en runda och super in den superfina inredningen och trevliga stämningen. En trappa upp finns ett helt våningsplan med biljardbord, shuffle boards, schack, kasta boll i korgen, flipperspel m.m.
12.04 – Ett till biljardbord. Jag tröttnar aldrig på att ta detaljbilder av biljardbollar, jag har tagit likande bild ett dussintals gånger tidigare
12.06 – Utsikt ned i restaurang Chamberlin, våningen med alla spelen är som en mezzanin ovanför denna. Kristallkronorna är i verkligheten gigantiska, fast den inte ser så stor ut på denna bild.
12.10 – Medan jag väntar in min lunchtid sätter jag mig vid brasan i lobbyn och jobbar. Det är jag inte ensam om att göra.
12.52 – Precis när min bokade tid för lunch närmar sig, så kommer jag på att jag ska åka snabbt upp till restaurang Locavore på 18 våningen och ta några bilder av utsikten innan det blir för mörkt. I baren är det ganska tomt nu, men efter middag blir det knökfullt här.
12.53 – Restaurang Locavore, där man antingen sitter vid höga bord eller i soffor.
12.55 – Hissarna på Steam Hotel har helt fantastiska detaljer, i glas och metall. Mycket svårt att fånga på bild pga litet utrymme och svårt att hitta bra vinkel.
13.02 – Lunch i restaurang Chamberlins vintertädgård. Mycket trevligt rum med utsikt över Mälaren och med fina sammetssoffor. Jag gillar egentligen inte att äta i soffor men här är det högre bord, så man inte behöver hänga över bordet för att nå maten. Då blir allt bra.
13.11 – Kycklingschnitzel med ruccola, picklad lök, parmesam, tryffelmajonäs och pommes frites. Jag är en sucker för både parmesan och tryffel, så denna rätt fick det bli. Mycket hungrig var jag också, så det passade bra.
13.56 – Förra gången jag var på Steam Hotel fick jag en guidning i de då nya rummen som utgör den delen av hotellet som heter Turbine. Några av rummen här är loftrum och jag har inte kunnat glömma dessa rum. Så när jag nu skulle tillbaka så passade jag givetvis på att boka ett av dessa.
13.58 – Uppe på loftet finns en 160 cm dubbelsäng och en fåtölj där jag satt och kikade ned på loungedelen av rummet.
14.00 – Jag älskar verkligen detta rum, det är som en minisvit. Jag växlade mellan att ligga och läsa ovanpå sängen och i soffan. Flög upp och ned trappan som en jojo.
14.08 – Kunde självklart inte låta bli att fota denna fina jordglob.
14.10 – Jag tillhör dem som tycker att vit carreramarmor är lite tråkigt. Turbinerummen har både golv, väggar och socklar i marmor men olikt utförande, vilket gör det spännande och inte tråkigt alls. Väldigt elegant.
15.20 – Turbine har en egen bar, som ligger tre trappor upp med egen hiss, som jag fick lära mig att är en ginbar.
15.21 – I baren finns givetvis ett biljardbord, det finns ett antal på hotellet, men också en biograf och ett kareokerum.
17.02 – Klockan 17 börjar den utmätta tiden i Steams SPA-avdelning Voltage Lounge. Nu har också min väninna Viveca ankommit och vi börjar utomhus i den varma poolen.
17.14 – Den utmätta tiden är två och en halv timme, vi njuter varje sekund och badar, bastar och vilar i vinterträdgården, i eldrummet samt i nya delen med utsikt över Mälaren.
20.34 – Klockan 20 har vi bord i restaurang Locavore på 18 våningen. Nu har vår väninna Anne, som bor ett stenkast från The Steam, anslutit också.
20.33 – Prawn Taco med räkor, äpple, regnbågskaviar, dill och friterad gyoza
20.51 – Jag gillar att dricka syrliga drinkar till asiatisk mat, så detta fick det bli.
20.53 – Locavore Signature Steam Bun med ångat bröd, fläsksida, teriyaki, gurka, ingefära, rostad lök och koriander.
20.54 – Stor älsk på brandingen på bunen
20.56 – Korean Spicy Chicken, med gochujang, chilimajonnäs, sesam och mynta. Fantastisk god, denna borde vi tagit dubbel portion av.
21.28 – Och så var det dags för ny drink, innan resterande del av rätterna kom.
21.30 – Arctic Char, dvs ångad röding, kokos, grön curry och örter. Perfekt tillagad fisk och mycket smakrik.
21.43 – Chicken Ling, ett kycklinglår med pumpapuré, cashew, tamarind och svartpeppar. Till detta en liten skål med inlagt gurka, ingefära och jalapeños.
21.59 – Nu är vi goda och mätta men efterrätt måste man ju ha, så vi delar alla tre på en skopa chokladglass, salt fudge och karamellpopcorn. Precis lagom mängd.
08.58 – Jag vaknar 07.30 i min sköna säng i mitt fina rum, efter exakt åtta timmars skönhetssömn. Ligger en timme i sängen och njuter av rummet och livet. Jag börjar alltid frukosten med att gå en runda och spana in vad som erbjuds, finast denna gång var dessertbordet.
09.16 – Jag gillar att hämta alla mat jag avser äta innan jag börjar, så det tar sin lilla tid att göra detta. Nu undrar du kanske varför jag äter frukost själv, men jag är morgonpigg och hungrig och Viveca morgonopigg, så hon kom ned till frukost strax innan jag hade ätit klart.
12.11 – Efter lite mer häng på rummet och en timmes häng vid brasan i lobbyn så är det dags att bege oss till Västerås centralstation för hemfärd. Hej då och tack för denna gång, Steam.