Palma i all ära, men Mallorca erbjuder många utmärkta ställen utöver denna fina stad. Vi hyr därför en liten röd bil i två dagar och beger oss ut på upptäcktsfärd. Från hamnbyar via svindlande utsikt, vidare till charmiga bergsbyar och slutligen en nationalpark.

Vi har ingen mer detaljerad plan än att vi första dagen vill åka väster om Palma och andra dagen ta oss till Formentor på öns norra udde, och kombinera detta med en strand.

spanien mallorca Platja de Cala Barques

Dag 1

Vår första utflyktsdag lämnar vi Palma och börjar vi med att åka mot öns sydvästra udde, och vet att vi ska förbi Deia innan dagen är slut. Allt annat är öppet.

Port d’Andratx

Vi susar i väg på motorvägen, förbi Magaluf och Palma Nova. När vi kommer till staden Andtrax tycker vi att det är dags för kaffe, så vi svänger av ner dennas hamn Port d´Andtrax; en kort resa på åtta minuter.

Här blir det kaffe och goda croissanter på en av serveringarna helt nere vid vattnet. Port d´Andtrax är en trevlig liten by i sig, jag gillade särskilt restaurangerna på pontoner och bryggor uti vattnet. Värt omvägen.

Mirador bland bergen

Vi beger oss in på ön igen och väljer väg Ma-10 som följer den västra kusten, men som går en bit in bland bergen. Utsikten är bedårande absolut hela tiden. Vi stannar vid en utsiktspunkt som helt enkelt heter Mirador på Google Maps och njuter av mjuka berg och gröna dalar, kryddad med hårnålskurviga vägar och havet som fond.

Ajaj, så vackert att jag får ont i ögonen.

spanien mallorca Mirador

Mirador d’en Ricardo Roca

Nästa stop är också en mirador, alltså en utsiktspunkt, vid namnet Mirador d’en Ricardo Roca. Utsiktspunkten ligger bredvid en mycket kort, men inte mindre effektfull, tunnel. Vi tar oss uppför den långa trappan och står på toppen av klippan. Långt nedanför oss ser vi vattnet. Mycket dramatiskt och absolut värt att stanna för.

För den hungriga ligger också restaurang här, med stora fönster och panoramautsikt. Långt bort ser vi lite här och var små stränder med turkost vatten mellan klippor, så för den badsugna är det bara att svänga av huvudvägen. Alla stränder är nog lika fina.

Banyalbufar

Vårt nästa stopp är i bergsbyn Banyalbufar, här stannar vi till för att jag ser en skylt om att den är med på UNESCO:s världsarvlista. Byn har finfin utsikt över vattnet, ett pyttelitet centrum med några restauranger och caféer och är omgiven av odlingsterrasser, där det ursprungligen växte vinrankor. Nedanför byn ligger Cala de Banyalbufar, en liten vik med kristallklart vatten.

Deia

Deia är troligtvis Mallorcas mest kända bergsby, ett ställe som besökes av många turister året om, men som fortfarande har behållit sin charm och småskalighet. Jag kärar när mig, igen. Gamla stenar och berg, mmmm.

Läs mer: Den charmiga bergsbyn Deia

Soller

Slingriga vägen Ma-10 passerar genom Soller. Denna större by är mest känt för att vara slutstation för det gulliga lilla tåget i trä från Palma, och man byter till spårvagnen mot Port de Soller. Soller har ett gulligt torg med serveringar, där spårvagnen kör rakt genom torget.

Port de Soller

Port de Soller är, som namnet säger, Sollers hamnstad. En kvarts resa med en öppen spårvagn byggd i trä är man framme vid havet, och här finns en strandpromenad med flertal hotell och restauranger. I Port de Soller ligger ett av mina absoluta favorithotell alla kategorier; Bikini Island & Mountain Hotel.

Läs mer: Lyxiga och bohemiska Bikini Island & Mountain Hotel

spanien mallorca soller bikini
spanien mallorca soller

Dag 2

Utflyktsdag två bär det av mot norra Mallorca. Eftersom vi åkte 519 hårnålskurvor dagen innan så börjar vi dagen på motorväg Ma-13, för att snabbare komma fram till målet.

Far de Formentor

Far de Formentor är en fyr längst ut på udden som utgör Mallorcas norra spets, och del av nationalparken Formentor. Sista biten av vägen ut är makalös, den smala och slingriga vägen går sig delvis på västra sidan av udden och delvis på östra. Gemensamt för båda är de branta stupen rakt ner i havet och vi passerar små vikar med turkost vatten långt under oss, och mellan gröna träd och buskar.

Dock en liten missberäkning av vägen från vår sida, för chauffören lider av allvarlig höjdskräck och är nära att svimma ungefär hela vägen. Om jag inte minns fel så är det några utkikspunkter att stanna till vid, men detta finns inte på kartan för oss att göra.

Väl framme vid fyren är det ca 20 parkeringsplatser och ca 200 bilar i kö för att komma upp. Jag hoppar ur bilen för att fota fyren och utsikten, och kikar in på det trevliga caféet. En halvtimme senare har Mija och Alice i bilen rört sig 20 meter framåt, men har nu en möjlighet att vända i en kurva, vilket de gör och vi börjar på tillbakaturen.

Mirador al Far de Formentor

Chauffören biter ihop och lyckas ta oss tillbaka till Mirador al Far de Formentor, dvs utkikspunkten innan fyren. Här är det en stor parkeringsplats och också fina vyer. Vi köper var sin glass och går en runda och super in havsutsikten.

Platja de Cala Barques och restaurant Cala Barques

Det är dags för sol och bad. Det finns massor av små stränder i området, vi kör mot Platja de Cala Barques. Här har Mija och Alice varit tidigare och det finns en restaurang med en svingod men svindyr fisk. På plats väljer vi att börja med maten och är dagens första lunchgäster, fast klockan är 13.30.

Vi tar alla tre dagens fisk och den är tydligen lika god som senast den inmundigades av mina väninnor. Jag håller med om utomordentlig god och kulisserna gör inte upplevelsen sämre. Under tiden vi äter blir det fullt på terrassen. Efter det blir det sol och bad några timmar, jag älskar små stränder som detta.

Sen är det dags att bege sig tillbaka till Palma och lämna bilen, vi har nämligen en middagsbokning att passa på El Camino.

Läs mer: 5 bra restauranger och barer i Palma

Föregående artikel5 hotell med fantastisk utsikt
Nästa artikelVad jag åt och drack under en vecka på Sicilien