Året 2023 går mot sitt slut, för Ladies Abroad betyder detta att det görs en summering av de resor och upplevelser som vi har gjort under året. Vi kör på som vanligt; varför ändra ett vinnande koncept?

Nej, tänkte väl det.

Januari

Första dagen på nya året vaknade jag upp i Poznan i Polen. Typisk polsk gammal stadsdel med färgglada hus med pråliga gavlar belägna vid stora torg. Ett litet minus att det pågick grävarbeten i hela gamla stan, men så blir det ibland.

Senare i januari åkte jag till Malmö och bodde på hotell MJ´s i Malmö. Mycket fint hotell.

Februari

I mitten av februari begav jag mig till Göteborg, där jag träffade fyra norska väninnor. Vi skulle bo på hajpade hotellet Jacy´z, med utsikt, pool club, cocktails och asiatisk frukost. Om det var värt ryktet och hajpen? Oh yes.

Jag åt också söndagsmiddag på Emilio och Åsa Ingrossos då senaste tillskott Omnio. Jag har ätit på flera av deras restauranger och om de är värda hajpen? Nej, det tycker jag tyvärr inte.

En superrosa brunch intogs på The Pink Company i Stockholm, ett ställe jag gillade så mycket att jag blev tvungen att gå tillbaka bara någon månad senare. Fick inte pannkakorna ut av huvudet.

Mars

Jag fyllde år, och Maxime och jag skålade för detta och åt smårätter på Riche Fenix på Götgatsbacken i Sthlm. Bara några dagar senare fyllde min väninna Lotta år, vilket vi firade på Villa Dagmar; ett av våra fasta tillhåll i stan. Senare i månaden åt jag middag med mina grannar på anrika restaurang Tranan i Vasastan.

Sista veckan i mars åkte jag på en veckas rundresa i fina Jordanien, där vi bland annat stannade till i den underbara rosa världsarvsstaden Petra. Så många fina upplevelser och ställen under veckan, som jag kommer skriva mer om när det känns lite lugnare i området.

April

Det var äntligen dags att checka in på hotellet AdAstra i Södertälje, ett ställe jag hade velat testa sedan jag först läste att det skulle öppna. Dock fick jag lite blandade känslor för stället, det var fint renoverat, men de hade inte gått hela vägen och fått till exakt den hotellstämningen jag söker. SPA:et var väldigt fint och maten välkomponerad och god.

Maj

Jag hade köpt ett nytt sommarställe i Roslagen, där en tillbyggnad pågick för fullt. Jag höll också på att förbereda för att sälja kolonistugan i Oslo, det hände mao massor i mitt liv. Jag bestämde redan i början av året, när jag visste vad som skulle hända under våren och sommaren, att hålla fullt fokus på nytt och gammalt sommarställe och att det inte skulle bli några resor varken under våren eller sommaren. Klokt val, kan jag säga såhär i backspegeln.

Juni

Juni var månaden då sommaren 2023 visade sig från sin bästa sida. Jag åkte som en jojo mellan stan och landet, och blev tjänis och bästis med alla busschaufförer mellan Norrtälje och Grisslehamn. Som tur var tog jag också ut flera lediga dagar och njöt av sommarvärmen, så länge den varade.

I stan åt jag supergod ankrilette på restaurang Chez Jolie, och hittade till takbaren Freyja, som blev sommarens tillhålsställe när jag behövde fart och fläkt, dvs avbrott från livet på landet.

Juli

Jag sa hej då till kolonistugan och Oslo genom att göra alla mina favoritupplevelser i stan.

I Stockholm fortsatte jag att hänga i Roslagen och övervaka bygget samt fixa i trädgården, kombinerat med favoriten Freyja och middag på närliggande restauranger på Söder.

Augusti

Augustis fokus var också sommarstället, det hände inte mycket annat.

September

I september åt jag middag först på roliga restaurangen Voodoo Room på Söder, med en inredning som bjuder på extra allt. Senare i månaden var jag på palestinska restaurangen Mazra´a, som också ligger på Söder men på Skånegatan. Det är väldigt god mat, men lite små portioner i förhållande till priset.

Oktober

Min väninna Mija och jag har de senaste åren skapat en tradition av att göra en höstresa i oktober, 2023 gick den till Sicilien. Vi hyrde ett hus i fina barockstaden Noto, åt mycket god mat (i synnerhet pasta Norma för min del) och gjorde en utflykt till Syrakusa.

November

Trista november kom, och min vana trogen var jag bara hemma denna månad. Lite motsägelsefullt att jag inte passar på att åka någonstans när jag tycker detta är en tråkig period, men sedan så länge jag kan minnas så är jag oftast hemma då.

Dock gjorde jag ett återbesök på restaurangen Pat´s Place, som var precis lika gott som i fjol. Jag åt också middag på Mellqvist matbar på Rörstrandsgatan, ett ställe jag har varit på många gånger tidigare men som jag inte hade ätit på på många år. Utöver detta blev det en brunch på Miss Clara och ostrononsdag på Riche på Birger Jarlsgatan. Inga resor under november, men desto flera restaurangbesök.

Jag var också på ljud- och ljusshowen Winter Lights på Skansen, som verkligen imponerade.

December

I december gick resan återigen till Steam Hotel i Västerås, ett hotell jag besökte för tredje gången sedan de öppnade. Nytt denna gång var att jag bodde i ett superfint loftrum i etage och åt på asiatiska fusionrestaurangen Locavore på 18 våningen.

Jag åt också julmiddag i Oslo på restaurang Katla med och på restaurang Främmat i Stockholm med mina goda grannar.

Resestatistik för 2023

Kort sagt kan jag säga att 2023 inte går till historien som ett av mina bästa reseår. Mer som det sämsta sedan jag startade Ladies Abroad. Jag tror på att inte fokusera på för många ting i taget, så det var rätt beslut att dra ned på resorna och koncentrera mig på tillbyggnaden på landet.

• Antal utlandsresor under året: 2 (Jordanien och Sicilien)
  • Antal Sverigeresor under året: 2 (Malmö och Göteborg)
  • Antal staycations i Stockholm: 0
  • Antal nya länder och självstyrande territorier under året: 0
  • Antal besökta världsdelar under året: 1 (Europa)
  • Antal besökta länder totalt: 85 (12 afrikanska, 23 asiatiska, 41 europeiska, 6 nordamerikanska och 3 sydamerikanska)
  • Antal nya sommerställen köpta: 1 (Roslagen)
  • Antal gamla sommarställen sålda: 1 (Oslo)
  • Antal rum tillbyggda på nya sommarstället: 2
  • Antal gånger badat på stranden vid nya sommarstället: 0 (ska bli riktigt kokhett om jag badar i Skandinavien)
  • Antal dokumenterade restaurangbesök i Stockholm: 14
jordanien-petra
Petra i Jordanien

Årets bästa och sämsta

• Årets bästa resa: Av de två resor som gjordes under året så var de väldigt olika och svåra att jämföra. Rundresan i Jordanien var fantastisk för att vi upplevde så mycket och såg så fina grejer. Jag älskar rundresor bland historiska sevärdheter.

Sicilien var perfekt på ett helt annat sätt. Vi bodde i ett superfint hus med pool, här var det mest sola, slappa och äta mat som gällde. Vi såg på att åka till stranden som en aktivitet, säger väl lite om nivån på semestern, och gjorde egentligen bara en utflykt.
  • Årets sämsta resa: Ingen-Nada-None! Var inte så många att välja mellan…
  • Årets bästa hotell: Det blir Jacy´z/JQ i Göteborg. Älskade allt vid detta ställe, utom kanske middagen på restaurangen Archie´s. Rummet, känslan, lobbyn, pool club var fantastiskt.
  • Årets bästa upplevelse: Petra i Jordanien. Jag har varit här tidigare och tyckte det var en fantastisk upplevelse, så förväntningarna vid återbesöket var skyhöga. Jag blev inte besviken.
Villan i Noto på Sicilien

God fortsättning och gott nytt år!

Här finns tidigare års sammanställningar:
2022, 2021, 20202019201820172016, 201520142013 och 2012.