December månad att resa under är 👍🏻. December månad i sig är 👎🏻. Snö, mörker och kyla är inget för mig, så att detta inte är en av mina favoritmånader överraskar nog ingen. Det bästa med december kommer där mot slutet; en massa lediga dagar. Och lediga dagar spenderar jag med fördel på resande fot.

När jag utropar december till en av mina favorit resemånader så är detta mer en självklarhet än en överrakning. Och det är riktigt många bra resor jag har gjort också.

2012 – Dubai

Runt Lucia detta året åkte Maxime och jag en vecka till Dubai. Vi bodde femstjärnigt på Mövenpickhotell i den gamla arabiska stadsdelen Deira, bland kebabställen och souker, men besökte självklart också klassiker som världens högsta byggnad Burj Khalifa och drack afternoon tea på världens (då) dyraste hotell Burj al Arab.

2013 – Indien + New York/Miami

I december 2013 blev det två resor på mig. Först ut var en jobbresa till Bangalore i Indien, som jag toppade med några dagar sol och bad i Goa.

Sedan var det snabbt hem i två dagar och packa om och skaka av mig jetlagen innan jag åkte till New York och firade jul med Maxime som då bodde där. Efter en vecka i New York åkte vi till Miami Beach, där vi också stannade i en vecka.

Det gick förresten så som så att skaka av mig jetlagen från Indien innan jag åkte till USA, i tio dagar vaknade jag klockan 4 varje morgon. Blev seriöst helt galen. Eller om det var vädret som gjorde mig galen, det var mulet eller regnade varje dag. Förutom den halvdagen då jag tog bilden nedan.

miami-beach-florida

2014 – Vietnam

Jul och nyår 2014 spenderades i Vietnam med min väninna Viveca. Först åkte jag själv till Phu Quoc, där jag samtidigt fick ryggskott och blev matförgiftad och var med om en av mina sämsta upplevelser på resa. Jag träffade Viveca i Saigon innan vi begav oss till badorten Mui Ne; en rysk favoritdestination. Dit önskar jag inte min värsta fiende att åka.

2015 – Filippinerna

2015 och Asien lockade igen! Det var Maxime och jag som åkte till ön Palawan på Filippinerna, som definitivt är ett av de mest natursköna ställen jag har varit. Det var solnedgångar och båtturer varje dag, kändes det som. Hit åker jag gärna igen.

Både bilden i headern på bloggen där Maxime paddlar och den i solnedgången på vår Facebooksida är förresten från denna resa.

2016 – Kiev

För nyårsfirandet detta året åkte jag till Kiev med mina väninnor Marie och Viveca. Pga få dagar där och nyårsafton/nyårsdagen lämnade vi aldrig Kiev men vad gjorde det, för här fanns så många guldkupoler att mina ögon nästan trillade ut. Och tungan förfrös pga öppen ooooh-mun hela tid kombinerad med sibirisk iskyla.

ukraina-bästa-tips-kiev

2017 – Badgastein + Cuba

I början av månaden åkte Maxime och jag till Badgastein på julbordresa, där vi bodde på anrika hotellet Salzburger Hof, åkte skidor och utforskade övergivna byggnader.

osterrike-bad-gastein-austria

På julaftons morgon satte jag mig på flyget mot Cuba, där jag ifs missade anslutningen vidare redan i Köpenhamn och fick spendera julafton där. Jag älskade verkligen det ruffa och opolerade med Havanna, där vi stannade flera dagar och mest njöt av staden och närliggande stränder.

havanna-cuba-köpa

2018 – Oman

Detta året hade jag egentligen ingen nyårsresa inplanerad; jag hittade inget bra. Kollade tom på charter, dvs desperat. Plötsligt kom jag på vad jag vill göra, jag ska till Oman. Väldigt sent påkommet och eftersom jag var osäker på om någon ville följa med, så frågade jag både Viveca, Lotta och Niklas samt norska Hanne och Peder. Och alla fem nappade direkt! Vi var i Muskat och gjorde en utflykt upp i bergen och glampade i öknen innan vi åkte till badorten Salalah. Oman är en av mina bästa resor, och jag åker gärna tillbaka hit också.

oman-oken-wahiba-sharqiya-sands

2019 – Malaga

Föga visste jag när Mija, Viveca och jag bokade ”nyårsresa light” till Malaga, dvs inom Europa, att detta skulle bli sista decemberresan på länge och att jag de två påföljande åren skulle vara tvungen att stanna hemma. Men veckan i sig var toppen, vi hade hyrbil och gjorde fina utflykter till palatset Alhambra, Gibraltar, byarna Ronda och Setenil samt åt legendarisk paella i Nerja.

spanien andalusien setenil
spanien-malaga-restaurang-bar

Vad annat kan jag avsluta denna artikel med än säga att för jul och nyår 2022 så hoppas jag att jag ligger på en strand, äter färgglada frukter och insuper exotisk kultur.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.