Mars! Årets mest lovande månad. När årstiden under 31 dagar ändras från vinter till vår, från kallt och grått till sol och vårvarmt och när dagen blir 2,5 timmar längre. Månaden när livet igen känns hoppfullt.

Mars är också månaden jag fyller år! En finfin månad på alla sätt, också för att resa. Såhär har Maxime och jag rest de senaste tolv åren.

2012 – Kap Verde

Mars 2012 åkte jag på en sista minuten charterresa till ön sal på Kap Verde. Jag gillade Kap Verde skarpt och tyckte inte alls att det blåste plågsamt mycket, som alla säger.

2013 – Turkiet

Under påsken 2013 åkte min väninna Viveca och jag på en rundresa till Turkiet, där huvudnumret för oss var två dagar bland kalkstensbassängerna i Pamukkale. Vi började resan i Antalya, där vi också tyckte mycket om den gamla stadskärnan.

2014 – Marocko

Det vankades pressresa till Marocko! Vi åkte först på en fyradagars resa till en glampingcamp i Saharaöknen, för att avsluta med några dagar i Marrakesh. Mitt första möte med glamping; något jag älskade direkt.

2015 – London

Jag träffade upp mina norska väninnor i London, där vi bland annat drack Alice i Underlandet-inspirerad afternoon tea. Tyvärr ett fruktansvärt regnväder precis hela tiden, men så kan det ju bli i London.

Sanderson afternoon tea London

2016 – Berlin, New Orleans/Chicago och Venedig

Mars 2016 var ett månad då både Maxime och jag reste mycket. Jag började månaden med att hälsa på min syster, som då bodde i Berlin. Vi gjorde både klassiska turistgrejer och hon tog med mig till hidden gems som hon hade upptäckt under tiden hon hade bott där.

berlinmuren-tyskland

Under påsken åkte jag en vecka till New Orleans med mina vänner Lotta och Mats; en stad som är precis lika jazzig i verkligheten som det som visas på film. Superhäftig på alla sätt. Eftersom vi skulle mellanlanda i Chicago på vägen hem så passade jag på att hoppa av där och stanna några dagar.

new-orleans-nola-frenchmen-street

Maxime firade påsk i Venedig med dåvarande pojkvännen; enligt henne precis lagom temperatur och inte överbelamrat av andra turister.

Venedig

2017 – Tokyo

Körsbärsblomning i Japan! 🌸 Jag hade en bonusresa med SAS att ta ut och tog det excellenta beslutet att lägga denna till Tokyo och Kyoto, dessutom mitt i körsbärsblomningen.

japan-körsbärsblomning-tokyo-kyoto-sakura

2018 – Beirut

Påskresa igen! Viveca och jag åkte till Libanon i Beirut. Vi åt fantastisk mat, gick flera miljoner steg, och gjorde en fantastisk dagsutflykt. Libanon är ett fantastiskt land men kanske inget att åka till just nu.

2019 – Mexiko

Jag satte mig på charterflyget på min födelsedag! Målet var fina ön Isla Holbox och jag var supernöjd med mitt val. Precis som jag ville Mexiko skulle vara. Jag hann också med en dagsutflyckt till världsarvet Chichen Itza och åt genomgående fantastisk mat.

mexiko-isla-holbox

2020 – Georgien

Precis dagarna innan världen stängde ner i mars 2020 så hann Maxime komma hem från kompisgängets skidresa till Gudauri i Georgien, hon åkte hem tidigare pga jobb. Alla andra var kvar när flyg efter flyg ställdes in men de kom sig mirakulöst hem som planerat. Georgien erbjuder en annorlunda men mycket bra skidresa.

georgien gudauri

2021 – Restauranger i Stockholm

Covid härjade igen och resandet begränsades. Dock passade jag på att skapa lite resekänsla med staycations på hotell och restaurangbesök i Stockholm. Under mars åt jag både på Farang med Maxime och på då nyöppnade La Perla by Ingrosso med mina väninnor.

stockholm sverige la perla ingrosso

2022 – Kenya

Världen öppnar och det går att resa igen! Jag var då snabb med att boka en safariresa med standinslag till Kenya. Tio fantastiska dagar och jag var så glad när jag kom hem.

kenya tsavo safari salt lick lodge

2023 – Jordanien

Det var dags för ett återseende med Jordanien! Under en vecka har jag varit på rundresa till huvudstaden Amman, vid Döda havet, besökt den rosa staden och världsarvet Petra, sol- och badorten Aqaba samt bott i glampingtält i öknen Wadi Rum.

En mycket bra spridning på resorna under mars månad, dvs olika sorters resor och upplevelser. Strand, skidor, storstäder, safari, världsarv, naturupplevelser, öken, turkost vatten och vit snö. Mars; jag gillar dig.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelOmrådet Sakarya och staden Sapanca utanför Istanbul – Våra 8 bästa tips