Då jag gjorde min dagsutflykt från Tokyo till Kyoto så valde jag att fokusera på de historiska områdena i stadsdelen södra Higashmiyama. Det är här flertalet tempel finns och, som en kontrast till det moderna Tokyo, så önskade jag satsa på det traditionella Japan i Kyoto.

A. Templet Kiyomizi-dera

Kyotos mest kända tempel Kiyomizi-dera har fått en egen artikel hos oss. På väg ner igen stannade jag till och åt en svart sesam och honungsmjukglass, vilket jag tycker är ett must att testa i Japan. Gillar du inte sesam och honung så finns det också grönt te-mjukglass.

Läs mer: Templet Kiyomizi-dera

kiyomizu-dera-kyoto-tempel-japan kiyomizu-dera-kyoto-tempel-japan

B. Mysiga gatorna Sannen-zeka och Ninen-zaka

Sannen-seka är som en smal gränd i nedförsbacke, kantad med traditionella japanska byggnader. Riktigt mysigt då jag var där, och troligtvis underbart under körsbärsblomstringen. Ninen-zaka är en fortsättning på Sannen-zaka och det är på Ninen-zaka jag ser en alldeles tvättäkta äkta geisha. De äkta geishorna kännetecknas genom att vara äldre och alltid vitmålade i ansiktet.

kyoto-japan kyoto-japan kyoto-japan

C. Gränden Ishibei-koji

Den lilla gränden Ishibei-koji är lätt att missa ingången till, jag gjorde detta och fick gå tillbaka. Också här är det riktigt stämningsfullt och gränden brukar omtalas som den vackraste gatan i Kyoto.

kyoto-japan kyoto-japan

D. Gatan Shirakawa-minami Dori

Den lilla gatan Shirakawa-minami Dori har också, som så mycket annat i Kyoto, et idylliskt utseende. Gatan går längs en smal å och på andra sidan ån finns flera tehus och traditionella boenden ryokan.

kyoto-japankyoto-japan kyoto-japankyoto-japan kyoto-japan kyoto-japan

E. Stadsdelen Gion

Det sägs att det är i Gion man hittar flest flickor uppklädda som geishor, men jag tyckte de fanns överallt. Gion är en mysig och trevlig stadsdel. Området växte fram genom en mängd tehus där besökande till templet Yasaka-jinja kunde svalka sig, men har sen 1700-talet också varit Kyotos nöjesditrikt.

Gatan Hanami-koji går i nord-sydlig riktning och längs den södra delen av gatan ligger det fortfarande en mängd tehus. Jag besökte Gion endast dagtid, men skulle älskat att gå till ett tehus på kvällen. En riktig trevlig stadsdel.

kyoto-japan kyoto-japan kyoto-japan

F. Templet Yasaka-jinja

På väg tillbaka från Gion till tempelområden är det omöjligt att missa färgglada templet Yasaka-jinja. Jag spenderar ganska lång tid här och njuter av alla glada färger och uppklädda japaner.

kyoto-japan kyoto-japan kyoto-japan kyoto-japan kyoto-japan kyoto-japankyoto-japan

G. Parken Maruyama-koen

Solen värmer skönt och det är dags att njuta av parken Maruyama-koen. Jag hoppar mellan stenar i vattnet efter två geishor och jag sitter på bänkar och spanar. I parken finns också Gion shidare-zakura; Kytos storsta körsbärsträd, men eftersom jag är något före körsbärsblomningen så är det tyvärr föga imponerande.

kyoto-japankyoto-japan

H. Templet Chion-in

Nästa stopp på min lista är det enorma templet Chion-in, men eftersom jag nu faktiskt börjar bli lite mättad på buddistiska tempel så kollar jag bara in det från avstånd.

kyoto-japan kyoto-japan

I. Templet Shoren-in

Dagens sista kulturella stopp är också ett tempel; det mycket lilla och vackra templet Shoren-in. Tyvärr var et redan stängt då jag kom dit, så jag fisk nöja mig med att njuta av det exteriört.

kyoto-japankyoto-japan

J. Middag i Downtown Kyoto

Efter Shoren-in så går jag gatan Sanjo-dori, över älven Kamo, till jag kommer till stadsdelen som kallas Downtown Kyoto. Stadsdelen är ganska charmlös och ser ut som vilken japansk stad som helst, men har ett stort utbud av restauranger. Jag äter på ett ställe jag hittade i Lonely Planet, som fick betyget godkänt.

kyoto-japan

Efter middag tog jag en buss direkt till tågstationen. Nu var det dags att ta sig hem till hotellsängen i Tokyo.

Våra tips för Kyoto

• Det är enkelt att åka buss i Kyoto, alla bussar har skyltar på engelska och för de mest turistiga hållplatserna ropas det ut på engelska vilken sevärdhet man är nära.
  • Om du har möjlighet, stanna gärna minst en natt för att hinna med utflykter också utanför staden. Beroende dåligt väder så fick jag planera om min Kyoto-vistelse och hann bara stanna en dag. Hade jag haft min planerade dag två så hade jag besökt bambusskogen Arashiyama och templet Fushimi Inari.
  • Bo gärna på en traditionell ryokan, till exempel Shiraume Ryokan, som ligger på Shirakawa-minami Dori och har en hemsida på engelska. Många ryokan har endast japansktalande personal.
  • Jag åkte snabbtåget Shinkansen mellan Tokyo och Kyoto, vilket tog två timmar och 15 minuter vardera håll, och kostade tillsammans hisnade 2600 kronor. Jag var framme i Kyoto strax efter klockan 11 och åkte tillbaka till Tokyo cirka klockan 21.

Läs  mer hos Discovering the Planet: Att bo på ryokan, templet Fushimi Inari samt bambusskogen Arashiyama.