Jag har alltid gillat mexikansk mat men har aldrig tidigare ätit den i Mexiko. Jag visste att jag skulle gilla maten och blev absolut inte besviken. Det var nästan ännu bättre än vad jag trodde det skulle vara.

Det bästa var nästan att alla tacos serveras ganska enkla; inte med allt tillbehör på samtidigt, som jag brukar ha hemma. Ofta var det bara kycklingen eller fisken, någon sås och lime. Kanske lite avokado. Så enkelt och så gott.

Lunchtaco på mitt hotell La Palapa

mexiko-isla-holbox
Fishtaco. Min första lunch på La Palapa. Åt alltid maten från solsängen.

Guacamole på snabbmatstället Taco Queto

Bellissimo! Fel språk, jag vet, men så blev det nu. Mina språkkunskaper utöver engelska är begränsade. En portion guacamole, egentligen avsedd som en förrätt att dela, fungerar alldeles utmärkt som huvudrätt för en person. Avokado kan man ju aldrig får för mycket av, det är universellt.
Varje kväll var det fullt på Taco Quote och det var jämt kö på trottoaren. Som tur var gick kön ganska fort, att servera maten snabbt och bara erbjuda vatten och läsk att dricka är bra för gästernas effektivitet.

Frukost på El Cafecito

mexiko-isla-holbox
El Cafecito låg precis runt hörnet för mitt hotell La Palapa. Här åt jag frukost flertalet dagar och alltid det samma. En croissant med tonfiskröra (och tomater jag fick plocka bort; gillar inte tomater), fruktsallad med yoghurt och granola samt apelsinjuice. Vill ha samma frukost varje morgon. I solen.

Lunchtaco på Zomay hotell

Det tog tre och en halv minut att gå längs stranden från mitt hotell La Palapa till hotellet Zomay. I bland behövde jag röra lite på mig, annat än att gå mellan vattnet och solsängen. Lite miljöombyte var också bra. Jag åt oftast kycklingtacoen, som jag självklart älskade eftersom jag återkom och åt samma flera gångar, men testade också deras fishtaco. Men gick tillbaka till kyckling då den var superb.

Middag på Viva Zapata

Jag fick både Taco Queto och La Zapata rekommenderade för middag från hotellet, och båda var toppentips. Jag hade googlat på Viva Zapata innan jag gick dit och många hyllade deras vitlöksscampi. Så då beställde jag dessa. Var så goda att jag gick tillbaka och både åt och drack exakt det samma sista kvällen.

Tacolunch i staden Vallodalid, efter att ha varit i Chitchen Itza

Efter att ha gått upp klockan fyra, åkt färja en halvtimme plus två timmar i bil och turistat i Chichen Itza så förtjänade jag en riktig lunch. Jag bad min chaufför Josué att peka ut ett bra ställe i centrala Valladolid och det gjorde han.
mexiko-chichen-itza-velladolid
Stället Jousé pekade ut var en sorts mathall under tak, men helt öppen med stora valv mot torget, och tre fyra olika ställen att beställa från. Alla verkade ha liknande utbud, men jag valde den som hade himmelsk kyckling liggande i sin monter.
Jag beställde en portion kycklingtaco (surprise?), efter att ha frågat vilka rätter den smarriga kycklingen jag såg liggande i montern ingick i. Och beställde sen en juice med bland annat jordgubbar i. Älskar att dricka jordgubbar. Och allt kostade ungefär en tredjedel av vad det kostade på Isla Holbox.

Frukost på namnlöst ställe nära torget

När det en morgon var fullt på La Cafecito så var jag på väg till ett annat frukostställe jag hade sätt någon kväll innan. Men innan jag kom till det andra stället så hittade jag detta stället, där jag kapade enligt mig bästa platsen i baren med utsikt mot ut mot gatan. Då kunde jag båda äta och hålla koll på allt som hände en tidig morgon.

Nachotallrik på mitt hotell La Palapa

Nachotallriken var också väldigt god. Med undantag för bönorna då, som jag sen lärde mig att beställa utan. Gillar inte bönor heller. Detta var faktiskt enda rätten jag fick under hela veckan som innehöll bönor, konstigt då jag trodde man åt bönor i alla rätter i Mexiko. Men skrev hon inte längre upp att hon inte gillar tomater, tänker du kanske nu. Ja det stämmer, men i salsa går det bra. Dels är den kryddad och dels innehåller den inte de slemmiga tomatdelarna med frön. Och ja, jag är ganska kräsen i matvägen.

Lunch på namnlöst empanadaställe mitt i byn

Första dagen på stranden gick jag de 50 metrarna till byn för att äta lunch. Jag tyckte detta stället på hörnet såg roligt ut, och fylld endast med mexikanare. Jag slank in.
När det visade sig att de endast serverade empanadas blev jag lite oj sann, inte bra. Men jag tog in en med ost och en med kyckling och de var båda supergoda. Den picklade löken och stärka såsen la jag sen ovanpå; efter att ha sett hur de andra gjorde.

Frukost på mitt hotell La Palapa

La Palapa hade en stor frukost meny men då fem av sex innehöll ägg så blev det inte mycket kvar att välja mellan. Gillar inte ägg heller, haha. Plus för god frukt och färsk juice. Minus för att det som het ”bread with Philadelphia cheese and kiwi” var två bitar 2×5 cm och jag blev hungrig igen en timme senare.

Middagstaco på snabbstället Taco Queto

Taco Quetos tacos ser inte mycket ut för världen men de var världsbäst! Plus för att man beställde en och en taco, vilket kostade ungefär åtta kronor per styck. Jag åt middag här också två gånger.
Tillbehöret som var med och gjorde tacosen så underbara. Jag använde bara lime och stärka såsen och det var mums.

Läs mer: En annan favorit – Thaimat i Thailand
Läs mer: Alla våra inlägg om Mexiko

Följ oss på Facebook och Bloglovin för att inte missa någon ny artikel!

Föregående artikelHotell Pigalle i Göteborg – En maximalistisk tofs- och sammetsdröm
Nästa artikelAtt packa upp eller inte packa upp resväskan