Mexikanska ön Isla Holbox har det mesta jag önskar mig av en semesterort. Den känns småskalig, genuin, charmig och äkta. Detta fast det går charterresor hit. Här finns inga stora hotellkedjor, inga resorter alls faktiskt, alla hotell är småskaliga i max tre våningar eller som små egna byggnader.

På stranden finns fiskebåtar och när de inte används så glassar fåglarna i dem. Husen är färgglada och det känns exotiskt. Ön är ganska lång med tar bara tio minuter att gå över den på brädden och det är bara samhället Holbox som är bebyggd. Resterande del är nationalpark. Holbox bebyggelse är koncentrerad kring torget och ett fåtal närliggande gator. Alla gator är av sand och fordonen är golfbilar, mopeder och cyklar.

Stranden på Isla Holbox

Stranden på Holbox är generellt långgrunda och jag orkade aldrig gå så långt ut att jag inte bottnade. Sanden är finkorning och ljus, fast inte kritvit. Vattnet är turkost, fast inte kristallklart. Många hotell har händmattor på stranden och det finns de som har hängmattor i pålar i vattnet. Precis som jag har sett på bild och så man vill ha det i Mexiko.

Läs mer: Iakttagelser från charterresan

Stränderna är ganska lugna, då och då kommer det förbi någon försäljare. Många både promenerar och cyklar i vattenbrynet och det finns hela tiden något att spana in från solsängen. Det är lätt att förflytta sig till andra restauranger för att äta lunch. Överallt finns det fåglar som simmar i grupper och solar i fiskebåtarna längs stranden. Pelikanerna blev mina favoriter.

Utöver hotellen fanns det några solsänguthyrningar där det går att hyra en säng för 100 pesos/ca 50 kronor per dag. Jag såg dessa ungefär rakt ner för torget och norra delen av stranden.

Min favoritrestaurang på stranden blev Zomay, som också har solsängar att hyra för 200 pesos/ca 100 kronor. Hade jag inte haft gratis solsäng tre minuters promenad bort så hade jag hyrt in mig här. Här finns också hängmattor i vattnet och en strandbar med hängstolar och gungor att sitta på.

Holbox by

Isla Holbox by är som sagt uppbyggd runt torget. På torget finns en stor scen och någon gång per vecka pågår det underhållning från scenen. Byn är egentligen bara de fyra gatorna runt torget, med förlängningar, och en till mellan stranden och torget. Plus bostadsområden självklart men där finns inget annat. Det finns många restauranger av både den enklare sorten och dyrare, samt frukostställen och barer.

Vad det å andra sidan inte finns så många av är de strandbarer som man hittar lite överallt i exempelvis Thailand. På Holbox är kvällslivet mest koncentrerad till torget och gatorna och mindre till stranden. Först de sista dagarna hittade jag en bar med hängmattor och gungstolar, nära stranden men med ingång från gatan, där jag drack färgglada tequilabaserade drinkar med salt chilirand.

Läs mer: En dagsutflykt till Chichen Itza

Mexikansk mat och mina favoritrestauranger

Kort sagt kan jag bara säga att all mat jag åt var fantastisk. Jag har alltid älskat mexikansk mat men inte tidigare ätit den i Mexiko. Till lunch och middag hade jag egentligen tre paradrätter jag varvade mellan. Den ena var taco. Mums. Rätt nummer två var guacamole, med nachochips. Egentligen ett tillbehör att dela men är man själv så är en portion perfekt som en hel rätt. Kan aldrig få för mycket avokado. Sista var fisk och skaldjur, vilket var både billigt och supergott. Är man på en ö etc.

Frukost

Frukost åt jag oftast på El Cafecito, som låg runt hörnet för mitt hotell. Jag beställde alltid tonfiskröra-croissanten, apelsinjuice samt fruktsallad med yoghurt och granola. Kunde inte blivit godare. Enda problemet med stället är att de bara har sex bord, så ibland kunde det redan vara fullt. Då åt jag frukost på hotellet.

Lunch

Godaste lunchen åt jag på hotellet Zomay. Deras kycklingtaco var underbar och jag testade också fisktacon som var god. Men återgick dagen efter till kycklingen igen. Zomay hade också fin strand med bar med hängstolar och hängmattor i vattnet. De andra dagarna åt jag lunch sittande i solsängen på min hotellstrand La Palapa, som också hade väldigt god mat. Här brukade jag varva mellan nachotallrik och, hör och häpna, taco.

Middag

Middag åt jag på lite olika ställen och i olika prisklasser. Ett favoritställe blev Viva Zapatas grillade vitlökscampi, som var så goda att jag gick tillbaka sista kvällen. Här betalade jag motsvarande 200+ kronor för en pina colada, räkorna samt öl och vatten.

Jag åt också två kvällar på snabbmatstället Taco Queto, som hade 22 olika varianter på taco. Med olika protein, olika bröd och allt med eller utan ost. Deras guacamole var också att dö för, så andra dagen blev den en taco och guacemole. Här serveras ingen alkohol och en middag kostade runt 60 kronor. Jag älskar hål-i-väggenställen; de har oftast godaste maten.

Jag åt en kväll på El Chapulim, som är en av de finare restaurangerna på ön. Det finns fyra bord utomhus, och det är där man vill sitta, samt sex-sju inomhus. Det var alltid lång kö utanför varje kväll då de inte tar bokningar men ena kvällen jag gick förbi fanns det två lediga bord. Jag kastade mig över den ena bordet som en projektil.

Läs mer: Mexikansk mat bildbonanza

Det finns varje dag tre rätter på menyn, som presenteras av kocken som också tar beställningarna. Jag fick en underbar fisk med massor av sås och frukt. Älskar sås och älskar spicy frukt i mat. Dubbel lycka. Lite dyrare, som sagt, jag tror jag betalade motsvarande drygt 300 kronor för varmrätt med en drink samt öl.

Annan restauranger som jag önskade prova men där jag inte fick bord var LUUMA, som delar lokal med en snygg butik. I övrigt är det väldigt populärt med pizza men detta testade jag inte så jag vet ingenting om. Det finns flera besökande än restaurangstolar på ön, så beräkna kö efter klockan 20.

Stranden Punta Coco

Punta Coco är en strand som ligger en timme att gå längs stranden eller tio minuter i golfbil från torget. Eller hyr en cykel för en dag. Här kostar en solsäng 200 pesos för tre timmar och man ligger antingen på vanliga sängar eller på stora sängar med tak. Det är extra långgrunt här och det finns extra många hängmattor i vattnet. Och känslan är extra äkta ej-resortig.

Läs mer: Cuba – Jag blir kär vid första ögonkast

Hotell på Isla Holbox

Jag var som sagt på charterresa och var länge i valet och kvalat om jag skulle boka ett hotell med strandläge eller ett vid torget. Till slut vann strandläge, eftersom jag inte visste hur det fungerade med att hyra solsängar.

Hotell La Palapa

Valet föll på La Palapa, som är ett trestjärnigt hotell. Varje dag såg jag att det målades någonstans och det krattades hela tiden på stranden. Sjögräset som kan flyta iland var hela tiden bortstädat från vår strand.

Jag la till 350 kronor för balkong och delvis sjöutsikt och fick till min stora lycka en hängmatta på balkongen. Hotellet har bara 26 rum och det rekommenderas absolut att lägga extra till för balkong och sjöutsikt. På stranden fanns det solsängar för 21 av rummen (jag räknade!), så inget paxande. Läget var också perfekt, tre minuter att gå till torget. Jag åt frukost på hotellet två gångar men var inte riktigt nöjd. Lunchen var jag å andra siden mycket nöjd med.

La Palapa finns både att boka via TUI och hos t ex hotels.com.

Hotell Zomay

Jag vill också slå ett slag för hotell Zomay, som jag tyckte verkade fantastiskt. Enligt mig Holbox bästa strand, med både hängmattor i vattnet och en strandbar där alla hängde vid solnedgång. Deras tacos var smarriga och blev min favoritlunch. De små friliggande hotellrummen ser också fina ut på bild.

Läs mer: Livliga stranden i Cartagena i Colombia

Zomay är definitivt mitt val för boende om jag kommer tillbaka till Isla Holbox, och åter till La Palapa som andraval. Jag kollade också på Hotell Arena, som ingår i TUI:s utbud, och som ligger vid torget. Alltså utan egen strand. Hade jag vetat hur enkelt det var att hyra solsäng så hade jag kanske bokat hotell utan strand.

Att åka till Isla Holbox

Närmaste flygplats från Isla Holbox är Cancun. Därifrån är det ca två och en halv timme med buss till byn Chiquila och det går bussar direkt från flygplatsen. Dock endast tre till fyra per dag och varannan timme från ca kl 10 till 15. Så tajma in ditt flyg med bussen! Sen är det en halvtimmes båt från Chiquila över till Isla Holbox, för att sen ta en golfbil till hotellet.

Det upplevs enklare än vad det låter, jag lovar!

Om det är värt den långa resvägen från flygplatsen till ön? Alla dagar i veckan.

Eller köp en flygstol med hotelltransfer från TUI eller Ving. Du får då direktflyg utan mellanlandning och det gillar man ju. Och transferbussen avgår när du landar, även om planet skulle vara försenat. Men bytet till färja och golfbil kommer du inte undan.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att inte missa någon ny artikel!

Föregående artikelMaxime gästar Nordeas sparpepp-podd
Nästa artikelOch då är sommarens alla resor bokade