Traditionsenhetligt har vi gjort en sammanfattning av det gångna året 2022. Hur många resor blev det? Till hur många länder? Och hur många nya länder blev det?

Frågorna är många! Vi vill ju inte att någon ska lida, så nu drar vi i gång med svaren.

Januari

Det hela började dåligt med inte en enda resa i januari. Jag gillar att fira jul och nyår i solen, men covidbegränsningar gjorde det svårt att resa till länder som erbjuder riktig värme under den svenska vintern.

Februari

I mitten av februari begav jag mig några dagar till Gran Canaria, en resa som jag ifs fick skjuta på några dagar pga att jag fick covid. På plats bodde jag i Las Palmas gamla stadsdel Vegueta och gjorde en jättefin dagsutflykt upp i bergen på ön.

spanien kanarieoarna gran canaria

Mars

Yes! Äntligen en utlandsresa till riktigt långt bort. Som jag hade längtat! Jag åkte tio dagar till Kenya, där jag spenderade de första halvan på safari i Tsavo nationalpark och andra halvan på Diani Beach. Jag var så glad så glad över resan och kom hem som en helt ny person.

kenya tsavo safari salt lick lodge

April

Ingen resa, men jag spenderade stora delar av månaden i Oslo.

Maj

Maxime och jag åkte på charterresa till Kreta! Vi bodde på finfin resort och gjorde dagsutflykter till Rethymnon och Chania.

grekland kreta anemos resort

Sen försvann jag till Oslo igen, där jag bland annat checkade in på SPA-hotellet The Well, där SPA-et erbjuder imponerande 10 000 kvm wellness.

Juni

Sommaren var här på riktigt och detta firade Viveca och jag genom att åka en vecka till Apulien, dvs Italiens klack. Vi började med att bo två dagar på en vit kulle i Ostuni och flyttade sedan in i ett smurfhus i Alberobello.

italien apulien alberobello trulli

Juli

Juli kom och en länge efterlängtad resa till Grönland stod för tur. Hanne, Peder och jag var först fem dagar i Illulissat, som har flest isberg på hela Grönland, för att så åka till Kangerlussaq och avsluta med två dagar i Köpenhamn.

gronland

Augusti

Augustis enda resa gick till Båstad med Maxime plus man och barn. Vi stannade bara i två dagar men jag tyckte mycket om området och planerar för en återkomst.

Senare under månaden checkade jag in på Görväln slott i Stockholm, ett ställe precis i min stil.

sverige stockholm gorvalns slott

September

I mitten av september gjorde jag en fyradagars soloresa till Toronto. Japp, det går mycket bra att åka dit för bara fyra dagar. Särskilt eftersom jag åkte med SAS nya direktrutt från Arlanda. På plats gick jag runt och njöt mycket av en äkta storstad med skyskrapor och gjorde en dagsutflykt till Niagarafallen.

niagarafallen

Oktober

Hej oktober från Mallorca! Min väninna Mija, hennes dotter Alice och jag bodde först två nätter på Bikini Resort i Port de Soller innan vi begav oss fem dagar till Palma. Mycket bra resa, och verkligen fint som- och poolväder i oktober.

spanien mallorca soller bikini

Tillbaka i Stockholm gjorde Maxime, min mamma och jag en utflykt till Millesgården på Lidingö. Vilket ställe!

sverige stockholm millesgarden

Så bar det av mot Oslo igen och jag checkar in på nya inne-hotellet Sommero med min syster.

November

November kom och det vankades pressresa till Turkiet. Vi åt först på Michelinkrogen Mikla i Istanbul och fick en hamambehandling, så förflyttade vi oss till staden Sapanca där det var fokus på SPA och wellness.

December

Sista resan för 2022 går till Poznan i Polen! Viveca och jag kommer åka dit för ganska exakt 48 timmar, där huvudfokus är att fira in det nya året.

Resestatistik för 2022

• Antal utlandsresor under under året: 9 (Kanarieöarna, Kenya, Kreta, Italien, Grönland, Kanada, Mallorca, Turkiet och Polen)
  • Antal Sverigeresor under under året: 1 (Båstad)
  • Antal staycations i Stockholm: 1 (Görvalns slott)
  • Antal staycations i Oslo: 2 (The Well och Sommerro)
  • Antal nya länder och självstyrande territorier under året: 3 (Kenya, Kanada och Grönland)
  • Antal besökta världsdelar under året: 3 (Europa, Nordamerika och Afrika)
  • Antal besökta länder totalt: 85 (12 afrikanska, 23 asiatiska, 41 europeiska, 6 nordamerikanska och 3 sydamerikanska)
kenya diani beach sands at nomad hotel
Diani Beach i Kenya

2022 började lite trögt utan utlandsresa under jul och nyår, men så vill jag säga att det tog sig upp bra. Det blev fina resor både under våren, sommaren och hösten. Dock hade jag gärna åka utomlands under jul och nyår 2022/2023 men tyvärr hittade vi inga bra flygbiljetter. Att betala 15 000 kr bara för flygbiljetten för en person är inte kul och jag gillar inte att känna mig rånad.

Att ha fått till tre nya länder/självstyrande territorier under året är jag också mycket nöjd med, det har ju trots allt inte varit ett vanligt år heller under 2022.

Årets bästa och sämsta

Årets bästa resa: Jag orkar inte hålla på så mycket med att tänka och rangera resor, så jag ger helt enkelt tre resor delad förstaplats. De tre som stack ut extra var:
– Kenya; safari och turkost vatten kan aldrig bli fel
– Grönland; isbergen! ISBERGEN! Det går inte att beskriva hur magiskt det var i Illulissat
– Ostuni i Italien; Italien är Italien och jag älskar allt med landet, Apulien bjöd på en helt ny del med väldigt fina byar och städer

Årets sämsta resa: Inga bottennapp alls på någon semester. Dock en liten note to self rörande charterresan till Kreta. Vi bodde på en väldigt fin resort men den låg in the middle of nowhere. Om det igen blir någon likande resa så gillar vi mer att bo närmre en stad där vi kan gå ut och äta middag på lokala restauranger.

Polignano a Mare i Italien

Bästa hotellupplevelsen: Igen låter jag förstaplatsen vara tredelad.
– Först ut är Bikini Resort på Mallis. Jag älskade varje sekund av mina 48 timmar här; så genomtänkte och snyggt överallt, så fin utsikt och vansinnigt god mat på de två restaurangerna vi testade. Och drinkarna, sa jag DRINKARNA, på rooftopbaren. Mmmm.
– Mycket speciellt var också den trulli vi bodde i Alberobello i Italien, dvs ett traditionellt hus med ett antal koner på taket, och en fantastisk trädgård. Underbar miljö.
– Den tredje är Grönland, vårt boende Eqi Lodge var inget annat än fantastiskt. Flera timmar med båt, några ödsliga stugor med panoramautsikt direkt mot glaciären. Obeskrivbart!

grekland kreta rethymnon
Rethymnon på Kreta

Bästa upplevelsen: Safarin i Kenya! Jag älskar absolut allt med safari; djuren, savannen, miljön på lodgen, möjligheten att kombinera med att sola och vila mitt på dagen. Speciellt denna gång var vattenhålet brecis utanför lodgen och alla djuren som kom dit för att dricka. Nu vill jag framgent bara bo på safarilodgar med vattenhål.

Sämsta kollen på egna bloggen: 2022 var året då Ladies Abroad fyllde tio år! Detta var i februari och tyvärr missade vi detta själv, så det blev inget firande.

God fortsättning och gott nytt år!

Här finns tidigare års sammanställningar:
2021, 20202019201820172016, 201520142013 och 2012.