Får några år sedan läste jag någonstans, det kan ha varit Vagabond eller det kan ha varit DN:s resebilaga, att Las Palmas på Gran Canaria skulle kunna bli nästa Palma de Mallorca. Jag hade precis varit i Palma och gillade mycket. En snabb googlesökning visade mig fina gamla stadsdelen Vegueta. Hit visste jag direkt att jag ville åka.

Sedan tog det några år innan jag kom i väg, så kan det bli. Jag har alltid många potentiella resmål som vilande planer, som bara är att aktivera när de rätta flygbiljetterna dyker upp.

På Norwegians nyårsrea bokade jag tur och retur för en dryg tusenlapp. Tre nätter och fyra dagar på Gran Canaria i mitten av februari. Nu fick jag ifs covid och fick skjuta några dagar på resan, men det är bara en detalj i sammanhanget.

Läs mer: Så fick jag också covid – En riktig norgehistoria á la 2022

Tapasgatan Mendizabal i Vegueta dagtid

Gamla stan i Las Palmas

Vegueta brukar ofta nämnas som gamla stan i Las Palmas, men precis norr om Vegueta ligger Triana och de två stadsdelarna är ganska lika. Båda uppvisar färgglad arkitektur i finaste spansk kolonialstil. I Vegueta är gatorna lite mer krokiga, smala och oregelbundna medan de i Tirana är rakare och bredare.

Jag hittade Boutique Hotel Cordial la Peregrina, som har ett perfekt läge helt i södra Triana på gränsen till Vegueta. Jag var lite osäker på vädret på Gran Canaria i mitten av februari, men bokade i alla fall ett hotell med takterrass, solsängar och pool. Vilket var helt rätt beslut, för det var perfekt väder att sola här uppe.

Tapasbaren La Vegueta De Colón

Stadsdelen Vegueta

I Vegueta ligger den enorma katedralen Santa Ana, med sina två tvillingtorn, och tillhörande torg Plaza Santa Ana. Missa inte att åka upp i tornet för den ringa summan av €1,50, då får man tom åka hiss upp!

Här ligger också huset Casa de Colón, med väldigt fin portal och gul fasad. Detta var ett av de första husen som uppfördes i staden och var också Christofer Columbus fasta ställe när han stannade till på vägen mellan Spanien och Amerika. I dag museum.

Casa de Colón; huset där Christofer Columbus brukade bo i när han var på Gran Canaria
Superpopulära baren Cá Jonas, mitt emot mitt hotell i Triana

Lika känt som Casa de Solón är gatan Mendizabal. Här ligger tapasrestaurangerna rygg mot rygg, med utomhusbord mitt i gatan. Det sägs att varje torsdag är det tapaskväll här, där man kan köpa en tapas och en liten öl för en euro eller två. Men jag var här både torsdag, fredag och lördag och märkte ärligt talat ingen skillnad. Jag åt på både på 7 Cielo Vegueta och Tres Jolie, båda ställen hade extremt smashing goda tapas. Fantastiskt tror jag alla ställen på gatan håller hög kvalitet på maten, det såg så ut när jag gick förbi och sneglade.

La Vegueta de Colon åt jag lunch; där satt jag vid ett av utomhusborden och mådde alldeles utmärkt. Rekommenderar. Andra ställen jag hade märkt ut på kartan, men inte hann till, var Los 5 Sentidos, Taberna el Tres och Boca Bodega.

Helt enkelt jättekul att fota någon som fotar andra
Fasad på gatan Calle Mayor de Triana
Katedralen Santa Anas fasad mot Plaza Santa Ana. Bakom fasaden är kyrkan enorm och täcker ett helt kvarter

Vegueta är ingen stor stadsdel men väldigt trevlig. Jag gick vilse bland de krokiga gatorna både dag- och kvällstid. Det är bilfritt i stora delar av stadsdelen och överallt dyker det upp några restaurangbord mitt i gatan, runt ett hörn eller på något litet torg.

Här är precis så fint som jag hoppades på.

Huvudgatan Calle Mayor de Triana
Blomma nära Plaza Santa Ana
Mitt hotell Cordial la Peregrinas takterass, med finaste utsikten

Stadsdelen Triana

Husen och arkitekturen i Triana är bitvis mycket lik den i Vegueta. Calle Mayor de Triana är stora och pampiga huvudgatan, med butiker i bottenvåningen och eleganta balkonger ovanför. En annan större gata är General Bravo, längs med denna ligger många eleganta byggnader samt två fina torg.

Jag räknar till sex tvärgator till Calle Mayor de Triana; gemensamt för alla är att mitt i gatan står restaurangborden som pärlor på en snor. Både restauranger, barer och kaffebarer. Extremt trevligt och jag slår mig ner vid flera olika för en öl, en läsk eller en tapasrätt.

Kyrkan Iglesia de San Augustin i Vegueta, som jag passerade på väg till bussen mot flygplatsen

Nordöst i stadsdelen ligger parken San Telmo, som jag hade läst mycket om. Så hit gick jag. Mitt i finns visserligen en fin paviljong men annars mest asfalt och några bänkar. Blev besviken.

I södra delen av Triana ligger hotellet där jag bodde. Bästa läget, helt OK rum, och en takterrass som var fantastisk. Här finns en pyttelisten pool, ganska många solsängar, en extremt fin utsikt mot den gamla biblioteksbyggnaden och en bar som på helgkvällarna fylldes upp.

Mitt emot hotellet ligger ölbaren Cervecería Ca’Jonas. Stället ser extremt trevligt ut men det blev aldrig till att jag gick dit pga att det antingen var för tidigt eller redan fullt utomhus. På helgen var det knökfullt och kö på gatan. Deras tapas såg supergoda ut.

Utsikt från katedralen Santa Anas torn

Om Gran Canaria – Generellt och vädret i februari

Jag var lite osäker på hur vädret skulle vara i februari, särskilt i Las Palmas. Konstigt nog kan det vara stor skillnad på vädret på norra och södra Gran Canaria, fast det bara är några mil mellan. Men det var varmt och skönt, dagtid skulle jag gissa på 22-23 grader, och för en skandinav betyder detta perfekt väder för att sola. Kvällstid hade jag kjol och ballerinas, men med en kofta.

Jag älskade verkligen både Vegueta och Triana och det var helt perfekt för mig att bo här. Den stora (tustist)stranden Canteras ligger i den norra delan av i Las Palmas, en timmes promenad eller 15 minuter med bil. Jag hade tänkt ta mig dit en dag men hann inte pga valde att sola på hotellets takterrass.

Baksidan av katedralen Santa Ana

Bara minuter med bil från kusten kommer man till det mer oexploaterade Gran Canaria. Jag gjorde en heldagsutflykt i de centrala och nordöstliga delarna av ön och fick uppleva fantastiska landskap och de gulligaste små byar. En fabulös dag.

Läs mer: Den perfekta dagsutflykten bland berg och färgglada byar på Gran Canaria

Det är mycket lätt att åka buss på Gran Canaria. Från flygplatsen till Las Palmas går bla busslinjerna 1, 5, 11, 60 och 91, som stannar vid hållplatsen Teatro Perez Galdos, och sedan var det tre minuter att gå till hotell Cordial la Peregrina. Tillbaka till flygplatsen stannar inte bussen vid denna hållplats, då blir det antingen att gå tio minuter norrut till San Telmo busstation eller tio minuter söderut till Parque Santa Isabel. Bussen kostade ca €2,50 och är mycket bekväm och med bagageplats under. En taxi skulle kosta ca €30 enligt hotellet.

Det finns ingen strand varken i Vegueta eller Triana, så boka antingen hotell med pool eller var beredd på en taxiresa.

Fina fasader som godishalsband på gatan Calle Mayor de Triana
Torg i Vegueta

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelMina reseplaner för våren och sommaren – Vi pratar 6 resor!
Nästa artikelIntervju i Vagabond om bostadsbyte på semestern