Jag har alltid tänkt att Gran Canaria inte är något för mig. Välutvecklade charterorter, många turister och tät i tät med ocharmiga hotell. Nej, tack. Sedan fattade jag att turistorterna bara utgör en liten del av ytan på denna kanarieö, och att det i resterande delar är väldigt fint, genuint och äkta.

Så när jag bokade en resa till Gran Canaria var det avgörande att se och uppleva ön utanför turiststråken. Jag använde mitt vanliga tillvägagångssätt och hittade en chaufför i en FB-grupp. Vi avtalade en femtimmars tur men jag blev så exalterad över att det var så mycket fint att se och chauffören Marjan blev så exalterad övar att jag blev så exalterad, så vi var ute på vägarna i tio timmar.

Först kort om Kanarieöarna: Alla öarna är skapade av vulkanisk aktivitet, där lavamassan har stelnat och bildad landmassa. Därför ruvar de alla högt över havet, och har bergslandskap med synliga vulkankrater. Jord skapad av lava är också väldig bördig, så Kanarieöarna ägnar sig utmärkt för odling.

Nog med inledning, nu över till min guide till det bästa att se och göra under en dagsutflykt på Gran Canaria.

1. Vulkankratern Caldera de Bandama

Dagens första stopp är en gammal vulkankrater och det är ju kul. Supervackert! Perfekt sätt att börja dagen på.

2. Byn och stranden Playa Tufia

Denna by och med sin svarta strand var något jag inte kände till innan och som chauffören och guiden Marjan tyckte jag borde se. Populär bland dykare och med hus byggda i grottor i berget.

3. Ravinen Barranco de Guayadeque med berget Montaña de las Tierras

Guayadeque-ravinen är viden känt över hela Gran Canaria. Dels är det en mycket vacker ravin med med väg och vattendrag omgivna av höga berg, dels finns det här ett gäng grottrestauranger byggda inuti i bergen.

Restaurangerna är extremt populära bland kanarierna själva men självklart också en destination för de stora turistbussarna. Mest populär är restaurangen Tagoror, där vi kikade in men som var helt tom en torsdag innan lunch.

Vi fortsatte en bit vidare och kom till några hus vid berget Montaña de las Tierras, där vi stannade vid restaurangen Grill la Era. Restaurangen i sig var stängt, så jag har lite svårt att avgöra om detta är en grottrestaurang, och när jag googlar är alla bilder från utomhusterassen och den fantastiskt hisande utsikten. Vi gick nerför den lilla gatan förbi restaurangen och här var det katter, kaktusar, röda blommor, exotiska växter och vyer som gjorde det livsfarligt att gå där.

Montaña de las Tierras var definitivt en av höjdpunkterna på utflykten.

4. Ravinen Barranco de las Vacas

Nästa stopp var också något jag inte kände till men som Marjan ville visa mig. En kort och smal ravin med höga och lodrätta väggar grävda ut av vattnet. Jättefint.

5. Vulkankratern sett från Mirador Caldera de los Marteles

Denna vulkankrater sa alla på www at kunde gå och slänga sig i väggen jämfört med Bandama, dvs första stoppet. Men jag vill säga att båda är fina men olika. Plus för att Caldera de los Marteles ligger precis vid vägen och det finns en mirador, dvs utsiktsplats, att stanna vid.

6. Utsiktspunkten Mirador Pico de las Nieves

Pico de las Nieves är Gran Canarias högsta punkt med sina 1949 moh. Då jag var där var det flera cykelklubbar i matchande förgglada t-shirts som tog en paus där uppe, gissar högsta punkten är ultimata cykelutmaningen på ön.

Väldig fin utsikt och det är möjligt att se stenen Roche Nublo därifrån, dock inte med just på min bild.

7. Mandelträden i Llanos de la Pez

Mandelträden finns lite överallt i Gran Canarias centrala bergslandskap. De rosa blommorna är väldigt fina mot den svarta lavajorden och just här fanns det ett helt mandelträdsfält.

8. Roche Nublo och Roque Bentayga

Roche Nublo och Roque Bentayga är två höga klippblock, som kallas Gran Canarias mamma respektive pappa; alltså ursprunget till allt som finns på ön. Nublo är 1813 moh och Bentayga 1414 moh. Särskilt Roche Nublo ses från stora delar av bergen med sin karakteristiska silhuett.

9. Den flätade jättekorgen i Cuevas Caídas

Enligt min chaufför Marjan är den flätade korgen med Roque Bentayga i bakgrunden Gran Canarias mest kända fotospot. Här sa han att alla influensers stannar till för en bild och sämre ville ju inte jag vara.

10. Byn Tejeda

Äntligen lunch! Vi stannade en liten bit bortanför huvudgatan och åt skinka och de kanariska potatisarna papas arrugadas med goda såserna röd och grön mojo. Detta till världens finaste utsikt över den nedre delen av byn.

Tejeda har en väldigt gullig huvudgata, där det säljs glass och traditionellt godis, som slutar i en utsiktsspot och en kyrka. Idyllen är total och jag gillade byn mycket.

11. Utsiktspunkten Mirador Cruz de Tejeda

Byn Cruz de Tejedas största behållning är hotellet Parador de Cruz de Tejada med rum och utsikt som heter duga. Hit vill jag komma tillbaka och bo. Ligga och softa vid poolen med bästa utsikten; ja tack. Precis som på Rooms Hotel i Kaukasusbergen i Georgien, som jag älskade.

För den som inte bor på hotellet finns det en fin utsiktspunkt och det går också att äta, enligt ryktet, god lunch på hotellet för icke-gäster.

12. Utsiktspunkten Mirador Degollada de las Palomas/ Mirador Pico de la Gorra

Ännu en praktisk utkikspunkt som ligger längs vägen. Här såg vi både Roche Nublo och Roque Bentayga, grönklädda bergsfåror och en å längst ner i dalen. Jag läste någonstans att detta är en vy som ofta visas upp i turistbroschyrer, med Roche Nublo till vänster i bilden och Roque Bentayga mitt i.

Denna plats verkar ha två namn, så jag skriver ut båda.

13. Staden Teror

Teror är en mindre stad med ca 13 000 invånare och en väldigt vacker gamla stadskärna. Här finns färgglada fasader med träbalkonger, klassiska kanariehus med vit puts och ilagda naturstenar och givetvis en kyrka. Ett klassiskt stopp på alla bussturer till Gran Canarias centrala delar, men det gör absolut inte staden sämre.

14. Staden Firgas

Firgas är en ännu mindre stad, eller större by om man vill, med 7000 invånare. Byns ena huvudattraktion är en fontän i flera våningar och kakelbänkar med tillhörande kommunsköld. Den andra är en gullig liten kyrka.

15. Staden Arucas

Arucas är en förortskommun till Las Palmas. Här höll aristokratin hov när det begav sig och staden var mycket förmögen, vilket speglas i de påkostade palatsen och husen. Det finns en park, anlagd för att palatsägarna på andra sidan gatan inte ville ha utsikten förstörd, med en kurvig palmväxt som bara finns på Kanarieöarna.

Mest imponerande är den enorma katedralen San Juan Bautista i vackraste gotisk stil. Väldigt udda med en enorm kyrka i en liten stad som detta, men väldigt mäktigt och imponerande.

Sen var min dag med Marjan i de kanariska bergen slut, tio timmar efter att vi hade lämnas Vegueta i Las Palmas. Kort sammanfattat som en toppendag där jag upplevde otroligt många fina platser på det jag innan trodde var en ö fylld med bara tråkiga turistorter. Men en aning matt var jag när jag kom tillbaka.

Om Gran Canaria och utflykten

För den som tror att Gran Canaria är helt förstörd av turismen vill jag säga att det inte går att ta mer fel. Och jag måste erkänna att jag var en av dessa. Nu var jag inte i några av turistorterna med det är bara att förflytta sig tio minuter utanför dessa, så är man i den riktiga kanariska vardagen.

För att göra en rundtur som den jag gjorde behövs bil. Önskar du hyra in Marjan så skicka ett Messenger-meddelande, han rekommenderas högt. Både prisvärd, trevlig och kör säkert. Men Gran Canaria har också ett väldigt imponerande bussutbud till varje liten by på ön enligt min chaufför. Bussarna går inte alltid ofta, så kolla alltid innan du beger dig någonstans.

För den som gillar att vandra finns det en uppsjö av olika vandringsleder på ön. Norska Rentate var på Gran Canaria bara dagar innan mig och gjorde en tredagars pilgrimsvandring från södra till norra kusten.

Läs mer: Vegueta och Triana – Gamla stan i Las Palmas

Missa inte den gamla stadsdelen Vegueta i Las Palmas, en pärla med finaste arkitekturen och ett bra utbud restauranger och tapasbarer. Jag bodde här och var maximalt nöjd med mitt val.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelTrollskogen på Ölands norra udde
Nästa artikelAndorra under sommaren – Vad att se, göra och äta

7 KOMMENTARER

1. Jättekul att du tipsar om så många fantastiska platser här på Gran Canaria som man vanligtvis inte ser hos andra när det gäller just GC. Vi bor själva här på ön sedan många år tillbaka och kan inte få nog av allt det fantastiska det finns att se och göra här.

Dina vackra bilder från Tejeda visar också upp byn från sin absolut bästa sida, Tejeda är för övrigt utsedd till en av Spaniens vackraste byar enligt Lospueblosmasbonitosdeespana.org. Om du har vägarna förbi vår vackra Ö i framtiden så tipsar jag gärna om gröna och lummiga Moya och Agaete.

I Agaete finns tex en av Europas få kaffeodlingar och i Agaetedalen finns även vinproduktion där flera producenter vunnit internationella priser. Valsequillo är ett annat område långt från massturismen med härliga vandrings- och cykelleder. Ett besök i San Mateo på den stora bondemarknaden är också något man inte bör missa, här finns massor av gott att handla direkt från öns fantastiska producenter.

• Tack! Jätteroligt att höra från en lokalbo att du uppskattar min runda och reportage!

Lägger Moya och Agaete på minnet. Jag tar mig själv i att då och då tänka på hotellet i Cruz de Tajeda, så det blir kanske en tur tillbaka. Måste nog bara utforska minst en till Kanarieö innan. Har du tips på vilken/vilka grannöar där jag skulle kunna få en liknande upplevelse?

2. Tack för att du visar upp en del av allt det vackra som finns på GC. Men det finns mycket fint kvar att se, så du bör nog resa hit igen 🙂
    Ska väl medge att jag hade samma inställning om GC som dig innan jag kom hit första gången; charterturism. Visst är det tur att man kan ändra sig?
    Vi verkar ha varit på ön samtidigt (fast vi var här i nästan 2 månader).

• Vad roligt att vi var där samtidigt! Och ja, det blir definitivt mer Gran Canaria, så otroligt lättillgängligt med direktflyg. Men först måste jag spana in de andra öarna också. 🏞

3. Har en vän som bott ett år på Gran Canaria och som alltid hävdar just detta. Alltså att stora delar av ön är genuin och mycket vacker.
    Parador-hotellet har jag också sett ut som det ställe jag kommer att bo på om jag någon gång kommer hit.

• Alltså, parador-hotellet verkade perfekt! Jag har varit inne på hemsidan och sett på kedjans andra hotell på Teneriffa. Verkar dock inte lika perfekta ift utsikten. Du råkar inte ha koll på övriga utsiktshotell på Kanarieöarna också? 🏞

• Mja alltså, vi bodde på Parador på La Gomera. Där hade vi också fantastisk utsikt fast över havet.
        I samband med att jag bokade det hotellet, kollade jag även i detta på Gran Canaria. I övrigt ingen koll tyvärr.