Då var det dags att summera reseåret 2020! Ett udda år olikt alla andra vi har varit med om, som inte hänger i toppen av julgranen. Men året har inte bara varit negativt, vi har hunnit med flera väldigt bra resor och andra upplevelser.

Extra tydligt vad vi har hunnit med blir det ju när en summering över året görs, så häng med nedan!

Januari

2020 firades in i Malaga med Mija och Viveca. Jag älskar jämna siffror och sifferkombinationen 2020 gillade jag extra mycket. Jag minns särskilt två grejer från nyårsafton; hur jag på skålade för att 2020, med sina fina siffror, skulle bli ett fantastiskt år samt hur knökfullt det var på gatorna. Det gick knappast att förflytta sig för alla andra. Vi pratar fortfarande om att så trångt kommer vi inte att uppleva igen på måååånga år.

Maxime och jag hade också en staycation på hotell Rival och gjorde ett SPA-besök på The Nest på Downtown Camper.

spanien granada alhambra
Alhambra, en dagsutflykt från Malaga som jag verkligen rekommenderar

Februari

När Viveca och jag åkte till Singapore och Indonesien i mitten av februari trodde vi fortfarande att coronaviruset var något som inte skulle spridas till Europa. Singapore var halvtomt, sades det, eftersom kineserna inte fick resa ut av Kina och i Indonesien var vi enda gästerna på resorten av samma orsak. Vi fattade faktiskt inte under resan att detta skulle bli sista utlandssemestern på länge. Jag gillade Singapore mycket, både för att staden är så promenadvänlig och för kontrasterna med gammal asiatisk och modern arkitektur.

singapore sentosa
Stranden Sentosa i Singapore, känns som ett annat liv

Mars till juni

I april packade jag alla mina kläder i två resväskor av modellen enorm och åkte till Oslo. Jag ville till kolonistugan, gräset och hängmattan och att åka fram och tillbaka fungerade inte nu. Jag lever i vanliga fall parallella liv i Oslo och Stockholm, jag har allt jag behöver båda ställen och reser mellan med bara handväskan. Men nu visste jag inte hur länge jag skulle stanna och ville ha alla mina pinaler tillgängliga.

När jag nu summerar gjorde jag tydligen inte så mycket. Så länge det är sol gräver jag i jorden eller vilar i solen hela dagen. Dessutom jobbade jag hela sommaren, i vanlig ordning. Jag besökte utställningen Roseslottet och var i Frognerparken. Jag var också tio dagar i Stockholm för att fira midsommar och genomföra några jobbmöten på plats. Detta var då vi trodde allt virus var på väg bort och vi fick komma in 20 personer på jobbet i två dagar för planering av hösten.

norge oslo frognerseteren
Frognerseteren i Oslo

I maj publicerade jag en artikel jag under flera år själv har saknat, och som blev extra aktuell just nu, nämligen om trädgårdscaféer och utomhusfik i Stockholmsområdet. Denna blev väldigt välbesökt och troligtvis vad som räddade Ladies Abroad från besökstatistiksdöden under en tidpunkt då reseblogg kanske inte var det folk läste mest.

Planerade resor som ställdes in var Kazakstan/Kirgizistan samt Antibes i april och Luxemburg/Belgien i juni.

Juli

Sen kom de riktiga sommarmånaderna och allt kändes som vanligt, eftersom att inte åka utomlands under sommaren är vanligt för mig. Jag var först på museet Kistefos med galleriet The Twist med min mamma och syster, där vi också bodde i glampingtält. Kistefos var imponerande och fint och jag rekommenderar alla svenskar att ta sig dit om i Norge.

I mitten av månaden möttes Viveca och jag upp i Göteborg och åkte vidare till Varberg. Där var vi i två dagar och bodde på Varberg stadshotell och Asien SPA. Jag gillade Varberg mycket och ska åka mer till svenska västkusten. Vi avslutade med två dagar i Göteborg, där vi bodde på fina hotellet Pigalle.

Bron och galleriet The Twist i Norge

Augusti

Första augusti åkte jag till Svalbard med Hanne och Peder, på vad som var en underbar dröm av en resa. Så coolt med midnattssol, vi hade ganska tur med vädret, åt fantastisk mat och drack lika gott. Viktigast av allt var att vi såg både isbjörn, val och valross. Jag skulle kunna göra om hela resan vilken dag som helst. Jag har så mycket mer att visa upp från denna resa men håller lite på det hela till sommaren närmar sig igen, samt att svenskar kan resa till Norge utan karantän.

ESS-gruppen, som äger flera av mina favorithotell i Sverige, öppnade under 2020 sitt första hotell i Norge. Fruktansvärt dålig timing ift corona. Jag ville testa både hotellet Fyri Resort i sig och Hemsedal som destination, samt stötta min favorithotellkedja. Så då tog jag med min syster Christiane dit och vi hade två fenomenala dagar i strålande solsken bland sommarfjällen.

Planerad resa som ställdes in i augusti var Montenegro.

norge hemsedal fyri
Fyri Resort i Hemsedal
norge svalbard pyramiden
Nordensiöldsglaciären på Svalbard

September

Jag lämnade Oslo i slutet av september och hann få med mig att bo både på Pop House och Hasselbacken hotell i Stockholm innan månaden tog slut. I september levde fortfarande hoppet om att allt var över och jag kände att Stockholm önskade mig välkommen tillbaka med vidöppna armar.

Planerade resor som ställdes in var Brasilien och andra försöken i år till både Montenegro och Luxemburg/Belgien.

sverige stockholm staycation hasselbacken
Hasselbacken hotell

Oktober

Jag var verkligen inne i en period av att söka resesubstitut genom staycations. Maxime och jag bodde på Ellery Beach House på Lidingö, ett systerhotell till Fyri i Hemsedal, och också det nyöppnat.

Exakt mitt i oktober åkte jag till Italien och stannade där i tio dagar. Italien är ett av mina favoritländer och jag var i Venedig, Florens, Siena och Rom. Jag tycker det är jobbigt med munskydd, annars var mycket sig likt men färre turister, och generellt trist att åka själv. Men det var en bra resa och jag är glad jag åkte, vilket var bara precis innan allt stängdes ner igen i Italien.

Jag åt också på Trattorian, Sthlm Brunch Club och nyöppnade Goma gastrobar.

Planerad resa som ställdes in i oktober var en helg i Venedig (som ifs bokades om till rundresan ovan).

italien venedig
Venedig

November och december

Innan nya rekommendationer gavs i Sverige hann jag äta på nyöppnade Jacqueline´s.

Sen begav jag mig till Oslo innan nya karantänreglerna i Norge började gälla och där var jag till mitten av december, utan att göra något särskilt. Kom tillbaka lagom till att se Nobel Week Lights i Stockholm. I går firade jag julafton med Maxime och Jonas och imorgon börjar årets julsemester, jag ska på två dagars staycation till Elite Marina Tower i Nacka. Kortrest och bra!

Sista advent hann jag också med en spontan staycation på NOFO hotell på Söder i Stockholm, bokad kvällen innan när jag tyckte det mesta var mörkt, trist och tråkigt.

Planerad resa som ställdes in i december var tre veckor i Burma/Laos över jul och nyår.

sverige stockholm brunch jacqueline´s
Jacquline´s

Resestatistik för 2020

• Antal utlandsresor under under året: 2 (Singapore/Indonesien och Italien)
  • Antal Sverige- och Norgeresor under under året: 4 (Kistefos i Norge, Varberg/Göteborg, Svalbard och Hemsedal i Norge)
  • Antal svenska staycations: 6 (Rival, Pop House, Hasselbacken, Ellery, NOFO och Marina Tower)
  • Antal nya länder under året: 2 (Singapore och Indonesien)
  • Antal besökta världsdelar under året: 2 (Asien och Europa)
  • Antal besökta länder totalt: 82 (11 afrikanska, 23 asiatiska, 40 europeiska, 5 nordamerikanska och 3 sydamerikanska)
  • Antal inställda resor pga corona: 9 (Kazakstan/Kirgizistan, Antibes, Luxemburg/Belgien x2, Montenegro x2, Venedig, Brasilien och Burma/Laos)

Att 2020 inte har gått till historien som årets bästa reseår är väl ingen underdrift. Och självklart har det varit annorlunda än tidigare år men det är inte så att det har gått från 100 till 0. Jag hann med fyra längre resor; Malaga över nyår, Singapore/Indonesien i februari, Svalbard i augusti och Italien i oktober. Utöver det ganska många helgutflykter och staycations. Självklart har året varit udda men inte helt olikt alla andra.

Årets bästa och sämsta

• Årets bästa resa: Svalbard; utan tvekan. Den majestätiska och samtidigt karga naturen, de arktiska djuren, midnattssolen, miljön med den tidigare gruvdriften synlig överallt, den gastronomiska maten och drickat som serveras på en ö mitt i ingenstans, mitt resesällskap som är både så roliga och trevliga. Allt.
  • Årets tråkigaste resor att ställa in: Kazakstan/Kirgizistan och Brasilien. Båda var rundresor planerade ner i minsta detalj och jag tyckte vi hade fått till rutten så bra för båda. Jag såg också så mycket fram mot dessa resor och det kändes så rätt. Jag känner mig verkligen snuvad på finalen, vi hade planerat så mycket så blev det bara inget. Burma/Laos hade jag också bra planer för men de hann aldrig bli så detaljerade.
  • Bästa hotellupplevelsen: Fyri Resort i Hemsedal. Hotellet är precis som jag tycker hotell ska vara, jag älskar helhetskänslan med SPA och restaurang på hotellet. Lägg till magiska omgivningar och fantastiskt väder. Det hjälpte också att bo i en svit…

Corona och reseblogg

Att driva en reseblogg under coronavirusets framfart har delvis varit en utmaning. När det var på det värsta i våras försvann två tredjedelar av det vanliga antalet läsare men det är nu tillbaka ungefär på samma nivå som tidigare. Detta till trots för att vi fortfarande skriver mycket om utlandsresor; antar många är trötta på allt nu och behöver lite inspiration för framtiden.

Vi gjorde också en liten vridning under året till att utöver resor fokusera mer på mat och dryck, hotell och SPA. Kanske ingen större skillnad eftersom vi tidigare har skrivit om dessa upplevelser men det blir nu mer tydligt fokus på detta.

Här finns tidigare års årssammanställningar: 2019, 201820172016, 201520142013 och 2012.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelGod jul!
Nästa artikelCaféet Älskade traditioner i Stockholm – Våfflor i alla former och smaker