Då jag planerade för att resa till Italien i oktober var det för att jag ville till Venedig, Florens och Siena. Jag ville flyga direkt och eftersom det inte gick särskilt många plan blev det att flyga in till Milano och hem från Rom. Jag gillar inte Milano och har varit många gånger i Rom, så planen var att skippa båda dessa städer.

Sen började jag tänka; jag älskar ju Rom och det är fyra år sen senast. Så självklart skulle jag stanna till några dagar i Rom.

Berninis fontän ”Fontana dei Quattro Fiumi” på Pizza Navona. Fontana dei Quattro Fiumi betyder de fyra flodernas fontän och består av fyra gudar som symboliserar floderna Nilen i Afrika, Ganges i Asien, Donau i Europa och Río de la Plata i Sydamerika. En flod för varje av renässansens fyra kända världsdelar. Och en antik egyptisk obelisk på toppen av det hela. Bilden är på Gangesflodens gud. Bernini var förresten påve Innocent X:s hovleverantör av arkitektur och skulpturer.

Varsågod; en lektion i både historia och konstvetenskap. Hoppas ni inte storknade och gav upp.

Hotell Le Suite del Barone

Utan att kolla jättemycket på kartan när jag bokade, visar det sig att mitt lilla hotell Le Suite del Barone bara låg ett litet stenkast från Piazza Navona. Ett av de riktigt turisttäta områden i Rom, jag blev själv förvånad över att det kunde bli så. Men detta visade sig vara ett toppenområde och här har jag har nu hittat ett riktigt trevligt både hotell och område.

italien rom
Utsikten från mitt hotellrum åt ena hållet…
… och utsikten åt andra hållet.

Le Suite del Barone ligger på fjärde och översta våningen i ett bostadshus. Hotellet har sex rum, varav tre med balkong med finaste utsikten över takåsar och kyrktorn. För frukost fyller man kvällen innan i vad man önskar och klockslag i ett formulär, så serveras det på en bricka i rummet.

Jag älskade hotellet och ska absolut bo här också vid mina kommande vistelser i Rom. Tärningskast fem av fem.

Bästa tips för barer och restauranger nära Piazza Navona

Jag trivdes väldigt bra i området runt hotellet, som vad jag vet inte har något namn, jag frågade på hotellet. Jag åt middag här båda kvällarna och tog en och annan aperitivo båda dagarna. När jag nu kollar på kartan skulle jag säga att det är de tre gatorna Via di Tor Millina, som går in från Piazza Navona, samt Via de Parione och Via del Governo Vecchio som är de livligaste. Här ligger serveringarna vägg i vägg men det kändes genuint och trevligt.

Pasta med tomatsås. Tumme upp. På Mimi e Coco.

Lite gatukonst i området. Gillade denna, så då åkte kameran fram.

Jag åt middag första kvällen på Mimi e Coco, som jag spontanvalde då jag gick förbi. Ljuvlig både proscuitto och pasta. Ett stenkast bort såg jag Cantina e Cucina som såg urtrevligt ut och som jag bestämde mig för att äta på nästa kväll, som också var resans sista. Jag kom så jag hann med aperitivo-serveringen, så jag fick med en liten tallrik till mitt glas prosecco. De små pizzabitarna var gudomliga, så jag gick för en pizza som min sista måltid i Italien 2020.

Aperitivos i form av aperol spritz drack jag på gatan Via di Tor Millina, där jag bara slank in på olika trevliga ställen. Cremi Gelateria, på samma gata, hade extra god glass och jag åt här båda dagarna.

Inne på Cantina e Cucina; väldigt fint där inne också.
Tonfiskpizza på Cantina e Cucinas uteservering.
Och lite snacks med drinken innan pizzan. Älskar aperitivos till drinken.

Mitt hotell Le Suite de Barone låg på gatan Via del Corollo och nedanför min balkong fanns två restauranger. Båda knökfulla på kvällen och maten både såg god ut och luktade himmelsk. Åt dock inte där. Lite lugnare gata, vilket ju också är trevligt.

Runt Campo di Fiori

Jag har lite ambivalent förhållande till ställen runt Campo de Fiori. Första gången jag var i Rom, i 1993, var vi här varje kväll och det var väldigt trevligt. Varje gång jag är i Rom tycker jag att det blir mer och mer turistigt med flera och flera påstridiga inkastare.

Pasta all’amatriciana. Favoriten. Alltid.
Verso Seras uteservering, i hörnet av lilla piazzan.

Jag hade planerat lunch på Roscioli i närheten men det var fullt och jag orkade inte vänta på gatan, så jag gick i alla fall till Campo di Fiori. Där blev påhoppad så många gångar att jag bara blev sur. Hangry. Precis när jag hade gett upp kom jag till torget Piazza Biscone och hittade restaurangen Verso Sera i ett hörn. Jag visste på en gång att jag hade kommit rätt. Så skippa Campo di Fiori och i stället till detta lilla torg i östra hörnet. Mysigt ställe och min pasta all’amatriciana fick tummen upp.

Läs mer: Våra bästa tips för Gardasjön

Restaurangerna på min gata Via del Carolla, från hotellets balkong.
En aperol spritz med tilltugg och fantastisk bok på Via di Tor Millina.

Klassisk sightseeing i Rom – Spanska Trappan, Fontana di Trevi och Pantheon

Det är förvånansvärt korta avstånd i den stora staden Rom. Jag hade en sighseeingpunkt på listan inför denna resa, jag ville åka till museet och skelettkyrkan Cappuccini. Som innehåller konstverk gjorde från mänskoskelett. Jag har varit i en likande i Kutna Hora i Tjeckien, som jag tyckte var störtkul.

Fontana di Trevi. Ja, väldigt turistig men också väldigt fin. Jag kommer nog aldrig igen få uppleva att vi är runt 20 personer där.

Tyvärr var det inte tillåtet att fota i Cappuccini, vilket jag inte alls tycker är kul. Halva nöjet för mig när jag upplever sevärdheter är att fota dem. Den ena vakten hängde över mig som en hök så jag inte skulle fota, jag fick inte ens ta upp mobilen för att googla vilka skelettdelar det visades till i informationstexten vid de olika skelettkonstverken. Blev riktigt sur och hela kyrkan var en bottenupplevelse. Tråkigt då jag hade sett mycket fram mot denna kyrka.

Panteon. En 1900 år gammal klassiker. Ofattbart gammalt.

När jag ändå var ute och gick passade jag på att svänga förbi Spanska trappan och Fontana de Trevi. Såg också min favoritkyrka San Carlo alle Quattro Fontane; en pytteliten smal sak och okänd för de flesta. Jag gick av en händelse förbi Pantheon senare samma kväll. Jag är mest för att strosa runt själv i Rom men för den som önskar en svensktalande guide finns t ex Bacco Tours.

Jag är väldigt glad jag stannade till i Rom. Jag hade två väldigt fina dagar här, och åt gott och drack gott. Extremt nöjd med att ha hittat ett nytt och bra område. Sen var det dags att åka hem och då fick jag denna fina utsikt över alperna.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.