Då jag planerade resan till Singapore var det givet att vi skulle kombinera storstaden med strandliv. Vi ville undvika att förflytta oss med flyg, då semestern blir mer uppstyckad och inte lika avslappnad då. Vårt val föll på Bintan Island, en indonesisk ö en dryg timme bort med färja.

Bintan Island

Bintan är förstavalet för en helgresa för många Singaporebor. På öns norra del, i området Lagoi, ligger det ett stort antal resorter och det är hit de flesta väljer att åka. Viveca och jag ville i stället bo mer genuint och småskaligt och valde resorten New Marjoly på Bintans östra kust. Hit är det inte jättemånga turister som hittar.

New Marjoly Resort

New Marjoly är en liten resort, med någonstans mellan tio och tolv bungalows direkt på stranden, i två rader. Bungalowerna är av varierande karaktär, så den dyrare prisklassen på första raden är att rekommendera.

Läs mer: Sentosa Island – Stranden i Singapore

Bintans östra kust är verkligen lugn; här händer inte mycket. Inom gångavstånd finns grannresorten, också den med restaurang, och det ligger i vanliga fall en restaurang på andra sidan gatan men denna var stängd då vi var där. Det finns mao inget att göra utöver att sola, bada, gå längst stranden och läsa. Eller surfa; deras wifi fungerade utmärkt, också för streaming av tv-serier på balkongen sena kvällar.

Den största nackdelen med New Marjoly Resort är tidvattnet. Stranden är väldigt långrund och redan vid lunch börjar vattnet dra sig utöver och efter klockan 14 går det inte att bada alls. Ca klockan 18 är det tillbaka. Det gällde mao att planera in badandet innan vattnet var borta. Det ligger också ett kluster resorter lite högre upp på östra kusten, det kan vara värt att kolla upp om det är lika långgrunt där.

Det ligger en liten butik precis utanför resorten, där vi brukade köpa vatten och lite chips. Men detta var också allt.

Vi bokade transporten från färjan via hotellet. Både den och allt vi hade ätit och druckit betalde vi med kreditkort när vi checkade ut. Utöver att köpa vatten i lilla butiken använde vi inte kontanter.

Mat och dricka

Vi åt både lunch och middag på hotellets restaurang, med undantag av en kväll då vi åt på grannresorten och en kväll när vi åkte iväg. Maten var genomgående god men det var inte alltid den såg ut som på bilden i menyn… Vilket är lite lustigt, när de envisas med att ha bilder i menyn. Juicebaren var riktig bra; jag drack alltid mangojuice medan Viveca testade olika drickor på menyn. På något sätt serverades oavsett vad hon beställde i kokosnöt medan jag alltid fick min juice i glas.

Läs mer: Singapore – En asiatisk toppenstad

Ena kvällen åkte vi till den närliggande restaurangen Seafood 89, vi bokad transport via hotellet. Det var roligt att åka någon annanstans och göra något annat. Vi beställde som vanligt in fyra rätter att dela på. Första rätten var en tom yam-soppa och den var fantastisk. Tyvärr var inte de andra rätterna lika goda, men det var sammantaget en bra upplevelse och roligt att göra en liten utflykt.

Att resa från Singapore till Bintan

Bintan har två färjelägen. Det ena ligger i norra delen och heter Bandar Bentan Telani, forkortad till BBT. Det andra ligger i öns största stad Tanjung Pinang, på sydvästra sidan av ön. I Singapore finns det också två färjelägen; det ena ligger i centrala stan, nära monorailen till Sentosa Island, och det andra heter Tanah Merah och ligger nära flygplatsen.

Alla färjor till Bintan, och grannön Batam, går från Tanah Merah. Färjan till BBT tar ca en timme och till Tanjung Pinang tar den en timme och 40 minuter. Färjorna på båda sträckorna går ungefär fyra gångar per dag. Här finns länk till färjorna.

Det tar 90 minuter med bil från Tanjung Pinang till New Marjoly Resort och två timmar från BBT. Totalt blir restiden ungefär samma, men vi tänkte det var roligare med båt än bil och åkte via Tanjung Pinang. Ena hållet åkte vi med bolaget Majestic och åt andra hållet med Sindo. Båda båtarna var likvärdiga. Det finns ingen försäljning ombord. I färjeterminalerna finna det lite snacks och piroger att köpa; endast kontant betalning men singaporedollar fungerar också på Bintan.

Det görs passkontroll ut från och in i båda länder åt båda hållen.

Bra att veta

Bintan ligger tidsmässigt en timme efter Singapore.

Vi åkte direkt från färjan i Taneh Menah till flygplatsen i Singapore för hemresan. Vi ångrade båda att vi inte hade lagt in en sista dag i Singapore, det hade varit perfekt att komma tillbaka till fantastiska staden som avslut efter lugna strandlivet i Indonesien.

Vi var i Singapore och Indonesien precis när coronaviruset härjade i Kina men inte än hade spridits väsentligt än. Bintan är en populär ö för kineser att åka till i kombination med Singapore. Då vi var där hade alla kinesiska gäster bokat av och de två första dagarna var Viveca och jag alldeles själva på hela resorten. Så brasklapp för att vår upplevelse inte är representativ, men så jättestor skillnad tror jag faktiskt inte att det är. Det brukar vara fler gäster men känslan tror jag är samma.

Det finns ett och annat tempel och lite annat att se på Bintan. Men eftersom vi hade sett och upplevd många tempel i Singapore valde vi bort alla aktiviteter utöver att förflytta oss mellan bungalow, solsäng och restaurang.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelHur 17 maj firas i Norge ?? Insidetips från Oslo
Nästa artikelGodaste maten på resan

8 KOMMENTARER

1. Hej!

Vilken härlig blogg. Själv ska jag åka till Bali om ca 5 v. Men nu har jag snöat in mig på vilka vacciner jag bör ta eller inte. Ju mer jag googlar och läser desto osäkrare blir jag. Vad tog ni?

• Hej. Tack så mycket! Bali låter fantastiskt, jag kollade också precis med det får bli någon annan gång.

Eftersom jag reser mycket ser jag alltid till att ha uppdaterat grundskydd (dvs. stelkramp-, difteri- och kikhosta) samt hepatit A och B. Dessa brukar anses generellt nödvändiga för resor utanför Europa. Många brukar också ta drickvaccin mot kolera/problem med magen, jag gjorde så på resor för många år sedan men gör inte längre detta. Jag brukar då och då ta med mig mitt gula vaccinkort till VaccinDirekt och fråga vilka som behöver uppdateras, de brukar inte lura mig att ta en massa extra vacciner utan har vid flera tillfällen sagt att jag inte behöver fylla på mina vacciner när jag hade tänkt göra så. Jag har inte erfarenhet från andra företag, men antar att också andra är lika seriösa och ärliga.

Trevlig resa!

2. Fint det ser ut ? Själv körde jag på en dag på Sentosa, som inte känns så genuint då det är en konstgjord ö, men fin åtminstone! (förutom vattnet som inte alls var klart)