Oman är lite up and coming i Sverige; numera finns det också charterresor med Apollo. Dessa går till Salalah i södra delen av landet. Här finns vita stränder och turkost vatten så långt ögat räcker. Gillar du strandliv så har du kommit till himlen.

1. Stranden

Stranden bräder ut sig längs hela kusten, men området där hotellen är ligger cirka 20 minutera med bil öster om flygplatsen och 10 minuter från centrala Salalah. Vi pratar här en kritvit strand och helt turkost vatten. Stranden är så gott som fri från solsängar eftersom det är ganska många privata bostäder som ligger vid stranden, dvs inte bara hotell. De hotell dom finns har solsängarna placerade högt upp på stranden. Från vårt hotell såg vi bara vit sand åt båda hållen, utan solsängar. Det är mao perfekt att promenera på stranden och på kvällen är det många som rider i vattenkanten i solnedgången. Observera att vågorna kan vara ganska höga; detta gäller generallt hela södra kusten av Oman.

En 20 till 30 minuters promenad från vårt hotell låg ett område med en liten insjö bakom stranden. Här brukar pelikaner hålla till. Niklas gick dit första dagen och såg dem. Jag gick en promenad innan frukost andra dagen; inga pelikaner. De hade kanske sovmorgon… Hanne och Peder gick dit sista dagen men de var tyvärr borta då också. Orättvist; jag har i evigheter drömt om att se pelikaner och har fortfarande inte kommit över att vi inte fick åka till pelikanön då jag var på Aruba. Dock träffade jag några killar som fiskade och det var ju kul.

Vi åt lunch på de lokala ställen i gatorna precis bakom hotellet, god mat för liten peng.

2. Hotell i Salalah

Är stranden så fin som i Salalah så vill man bo direkt på stranden, så är det bara. Det finns bara tre hotell att välja mellan på hotels.com och agoda.com, så utbudet är inte enormt.

Vi bodde på Beach Resort, som kostar mellan 800 och 1000 kronor natten. Rummen mot stranden har fantastisk utsikt, men tyvärr kallar de hotellen också på sidorna för ”havsutsikt” när man bokar. Så kontakta hotellet innan och förvissa dig om att du får ett av rummen mot stranden. Boka inte sviterna, de är utan balkong och bara ett enorm rum. Hotellet är inte mycket att hänga i julgranen och jag skulle knappast kalla det trestjärningt. Men det är rent. Det är egentligen möblerna som är fula; de skulle komma långt genom att byta ut dessa. Frukosten är medioker men vi blev mätta. Ingen alkoholservering.

Grannhotellet knappt tio minuter bort längs stranden är Crowne Plaza, vilket kostar mellan 1600 och 1800 kronor per natt. Lotta och Niklas checkade in här sista natten och sista dagen betalade vi andra oss in för att använda deras strand och pool. Hotellet är stort men det är faktiskt ganska slitet. I korridoren till Lotta och Niklas rum så var målarfärgen bortsliten kring dörrhandtagen och på dörrfodren. Rummet var inget speciellt, men sängen var visst en enorm uppgradering från Beach Resort. Poolområdet var stort och i flera avdelningar men också litet slitet och ingen wow-känsla. Restaurangerna serverar väldigt god lunch och det går att få ett glas vin. Servicen var dock femstjärnig och frukosten ska ha varit fantastisk. Det kostade cirka 250 kr att betala sig in på stranden, endast handdukar ingick då.

Nästa hotell är Al Baleed Resort, som kostar i underkant av 4000 kronor per natt. Vi åt middag på en av deras restauranger första kvällen, där maten var utsökt och drinkarna många. Poolområdet var underbart; stram och stilren design och flera pooler. Riktigt läckert på alla sätt. Receptionen och de gemensamma ytorna var elegant imponerande. Min kollega bodde här några veckor innan vi var i Salalah och hon visade bilder från deras rum, vilket gick i stil med poolområdet och receptionen.

3. Den gamla stadsdelen Al Haffa och souken

Al Haffa och souken ligger knappt tio minuters taxiresa från Beach Resort, precis bakom stranden. Från gatan vid namn 23 juli är det också tio minuter i taxi och det är inte möjligt att gå mellan då det saknas trottoarer och vägen delvis går genom obebyggda områden. Souken är ganska liten och består av ett kvadratiskt hus med olika stånd längs ytterväggarna. Vi stannade cirka en halvtimme men jag köpte en snygg schal. Vi hittade tyvärr inte alls de restauranger som ska finnas i Al Haffa men jag förstår att det ska vara mer gångvänligt här.

Frankincense är en av de varor det framställs mest av i Oman. Det kan både brännas i särskilda skålar och tuggas. I souken fick jag smaka tugg-frankincense av kvinnan på bilden nedan; hon sa det var som tuggummi. Not really… Det smakade ganska illa och satt fast i mina tänder i evigheter.

Då förstår kanske från bilden nedan vad frankincense är men jag gjorde inte detta. En hint; det är en av tre gåvor som Jesubarnet fick från de tre vise männen. Japp; guld, rökelse och myrra. Myrra är lika med kåda och frankincense är en sorts kåda. Jag har verkligen inget förhållande till kåda och var inte nära att känna igen det med mina ögon.

Er du norsk? Det er selvsagt kvae jeg prater om!

4. Fruktsäljarna

I Salalah dyrkas mycket kokos, bananer och dadlar. Överallt längs vägarna står fruktförsäljarna. Det gick att köpa kokosnötter där de först öppnade för att dricka vattnet, sen kom man tillbaka med nöten och de tog fram kokosköttet.

5. Centrala Salalah

Salalah är Omans näst största stad, men betydligt mindre än Oman. Vi var bara i stan andra kvällen, då vi först var i souken och sen åkte till gatan 23 juli som alla pratade om. 23 juli visade sig vara en motorled med 10 000 parkeringsplatser och butiker som sålde lampor och kylskåp, samt restauranger, längs gatan. Vi försökte gå en liten sväng, men det var svårt då inget är tillrättalagt för gående och taxibilar stannar varannan meter och erbjuder sina tjänster. Det finns inga områden i centrala stan att strosa runt i.

6. Mat och restauranger

Första kvällen åt vi på restaurang Al Mina på Al Baleed Resort. Vi gick all in med trerätters, drinkar och vin och notan gick loss på cirka 1000 kronor per person. Kvällen efter åt vi libanesiskt på Baalbek på 23 juligatan. Ganska enkelt ställe men den godaste libanesiska maten jag har ätit utanför Libanon. Maten gick på 150 kronor med förrätt och varmrätt för alla och juice att dricka.

Läs mer: Libanon, Beirut och dagsutflykter

7. Att göra i Salalah

Det finns inte så mycket att göra i Salalah, utöver det som redan står ovan. Detta är en stad där sol och bad är i fokus. Det går att göra ökenutflykt till Ar Rub Al Khali eller en bergsutflykt till Jebel Samhan, men vi valde bort båda då vi hade gjort liknade utflykter från Muskat.

Läs mer: En natt i öknen Washiba Sands
Läs mer: En 14-timmars dagsutflykt till Jebel Shams

8. Att resa till Salalah

Det är tyvärr omöjligt att flyga till Salalah utan mellanlandning; detta gäller också om du väljer att åka med Apollo. Det är bara två flygbolag som har utrikeslinjer till och från Salalah; FlyDubai och Qatar Airlines. Mellanlandningen blir mao antingen i Dubai eller Doha. Det gå självklart att flyga inrikes, vi flög från Muskat till Salalah.

Läs mer: Att resa till Salalah och andra praktiska tips om Oman

Flertalet bilder är mina men en och annan bild är lånad från mina fem parters in crime; Hanne, Lotta, Niklas, Peder och Viveca. Tyvärr hade jag skräp på linsen då jag fotade på stranden; tyvärr inget att göra åt.

Följ oss på Facebook och Bloglovin för att inte missa någon ny artikel!

Föregående artikelDorsia hotell och restaurang i Göteborg
Nästa artikelChisinau – Bästa 6 tips för vad att göra och restauranger i Moldaviens huvudstad