Under 2022 öppnade AstraZenecas gamla huvudkontor i Södertälje omgjort till hotell med tillhörande SPA. Hotell Ad Astra omtalar sig själv som På Rivieran endast 28 minuter söder om Stockholm och bilderna visar glada gäster i baddräkter och sofistikerade solhattar.

Precis min stil.

Jag har vid flera gånger försökt övertala Maxime att hänga med till Ad Astra men hennes svar har hela tiden varit Nej, jag har inte sett några influensers eller andra kändisar som har varit där. Detta är ett hotell för de som jobbar på Scania eller bor i närheten. Jag har hela tiden kontrat med Nej du tar fel, det är ju ett destinationshotell som The Steam. När det lanserades var jag helt säker på att ingen orkar åka till Västerås för att bo på hotell, men jag tog ju helt fel. Dessutom inger bilderna samma känsla som på Ellery.

Maxime vägrade fortfarande att följa med, men under påsken checkade jag in på Ad Astra med min väninna Viveca.

Lounge och incheckning

Vi har bokat paketet Afternoon Indulgence, som ger oss tidig incheckning klockan 13 och inträde till SPA-et klockan 13 till 16. Vi ankommer med pendeltåg och buss och är framme straks innan 12.30. Vivecas rum är klart, men inte mitt.

Jag väntar i loungen, som är trevlig med soffor och fåtöljer i sammet i olika färger. Mitt på golvet hänger en öppen brasa från taket och runt denna en sittgrupp. Jag hittar också ett shuffleboard och ett biljardbord.

Tio minuter i ett frågar jag om mitt rum är klart, vilket det inte är. Vid incheckningstiden är det inte heller klart, så jag frågar om jag får gå in i SPA-et och ta bilder innan det fylls upp av andra gäster. När jag är klar med detta är det 20 minuter efter incheckningstid och mitt rum är fortfarande inte klart. Nu har jag tyvärr tappat tålamodet, men sätter mig för att vänta ytterligare. Jag behöver ta bilder på rummet innan jag går till SPA-et, det blir snabbt dåligt ljus i början av april, så att gå direkt till SPA-et är inget alternativ.

Efter några minuter kommer tjejen från receptionen ut med ett nyckelkort. För att kompensera den sena incheckningen så har jag fått ett annat ledigt rum, vilket också innebär en uppgradering.

Min rum Executive Corner Suite hos Ad Astra

Och det är en rejäl uppgradering jag har fått. Min hörnsvit är enorm, med sex fönster, en loungedel med soffa och ett matbord. Mycket rymligt! Badrummet har både badkar och dusch, med elegant mörkgrönt kakel och kranar i mässing.

Med egen hall och matbord inges en känsla av att vara i en lägenhet och de öppna takbjälkarna ger en ombonad känsla. På ena väggen finns en stilren platsbyggd bar, med en väldigt snygg Sjöstrand espressobryggare i mässing. Hörnsviterna ligger mot hotellets baksida, jag har utsikt mot de kringliggande bostadshusen.

Jag tar på den fina randiga badrocken jag hittar i garderoben på rummet och de matchande flipflopsen och beger mig ner till SPA-et.

Vivecas rum Spacious Collection Canal View

Självklart följer jag med och kikar på Vivecas rum också. Som utlovat är det utsikt över kanalen, vilket just nu också betyder byggarbetsplatsen på andra sidan, och ligger precis över SPA-ets två utomhuspooler.

Rummet går i ljust grönt och innehåller förutom sängen en fåtölj med ett litet bord. Rummets största behållning är enligt mig den breda fönsterbänken med kuddar, där jag slår mig ner och kikar på båtarna som passerar i kanalen. Älskar rum med djupa fönsternischer att sitta i, andra bra hotell med detta i Stockholm är Downtown Camper och Frantz.

Läs mer: Hotell Downtown Camper
Läs mer: Hotell Frantz på Söder

Vana SPA

Ad Astras SPA är i regi av Vana SPA. Viveca, som var på plats en bra stund innan mig, har tagit en dubbel relaxbädd vid stora poolen inomhus. Inomhus hittar vi också ett väldoftande hamamrum med välvt tak och stenbänkar samt en sauna och en ångbastu. Utanför saunan ligger en tolvgradig pool, för den som har fallenhet för sådant.

Bäst, roligast och lyxigast är swim-outpoolen, där vi går ner i det sköna 38-gradiga vattnet inomhus, därefter öppnas den lilla glasdörren och vi simmar vidare utomhus i infinitypoolen. Denna blir min absoluta favorit.

Den andra utomhuspoolen är en bubbelpool, där solstrålarna når ner under förmiddagen och det också är helt underbart. Såhär tidigt på året är varken solsängar eller andra möbler placerade utomhus, om det inte är planerat för att möbleras här ute så är det ett tips från mig.

Spritz i baren Luce

Vid 19-tiden träffas Viveca och jag i baren Luce. Vi beställer varsin viol spritz, som är god men tyvärr är den varken lila eller smakar jättemycket viol. Lite besviken blir jag allt. Vi hänger först i baren och dricker halva drinken, så flyttar vi oss ut i loungen mot gatan; det är trevligare stämning och miljö där.

Middag i restaurant Vivace

Ad Astra skyltar med flera restauranter; huvudrestaurangen Viviace, som serverar italienskt, pizzarestaurangen Impasto och orangeriet Cielo. Under sommarhalvåret har La Pizza öppet inne i atriet och det serveras året om en barmeny i Luce. Även om alla ställen har olika namn så är det öppet mellan de olika restaurangerna och all mat tillagas i samma kök.

I vårt paket ingår tvårättersmiddag i Vivace. Vi får välja mellan tre förrätter och tre varmrätter. Viveca väljer fritto misto till förrätt, dvs friterad fisk, skaldjur och grönsaker, medan jag tar in en buffelmozzarella med Taggiascoa-oliver, pesto och olja.

Till huvudrätt tar Viveca örtbakad lamm med puré på jordärtskocka, bakade tomater och cannellinibönor, som är mycket vacker att se på och som enligt henne också smakar utmärkt. Jag tar en pepparhalstrad tonfisk med sallad på oliver, kapris och cipolla di Tropea med pistagenötter och rostade pinjenötter. Min mat smakar också fantastisk men jag har frågat om att få den serverad utan tomater och är tyvärr inte lika fotogenisk som Vivecas. Till maten dricker vi båda varsitt glas cava, som Viveca kompletterar med ett glas nebbiolo till lammet.

Alla våra rätter är goda och vällagde, middagen på Ad Astra imponerar oss båda. Gästerna består dels av hotellgäster men också många boende i området, där den senare gruppen huvudsakligen beställer deras napolitanska pizzor. Poppis mad andra ord! De ser fantastiska ut och hade jag stannat mer än en natt, eller ätit lunch, så hade jag också testat en pizza.

På väg upp till rummen tar vi en avslutande vända i loungen, nu är det ganska många gäster här som spelar biljard och shuttleboard. En klädhängare fylld med ytterjackor vittnar om att många av bargästerna inte heller bor på hotellet.

Frukost i restaurang Vivace

Vi börjar andra dagen på samma sätt som vi avslutade dagen innan; i restaurang Vivace. Frukostbuffén innehåller det mesta av det kalla man kan önska sig, medan det varma serveras som a la carte vid bordet.

Det finns en handfull rätter att välja mellan på a la cartemenyn, och det är en rätt per person som gäller hos Ad Astra. Jag tar pannkaka och Viveca beställer äggröra med bacon. In kommer en styck amerikansk pannkaka till mig och en liten portion äggröra med en baconskiva till Viveca. Ganska snålt och jag kan inte låta bli att jämför med Jacy´z i Göteborg, där jag nyligen var, och där det var fritt fram att beställa så många a la carterätter man önskade.

Läs mer: Hotell Jacy´z med koncepthotellet JQ

Vi sitter länge vid frukosten, sen checkar vi ut och går tillbaka till SPA-et. Tydligen skulle det vara få gäster i SPA-et denna röda påskmåndag, så vi som hade sovit över fick tillgång till klockan 13 också på avresedagen. Solen gassar i bubbelpoolen och vi spenderar nästan hela vår tillmätta tid i denna.

Vad tyckte vi om Ad Astra då?

Vissa delar av hotellet är väldigt snyggt och exklusivt inrett; jag älskar stilen med sammet i dova färger och färgglada kuddar. Stramt och stilrent i formen och nästan minimalistiskt i valen av färg och mönster. Dock känns det som att Ad Astra inte har valt att gå hela vägen med renoveringen, i ett rum har det gamla golvet i terrakotta sparats, i ett annat har inte taket bytts ut och ett tredje har kvar välvda bågar som skriker 80-tal inmurade i väggen. Det framstår som om de har snålat lite på helheten.

SPA-et är mycket fint och den kombinerade swim out- och infinitypoolen är stunning. Känslan i hela SPA-et är lyxig och ombonad. Middagen i Vivace var också väldigt god, vällagad och delikat, och pizzorna på Impaso verkar vara en hit. Ad Astras frukost gjorde inte lika bra intryck som middagen men den var definitivt god.

Rörande klientelet så vill jag säga Maxime har rätt; för mig framstår Ad Astra mycket som ett hotell och en restaurang för den som bor i Södertälje, inte som ett destinationshotell som lockar gäster från Stockholm. För att göra det intrycket komplett så hade Scania en konferens på hotellet samtidigt som vi var där, hur de nu kan ha det under påskledigheten.

Läs mer: The Steam i Västerås
Läs mer: Ellery i Stockholm

Jag kan inte låta bli att tänka att detta delvis beror på att hotellet inte hade en pangöppning på samma sätt ESS-gruppen hade när The Steam och Ellery öppnade, dvs med alla Sveriges största influensers som marknadsförde hotellet. Förutom ett inlägg på Instagram så har jag inte sätt eller läst om någon annan jag följer som har varit på Ad Astra. I dessa dagar har rätt personers marknadsföring i sociala medier ofta mycket större genomslagskraft än reklamboards på stan.

Det är självklart inget fel alls på att vara ett hotell för den som har behov av ett boende just i det området, grejen med Ad Astra var mina förväntningar utifrån hemsidan om att det skulle vara ett destinationshotell. Om det är jag som feltolkade hemsidan eller om hotellets intentioner från början var annorlunda låter jag vara osagt.

Praktisk information om Ad Astra

Ad Astra ligger vid Snäckviken i Södertälje. Det tar 28 minuter dit med bil från Stockholm enligt hotellet själv. Den som reser kommunalt kan ta pendeltåget till Södertälje centrum och promenera en kvart eller ta bussen två hållplatser.

Det finns flera olika paket att boka, där flertalet innehåller SPA och middag. Vi valde Afternoon Indulgence med SPA klockan 13 till 16 på ankomstdagen och middag klockan 20, vilket kostade 2600 kronor för en person i dubbelrum.

Vi bokade rumstypen Spacious Collection Canal View. Utsikten över kanalen var inte mycket att skriva hem om, då kanalen är smal och det byggs för fullt på andra sidan. Men rummet i sig var väldigt fint och bara sittbänken i fönstret var värt de extra slantarna jämfört med ett standsrdrum.

När vi kom tillbaka från SPA-andet så hade vi i båda rummen fått små bakverk serverade. Utöver att dessa var riktigt goda så älskar jag små uppmärksamheter som detta.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.