Nicosia är huvudstaden på Cypern, och delad i två delar mellan två olika länder. I 1974 invadera Turkiet de norra delarna av landet, inklusive halva Nicosia. Over natten var halva staden inte längre tillgänglig. Gator slutade abrupt i den mur som byggdes, vänner och familjer bodde plötsligt på var sin sida av en stad som inte längre var en enhet.

Efter ockupationen fanns inga gränspasseringar överhuvudtaget mellan Cypern och Norra Cypern, den som ville resa från ena till andra delen av ön fick åka via fastlands-Turkiet. 2008 öppnade den första gränspasseringen på ön och det finns i dag flera. Ledra Street var innan ockupationen Nicosias huvudgata, då den delades i två delar, och här ligger i dag Ledra Street gränspassering.

Turkiska flaggan och Norra Cyperns flagga

Att passera mellan södra och norra Nicosia

Vid Ledra Street går det endast att passera till fots och passeringen är mycket enkel. Visa passet i en kur när du checkar ut av ena landet, gå 30 meter och visa passet igen i nästa lands kur för att checkas in i nya landet. Ibland kan det vara lite kö men den går snabbt.

Det går att passera precis hur många gånger som helst, vilket jag gjorde. Vid ett tillfälle var jag på södra sidan och hittade ingen bra restaurang. På norra siden hade jag sett flera jag ville prova, så då gick jag helt enkelt bara över gränsen för att äta kebablunch och sen gick jag tillbaka till södra sidan igen.

Stora skillnader mellan de två delarna av samma stad

På Norra Cypern pratas det turkiska och det turkiska namnet på staden är Lefkoşa. Det är stor skillnad på de två delarna av staden. Den norra känns betydligt mer orientalisk och exotisk. Här är det äldre och original småskalig bebyggelse, historiska byggnader, basarer, färgglada lampor, små caféer, det röks vattenpipor och huvudgatan är en enda lång gata med märkeskopior och annat krimskrams. Man prutar och betalar med fördel kontant. Och kebabrestaurangerna; de är överallt.

Det känns som att vara i vilket som helst av andra länder jag har varit i i Mellanöstern.

Sen visar jag passet och går över gränsen. På en sekund är jag i en annan värld, känslan är en helt annan i södra Nicosia. Huvudgatan Ledra Street kantas av delvis moderna byggnader i sex till sju våningar. Här finns både McDonalds och KFC samt stora butiker där du betalar med kreditkortet. Jag slungas tillbaka till känslan från alla charterresor jag var på med familjen som barn och tonåring. Till en större och charmlös stad med en shopping jag älskade då, men som inte appellerar alls nu.

Och ja, jag gick precis samma gata i Nicosia både 1984 och 1986, med familjen på den årliga charterresan. Innan Ayia Napa blev odräglig och innan Fig Tree Bay ens fanns. Jag minns jag redan då var väldigt fascinerad av den delade staden Nicosia.

Förresten; Cypern var brittisk koloni från 1878 till självständigheten 1960, vilket betyder att de äldre pratar engelska pga detta. De yngre pratar engelska pga populärkultur och annat, jag träffade inte en enda person på hela ön som inte pratade bra engelska.

Norra Nicosia – Vad att se, göra och äta

Selimiye Camii

Detta är stadens stora moské. Under renovering då jag var där, men utifrån foton jag kan se att den är värt ett besök. Jag gillar att gå in i moskéer, de är ofta väldigt överdådigt utsmyckade och maximalism är bra.

Bedesten

Bedesten ligger ett stenkast från stora moskén. Namnet betyder en sorts övertäckt marknad, vilket bygganden fungerade som under den ottomanska perioden. I dag är det kulturcenter och museum.

Büyük Han

Han betyder karavanseraj, dvs ett härbärge i för köpman. Büyük Han uppfördes under 1500-talet och består av en stor plats omgiven av kolonner och arkader, med en liten rund moské med en brunn för tvättning under.

I dag ett kulturcenter med flera caféer och restauranger. Väldigt trevligt här, detta blev min favoritplats i hela Nicosia. Perfekt att sitta vid ett bord och se på alla familjer som fikar. Öppet från tidlig morgon till sent.

Kumarcılar Han och Asmaalti Square

Efter några år fick byggdes det nyare Kumarcılar Han för att komplettera Büyük Han, det nya härbärget ligger precis över gatan för det gamla. I dag innehåller Kumarcılar Han en restaurang och några butiker.

Asmaalti Square ligger precis utanför Kumarcılar Han. Torget är fylld av trevliga barer och caféer och är perfekt för en liten paus både dagtid och väldigt populärt kvällstid. Mitt andra favoritställe på norra sidan.

Kyrenia Gate

Nicosia är på kartan en helt rund stad, omgiven av en vallgravlikande mur som gör att staden i dag ligger högra än omgivningarna. När muren uppfördes byggdes det tre portar ut och in av staden, namngivna efter städerna de förde till. I norr ligger Kyrenia Gate, i öster Famagusta Gate och i väster Paphos Gate. I dag ligger Kyrenia Gate i norra delen av Nicosia och de två andra i södra delen.

Stadsdelen Arabahmet med gatan Zahra Street

Arabahmet är en stadsdel helt i väster av norra Nicosia. Här finns många välbevarade och vackra ottomaska byggnader, området är absolut värt ett besök. Både finast och trevligast är Zahra Street; gatan helt ute vid muren. Med soliga uteserveringar ligger byggandena med de vackraste balkongerna och färggladaste portarna.

Jag var här bara här dagtid med flera av ställen är, enligt vad jag såg, kandidater för både en och fyra glas kvällstid.

Boende på Palm Garden Guest House i norra Nicosia

Det är inte alla hotellbokningssiter som täcker Norra Cypern. Min favorit hotels.com gör inte detta så jag fick söka mig till booking.com. Jag kom snabbt fram till att jag ville bo på ett litet guest house på norra sidan framför dyrare och charmlösa hotell på södra sidan.

Valet föll på Palm Garden Guest House, som ligger lite öster om citykärnan. Såååå fint rum, en lummig bakgård och bästa servicen. Det rekommenderas verkligen att bo på turkiska sidan om du vill ha mer för pengarna.

Restaurangen Iskemleci

På mitt hotell utrustades jag med två listor; det ena var sevärdheter i stan och det andra var alla restauranger. Ja, tack. När jag frågade underbara tjejen om dennes favoritrestaurang svarade hon The Iskemleci, så dit fick jag gå.

Läget är nära Kyrenia Gate, så jag gick förbi efter denna och innan lunch för att jag var törstig och ville vila benen. Jag blev sittande i evigheter på uteserveringen och lunchgästerna började trilla in. Jag var inte riktigt hungrig men en liten rätt blev det.

Det är lite svårt att hitta. Google säger att man ska gå in via Tanzimat Street, vid muren. Vilket fungerar, gå bara genom parkeringen och fortsätt längst in fast du tror det är fel. Du kommer då direkt till uteserveringen. Huvudingången från gatan är längst norr på Mahmut Pasha Street.

Området Samanbahçe

Missa inte att gå genom bostadsområdet Samanbahçe, de vita och blå kvarteren i grekisk stil, som ligger precis bredvid Iskemlecias uteservering. Detta är ett socialt initiativ från sent 1800-tal, för att öka antalet bostäder i centrala stan. Totalt byggdes 72 hus och i mitten av området låg en brunn som försåg alla med vatten.

Äta kebab

Sist, men inte minst. Det finns enklare kebabrestauranger lite här och var. Jag passerade hela tiden två på Arasta Street, av den verkligen enklare sorten. Hela tiden fullsatta av lokala. Till slut blev jag också tvungen att testa, vilket förresten var då jag korsade gränsen bara för att äta. Och gott var det.

Kontentan; missa inte att äta kebab när i norra Nicosia.

Södra Nicosia – Vad att se, göra och äta

Huvudgatan Ledra Street

Huvudgatan och stora shoppinggatan i södra Nicosia. Lagom kul enligt mig. Här ligger också passeringen till norra Nicosia för gående. Har du bil är det annan passering som gäller.

Paphos Gate

Paphos Gate är den västra av de tre historiska porterna till Nicosia. Just denna är inte så kul i sig egentligen, det roligaste är nog att den ligger precis på gränsen till norra sidan. Se oljetunnorna som utgör gränsen.

Famagusta Gate

Famagusta Gate ligger i ett lugnare område, lite för sig själv. En fin portal och jag tror man kan köpa något sorts inträde för att gå in i den under säsong.

Kyrkan St. John’s Cathedral

En gammal kyrka som numera också rymmer det bysantinska museet. För den som gillar museer.

Moskén Omeriye

Personligen tycker jag att det är lagom intressant att besöka en moské i södra Nicosia när det finns en på muslimska sidan av stan. Jag gick förbi i alla fall men inte in.

Restaurangen Piatsa Gourounaki

Det var inte helt enkelt att hitta bra restauranger på Nicosias södra sida, min känsla var att det inte fanns så många och de jag såg från gatan och hittade online kändes stora och turistiga. Jag ville ha grekisk-cypriotisk mat och till sist tröttnade jag; så jag gick in på ett hotell, låtsades som jag bodde där, och frågade efter en rekommendation.

Piatsa Gourounaki var receptionisterna favorit och han lovade att han inte skickade mig till en turistfälla. Restaurangen var fullsatt fast det var mitt mellan lunch och middag. Klassiska grekiska rätter och många bord inomhus vid ett torg. Rekommenderas!

Caféet Kafeneio 11

Kafeneio 11 ligger nära moskén. Grekisk blå och vit känsla med blommor och växter överallt. Jag tog bara något läskande men det finns enklare rätter på menyn.

Läs mer: Stadsdelen Beyoglu – Modern Istanbul

Gatan Stoa Papadopoulou

Stoa Papadopoulou är en smal och överbyggd tvärgata till huvudgatan Ledra Street. Den korta gatan slutar i ett torg och både längs gatan och på torget såg jag vad som såg ut som trevliga ställen. Jag hittade denna gata det sista jag gjorde på väg till min taxi som skulle ta mig till flygplatsen, så jag hade inte tid att utforska så mycket.

Från Ledra Street ser gatan ut som en passage i gatufasaden, nära KFC. Denna gata tål att utforskas mer nästa gång jag ska till Cypern.

Nicosia var en stad som jag gillade mycket mer än vad jag hade trott jag skulle göra, det var särskilt norra sidan som föll mig på läppen. Mitt lilla guest house rekommenderar jag på det högsta. Jag kikade också på två andra guest houses som låg i stadsdelen Arabahmet, vilket nog också hade varit trevligt.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelBarcelona – 11 bra tips för restauranger, tapasställen och barer