Imitten av januari var jag bjuden till hotellet Söderköpings Brunn, för att testa etablissemanget givetvis. Jag checkade in på ett anrikt hotell med bästa läge men hann också med att se staden i vinterskrud.

Samtidigt som jag går från bussen mot St Laurentil kyrka med klockstapel bryter den första solstrålen sig genom molntäcket. Jag stannar vid en bro och ser kyrkan mot det ena hållet och gulliga trähus mot andra. På andra sidan ån hittar jag den vita Drotthem kyrka och de mysiga Drotthemskvarteren. Precis så pittoreskt som jag hade sett på foton innan.

Storgatan och Habibas café och creperie

Jag svänger in på Storgatan, där jag först passerar affären HJ Svenssons kött, fläsk och matvaruaffär. Lite längre fram på samma gata kommer jag till Söderköpings bokhandel, som jag senare kan läsa på hotellet att har sett precis likadan ut sen den öppnade 1851 och att interiören också är bevarad. Älsk på fasader och butiker som fortfarande ser ut som detta.

Men jag har en plan; jag ska nämligen äta lunch på Habibas café och creperie. Enligt mina undersökningar på Trip Advisor så har de stadens deciderad godaste lunch. Jag tar en galette med kallrökt lax, crèmefraiche, potatis och kapris och den smakar verkligen helt fantastisk. När jag berättade för vänner och kollegor att jag skulle till Söderköping så var de flesta kommentarerna om att där brukar de fastna i bilkö. Mitt råd; bejaka i stället bilkön och passa på att stanna för lunch.

Lite fakta om Söderköpings Brunn

Brunnshotellet öppnade 1851, på det stället St:a Ragnhilds hälsobringande källa hade funnits sen medeltiden. Kurorten blev snabbt känt över hela Sverige och tidigt 1900-tal var det årligen flera tusen svenskar som kurerade sig från det ena och det andra.

Gatufasaden är ganska anonym; den vackra fasaden med torn och klocka ligger in mot trädgården. Här finns grusgångar och ett lusthus samt en scen. Visserligen vackert i vintersol och jag kan bara föreställa mig hur det ser ut en sommardag.

Rummet; von Blocks svit

Jag checkar in i von Blocks svit på andra våningen; en tvårummare med vardagsrumsdel med panoramaburspråk och sovrum med himmelssäng. Denna del av hotellet vetter ut mot Storån och utsikten går verkligen inte av för hackor. Jag har generellt svårt för att låta bli att ommöblera hotellrummen, och denna gång flyttar jag en av fåtöljerna in i burspråket så att jag kan njuta maximalt av utsikten.

Eftermiddagskaffet

Efter att ha suttit ett tag i burspråket så går jag ner för eftermiddagskaffe, som erbjuda från klockan 15. Det serveras västerbottenpaj, scones, våfflor och tårtbitar. Eftersom lunchen inte är förbrukad i magen än så hoppar jag pajen och våfflorna. Men pyttesmå tårtbitar har man ju alltid plats med och scones med lemoncurd älskar jag, så en måste jag smaka på.

Kaffet serveras i mysiga soffor vid brasan och jag får en känsla av att många besökare inte bor på hotellet då de kommer med ytterkläder. Det går att boka hotellpaket där kaffet ingår, jag ser på hemsidan att det kostar 245 kronor annars.

SPA:et

Sen är det dags att bege sig till SPA:et. Det är inte stort men det har en nersänkt bubbelpool, en relaxpool med lagom varmt vatten och två bastur. Det finns också en mosaiksoffa med värme i och jag älskar dessa! Fördelade min tid mellan poolerna och finska saunan men mest på varma soffan med boken.

Norska kyrkan och promenad längs Storån

Plötsligt ser jag ut genom SPA-fönstret att den blå timmen är på sitt finaste. Som en raket springer jag upp till rummet; av med bikinin, på med ytterkläderna och fram med kameran! Jag går in i Brunnsparken på andra sidan Storån och beundrar kyrkan som uppfördes i ”norsk stil”, dvs inspirerades av norska stavkyrkorna. Tanken slår mig att här är det nog populärt att gifta sig sommartid och ha festen i hotellets trädgård.

Jag går en promenad längs ån till Stortorget och tillbaka. Men det är kallt utomhus, så jag går hem till fåtöljen i burspråket.

Middag

Ungefär halv åtta går jag ner till middag. Jag får ett bord mitt på ena väggen, så jag kan följa med på allt som händer. Perfekt placering; om jag är själv så hatar jag att sitta själv i ett hörn.

Min uppmärksamma servitris rekommenderar kockens trerätters, men eftersom jag inte äter hjort och är allergisk mot pilgrimsmusslor så får det bli något annat. Valet faller på skrei, alltså torsk, med hummermajonnäs och pumpafrön samt majskyckling med tryffelpotatis och champagnesås. Till efterrätt blir det karamelliserad chokladpastej med kokosglass, som ingick i kockens meny. Till detta ett glas prosecco och mineralvatten.

Maten är fantastisk god och jag förstår hur Söderköpings Brunns restaurang har fått sitt goda rykte. Kockens trerätters kostar 545 kronor, om jag inte minns fel.

Efter middagen sitter jag i en soffa framför brasan med boken, sen saknar jag panoramautsikten och går upp till sviten och burspråket.

Frukost och hej då Söderköping

Nästa morgon går jag till frukosten strax innan klockan nio och kapar ett fönsterbord. Jag tar lite av varje av allt det goda och sitter kvar ungefär en timme. Sen går jag upp och tar god tid på mig att packa ihop mina grejer och säger hej då till von Blocks svit innan jag går och checkar ut.

Det är en knapp timme till min buss går och jag går tillbaka mot stan längs ån. Jag passerar pampiga hus i januarisol, iskristallrosor på ån och en hel anka-koloni där vattnet inte är fruset. Jag kommer fram till det gamla rådhuset med fina klockan, som är föremålet med promenaden. Dock fastar jag självklart lite bland de gulliga husen igen och plötsligt ser jag att jag har bråttom till bussen och får lägga på ett kol.

Att ta sig till Söderköping och andra tips:

• Om du inte har bil så går det alldeles utmärkt att ta sig till Söderköping med tåg och buss. Jag åkte tåg till Norrköping, sen buss i ungefär 20 minuter. Bussen kör inte in i själva centrum och det är cirka 10 minuters promenad till Söderköpings Brunn; om du inte ska hålla på och gå en massa omvägar för att få med alla sevärdheter. Det tog ganska exakt två timmar från jag klev på tåget i Stockholm till bussen var framme i Söderköping.
  • Den kända glassrestaurangen Smultronstället hade tyvärr vinterstängt; annars hade jag givetvis testat denna. Minusgrader stoppar inte mig när det rör sig om glass!
  • Göta kanal rinner genom Söderköping och sommartid är detta en av de livligaste hamnar längs kanalen. Läs om min resa på Göta kanal.
  • Läs mer om aktiviteter att göra och grejer att se i Söderköping hos Resfredag.
  • Vilken bok kan jag ha läst, som var så spännande att jag nästan inte kunde lägga den från mig? Svaret är 1793 av Niklas Natt och Dag. Många tycker detta är en deckare eftersom den börjar med ett mord, men för mig är den en historia som beskriver hur Stockholm såg ut sent 1700-tal och hur människorna levde i stan.

Besöket på Söderköpings Brunn gjordes i samarbete med hotellet.
Resa, lunch och bok har jag själv organiserat och finansierat.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.