När Maxime och jag tillsammans med moster/syster Christiane var på Sri Lanka år 2011 så valde vi att hyra bil med chaufför och guide för att göra en fyradagars rundresa. Vi såg då allt vi tyckte var värt att se på en och samma gång i stället för att göra flera dagsutflykter.

Markanden i Nurwara Eliya

Det går omkring massor med guider på stränderna som säljer kortare och längre resor, och efter att ha shoppat runt lite så hittade vi en guide som vi gillade och som verkade bra. Vi var tre personer, och jag har för mig att vi betalade ca 1000 kr per person och då ingick hotell, guide, bensin mm. Mat och inträde fick vi betala själv. Många bilar är i ganska dåligt tekniskt skick, så lägg gärna lite extra pengar på att få en bra bil med säkerhetsbälten, vilket inte är en självklarhet. Och var tydlig med vilken sorts hotell ni vill bo på. Kostnaden för resan varierar självklart med hotellstandard.

Elefanterna i Pinnawela när de badar i floden

Alla vägar på Sri Lanka är i uruselt skick, och det som ser ut att vara en relativt kort sträcka på kartan tar timmar att åka.

Guiden och chauffören bodde på ”drivers lodge” på hotellen, vilket vi också fick betala för men var inbakad i priset. Kostade inte mycket, det brukade vara en sovsal för alla guider och chaufförer. Här roade de sig med att festa till med de andra guiderna och chaufförerna. Som tur var så började de tidigt och gick och la sig tidigt också så att de kunde köra dagen efter.

Lion´s Rock

Vi valde följande rutt:

Dag 1:

Dag 2:
  • Grottemplet i Dambulla med alla Buddhastatyer
  • Tandtemplet i Kandy där man kan beskåda en av Buddhas tänder
  • Kvällsrunda i Nurwana Eliya
  • Sov över på ett brittiskt kolonialhotell i Nurwara Eliya
Dag 3:
Dag 4:
  • Hajk till Adam´s Peak kl 03 på morgonen
  • Åkte till Unawatuna efter stretchning, dusch och frukost där vi skulle spendera den kommande veckan. Framme ca kl 17.

Grottemplet i Dambulla
Första dagen hade vi egentligen också med Pollonaruwa på schemat, men vi hann tyvärr inte. I efterhand kan jag säga att hade vi vetat att vi inte skulle hinna med allt vi hade planerat den dagen så hade vi startat en timme tidigare på morgonen, skippat elefant-barnhemmet (det var faktiskt inte  bra även om alla guideböcker och resereportage säger så), pinnat på allt vad vägarna tillåter till Sigiriya och slängt in bagaget på hotellet, besökt Lion´s Rock och fortsatt rallyt vidare till Pollonaruwa. I Pollonaruwa kan man också rida på elefanter enligt guideboken, vi gjorde detta i Pinnawela. Gör detta i mån av tid efter att ha besökt ruinerna i Pollonaruwa om intresse för elefantridning finns.

En annan lösning är att besöka Sigiriyda och Dambulla första dagen och starta i Pollonaruwa andra dagen och fortsätta till Kandy. Skippa staden Kandy, den är bara stor och smutsig, det räcker med de minuterna det tar att gå mellan bilen och tandtemplet. Vi gjorde en meningslös rundvandring i staden som inte rekommenderas.

Höglandet kring Nurwara Eliya

Vi fick också lite halvont om tid dag två och tre när vi var i höglandet. Jag hade kanske lagt in en extra dag där, och tagit med att åka till Ella också. Dvs fem dagar totalt. Eventuellt åka tåg till eller från Ella i stället för bil, tågresan ska vara mycket bra.

Problemet med både Dambulla, Pollonaruwa, Sigiriya m.m. är att de stänger redan vid 18/19-tiden, och man måste lämna området strax efter den tiden de stänger. Man får inte heller komma till hotellet sent på kvällen, då har de nämligen ofta gett rummet till någon annan. Det fungerar inte att guiden ringer hotellet och säger att ni helt säkert kommer dyka upp och vill ha rummet, men ringer man själv så brukar det gå bra. Gissar hotellägarna inte litar helt på guiderna.

Tandtemplet i Kandy

SigiriyaPollonaruwa, Dambulla, Tandtämplet i Kandy och höglandet kring Nurwara Eliya är alla listade på UNESCO:s världsarvslista. Det samma är Anuradhapura, som vi valde bort beroende på avståndet, samt Galle som vi senare besökte.

Vädret mitt på ön skiljer sig mycket från vädret vid kusten. Var beredd på regn till och från hela tiden och mycket dimma. Sen 2012 går det att ansöka online om visum till Sri Lanka. Ett visum är giltigt för två inresor under en period om sex månader och varje besök får vara upp till 30 dagar.

Christiane precis när vi börjar nerstigningen från Adam´s Peak ca kl 07
Inlägget är en omarbetat version av tidigare publicerat inlägg om samma ämne.
Sen vi var på Sri Lanka har det öppnats en motorväg som ska reducera restiden
mellan städerna Matara och Colombo från fÿra-fem timmar till en och en halv timme.
Föregående artikelPois Café i Lissabon
Nästa artikelTempel i den forna staden Angkor i Kambodja

12 KOMMENTARER

1. Trevlig läsning, jag får se hur jag gör med elefanterna. Visst vore det roligt att se dem bada som på din bild från Pinnawela, dock har jag nog inte större behovet av att mata dem. Men med tanke på vad folk kommenterar på Tripadvisor, om att det har blivit oerhört kommersiellt, att det som kanske en gång var ett en bra grej, att ta hand om föräldralösa elefanter, nu snarare har blivit en pengamaskin som gör vad de kan för att mjölka resenärerna. Jag kanske får se badande elefanter ett annat ställe. 🙂

• Som sagt; roligt att se dem bada men inte fantastiskt. Och redan för fem år sedan så var det ganska kommersiellt och mer har det nog blivit.

2. Det måste vara enorm skillnad på Sri Lanka 1981 och när vi var där 2011. Gissar det har varit kul att se utvecklingen mellan slagen eftersom ni har varit där flera gångar

3. De flesta resesäljare har en bok de gillar att visa som tidigare kunder har skrivit omdöme i. I övrigt är det att ju billigare det är, ju sämre är bilen och hotellen. Kom ihåg att fråga om bilen har bilbälten, och var tydligt med att det är avgörande för er. Annars kan de säga att det finns bälten och sen är det inga när de kommer för att hämta er. Be om att få de bilen om det är möjligt innan, ofta är det svårt, men fråga.

Det är nog mest att använda "common sense", men utifrån andra turister vi pratade med både innan, under och efter vår resa så hörde vi inte om några som hade råkat ut för opålitliga chaufförer och guider. Det var mer missnöje över skräpiga bilar och otrevliga boenden, men överlag var de flesta nöjda

4. Hej! Ska själv till Sri Lanka strax (och inte bara dit), vågar man alltså lita på alla resesäljare? Vill själv resa runt i Srilanka, har hittilsl kollat priser på hyrbil via Hyrbilguiden, men att få en chaufför på köpet låter underbart!

Har du något tips för hur man kan veta om den som erbjuder resan är pålitlig eller är det bara att använda "common sense"?

5. Kul att hänga med till Sri Lanka igen. Vackra bilder och jag kände igen det mesta. Vi var där en månad redan 1981 då vi hämtade hem våra döttrar därifrån och sedan har det blivit ett par resor tillbaka. Hit åker jag gärna igen.
    Vi hade också bil med chaufför och det är ju hur smodigt som helst och mycket hinner man se.

6. Jag var ju precis i Kambodsja, og både Sri Lanka og Kambodsja var veeeeeldig fine steder. Jeg skulle også kunne tenke meg Laos, men da i kombinasjon med Hanoi/Halong Bay/Hoi An i Vietnam.

7. Vad bra med Paris-resa, vi hade verkligen två helt fantastiska veckor där. Att hänga omkring i arr 4, 5 och 6 var verkligen det bästa och rekommenderas. Sen har vi egentligen material för flera inlägg därifrån, men har inte skrivit de än.

Versailles rekommenderas också. Slottet är som en myrstack och lång kö att ta sig in (även om man har köpt biljetter online innan), så jag hade funderat på att välja bort slottet. Trädgården är fantastisk, och missa inte hörnet med Marie Antoinettes lilla by.

8. Det ser og høres helt fantastisk ut. Så lurt å leie bil med sjåfør og dra på rundreise! Jeg har så utrolig lyst å oppleve Sri Lanka selv 🙂 Jeg satser på en tur enten dit eller til Kambodsja/Laos i høst engang..

9. Jag ska snart resa till Paris så jag har nu gått igenom hela er Paris resa. Massor med fina inspirerande foton och läsning får jag säga. Jag har varit i Paris en snabbis innan när jag var på roadtripp för några år sedan men stannande bara en natt så jag fick aldrig se så mycket. Set mycket fram emot att resa dit igen. 🙂