Det är min väninna Mija som föreslår en dagsutflykt till Sigtuna med lunch på Sigtuna stadshotell. Självklart, svarar jag. Och lägger på skämt till men du fattar att då kommer jag att vilja stanna kvar och bo på hotellet?

Det börjar närma sig lördag och den stora utflyktsdagen. Kvällen innan går jag in på stadshotellets hemsida. Där möts jag av priset 1400 kr för ett enkelrum och 1495 med trerätters middag. Jag skickar genast ett meddelande till Mija och frågar om det är OK att jag stannar kvar. Och det är det.

Promenad och lunch

Framme i Sigtuna börjar vi med att gå en promenad. Först på huvudgatan med det talande namnet Stora gatan, sen vänder vi och går tillbaka längs vattnet, för att igen gå upp och bak stadsbebyggelsen, förbi internatskolan, Sigtunastiftelsen och kyrkan. Vi går i ormformation, mao.

Vårt bord för lunch är klockan två och det är bra jag förhandsbokade för det är ganska fullt. Glädjen är stor när vi tilldelas ett fönsterbord. Lunchmenyn är inte lång men alt låter gott. Vi tar båda laxpuddingen och den är riktigt god. Brödet som kommer in är också fantastiskt, med ett smaksatt vispat smör som är👌.

Sen gör jag Mija sällskap till bilen och vinkar av henne. På väg tillbaka till hotellet tar jag igen Stora gatan och njuter av de fina byggnaderna. Det är absolut färre andra besökande nu och många av butikerna har stängt.

Rummet på Sigtuna stadshotell

Tillbaka på hotellet är det dags att checka in. Vid bokningen kunde jag välja mellan Mälarutsikt och Sigtunautsikt, där jag valde det förra. Jag frågar snällt om ett extra fint rum högt upp och det får jag.

En trappa, en korridor och en till trappa är jag uppe på vindsvåningen och hittar mitt rum på Sigtuna stadshotell. Jag gillar omedelbart min lilla grotta under snedtaket. En skön 120 cm säng i ena hörnet och skrivbord under fönsterkupan. Och ett litet, men fantastiskt fint, badrum med sekelskiftesdetaljer.

Jag står länge och njuter av utsikten över vattnet och himlen blir mörkare och klarare blå. Plötsligt kommer jag på att jag vill fota de färgglada trähusen i skymningen och på två sekunder är jag utomhus.

Åter på rummet kurar jag ihop mig ovanpå sängen och äter lite av den utomordentligt smarriga lakrits- och hallonchokladen jag köpte hos Augusta Jansson tidigare. Sen är det dags att gå ner för middag.

Middag på restaurang 1909

Det är nästan fullt i restaurangen när jag kommer ner. Det är huvudsakligen par på romantisk getaway eller två väninnor men också en grupp med två par. Förutom jag är det en till kvinna som äter själv. Igen får jag ett perfekt bord, denna gång vid bakväggen. När jag äter själv sitter jag gärna vid en vägg, med utsikt över andra gäster. Det är extra viktigt att jag inte känner mig ensam när jag äter middag själv, mao roligt med mycket att se och många gäster i närheten.

Restaurang 1909 är listad i White Guide 2019. Köksmästare är Gustav Brixelius, en ung kille med höga ambitioner som satsar på en stjärna i Guide Michelin innan han fyller 30 år! Jag får välja fritt från a la carte-menyn. Till förrätt blir det fattig riddare på brioche, med kantareller, sveciaost, vinbär och mandelpotatischips ovanpå. Väldigt gott med kombinationen svamp, vällagrad ost och syrliga vinbär.

Till huvudrätt blir det gös med variation på fänkål, saffran, cointreau och kavring. Här blir smakerna lite för anonyma för mig, det är nästan bara fänkålen det är smak i.

Att välja efterrätt blir svårt, det finns ingen choklad på menyn. Varje gång detta händer blir jag lite ställd. Till slut blir det pannacotta och eldad getost med havrekaka, lakrits och blåbärssorbet. Lakrits är en annan favorit.

In kommer en riktigt snygg kreation och jag blir genast nöjd med mitt val. Vackert upplagda efterrätter är extra kul för ögat. Både pannacottan, blåbärsglassen och lakritsmarängerna är goda men getosten blir jag inte helt kompis med. Jag försöker äta den tillsammans med samtliga andra delar, men tyvärr inte min grej som del av söt efterrätt.

Jag har fortfarande lite prosecco kvar i glaset och förflyttar mig till loungen i rummet bredvid. Sen blir klockan 20.30 och i dessa coronatider får jag lämna restaurangen och gå upp till rummet.

Frukost

Det är valfritt när man äter frukost på Sigtuna stadshotell, mao inga slottider att förhålla sig till. Troligtvis för att det är en ganska stor matsal och endast 27 rum, varav tio enkelrum.

Frukosten serveras som buffé. Coronaanpassningen är den bästa jag har sett någonstans. Alla serveringbestick är personliga, framför varje fat på buffébordet står både nya bestick och krukor att ställa de använda i.

Miljön i matsalen kommer till fullo till sin rätt under frukosten och känslan är lyxig med tygservetter, tunga bestick och blankputsade salt- och pepparströare. Jag plockar allt jag gillar från buffén, det gäller att smaka mycket men ta bara lite av allt på hotellfrukostar. Och eftersom det finns flera lediga fönsterbord tar jag ett av dessa.

En promenad och sol

Mycket belåten och lagom mätt går jag tillbaka till rummet. Solen skiner skönt denna söndag och jag går ut en sväng igen. Stora gatan och trähusen, förbi rådhuset, ruinerna, kyrkan och strandvillan. Sen ner till strandpromenaderna och alla bänkar, där jag sitter länge i solen.

Sen är det dags att bege mig tillbaka mot Stockholm. Bussarna till Märsta går två gånger i timmen och tar ca 20 minuter, sen är det pendeltåg i en dryg halvtimme. SL-taxa gäller hela vägen.

Jag gillade Sigtuna stadshotell MYCKET. Kände mig omedelbart hemma där. Har redan bestämt att jag ska bli stammis. Så nära Stockholm, så enkelt att åka kommunalt och en helt annan värld. Mina axlar åkte ner 25 cm samma sekund som jag gick ur bilen.

Det kommer en egen artikel om vad att se och göra i Sigtuna. Förresten vaknade jag dagen efter upp till nyheten om att aulan på Sigtuna internatskola stod i brand. Samma som jag ett dygn tidigare hade gått och kikat upp på. Konstigt.

Andra getaways nära Stockholm

The Steam Hotel i Västerås
Hotell Havsbaden i Grisslehamn
Vadstena klosterhotell och SPA

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.