En riktigt solig och fin lördag i september hoppar Maxime och jag in i hennes bil och beger oss till Hotell Havsbaden i Grisslehamn, norr om Stockholm. Nyrenoverat hotell i fina Roslagen, som alla pratar om just nu. Hit vill vi!

Kort historia om Havsbaden

Det första hotell Hafsbaden öppnade redan 1903 och fungerade som en ”Hvilo-, Rekreations-, Turist-, Sport-, Luft- och Mjölkkurort. Efter att ha haft ett flertal olika ägare under mer än ett sekel, där tillbyggnationer och ombyggnationer gjordes, får hotellet igen ny ägare år 2016.

Under två år pågår en totalrenovering från tak till kjellare och i fjol öppnade nya och fräscha Hotell Havsbaden, med ett extra påkostat SPA.

Hotellet

Hotellet har tillsammans 122 rum; det är en stor anläggning vi pratar om. De gemensamma områden som vi hittar är en lounge nära receptionsområdet och ett shuffelboard- och biljardrum i källaren. Samt givetvis restaurangen.

Vi hittade hela tiden nya områden ju mer vi går omkring. När vi kom till rummet, ganska sent eftersom vi börjar uppehållet med ganska många timmar i SPA:et, ser vi en bassänganläggning från vår balkong. Som vi inte har uppmärksammat tidigare. Visserligen stängd i september, men finns i alla fall. När vi senare på kvällen går ytterligare en runda hittar vi stora terrassen, också stängd men vi får en uppfattning om hur fint det kan vara en sommardag.

sverige havsbaden grisslehamn

Loungen vid receptionen har stora fåtöljer och soffor, samt ett bord med kaffe, frukt och småkakor. Välbesökt dagtid och perfekt lugnt att läsa lite bok i en fåtölj efter middagen.

Närheten till vattnet är påtaglig i både restaurang, SPA och genom fönster i korridorerna, vilket vi båda uppskattar. Det är hela tiden tydligt att vi befinner oss långt från stan och lugnet är påtagligt. Trots hotellets storlek och många rum känns det aldrig opersonligt.

Rummen

Maxime och jag får en uppgradering till en minisvit med badkar i rummet och vi är barnsligt exalterade över badkaret. Det är verkligen något eget med ett badkar i rummet. Till den grad exalterade att Maxime tappar upp ett bad, fast vi kommer direkt från fyra timmar i SPA:et.

Rummet känns fräscht och lyxigt och sängen är bekväm. Det är lite för kallt att sitta på balkongen men gillar generellt hotellrum med balkong.

SPA:et på Havsbaden

Jag utropar SPA:et till Havsbadens största behållning. Ytmässigt stort och med bra utbud av olika bastur och bassäng.

Vi ankommer hotellet strax efter lunch och går direkt till SPA:et eftersom rummet inte är klart. Solen skiner och det är riktigt varmt för att vara slutet av september. Vi söker oss utomhus och slår oss ner i en cabana. Några ligger i bikini men vi behåller båda morgonrockarna på. Stort plus för utomhussängar att använda när vädret tillåter och vi observerar också att det finns solsängar utställda flera ställen på området.

Vi ligger kvar i solen till det är tid för Velvet Experience och återvänder till SPA:et igen efter behandlingen. Nu är det färre andra besökare och en lugn stämning. Det finns en bar i SPA:et, där vi passade på att ta in en charkbricka och bubbel. Älskar helhetsupplevelsen med lite tilltugg inne i SPA:et.

Velvet Experience

I SPA:et finns en särskild avdelning för upplevelsen Velvet Experience. Här bokar du en tvåtimmersritual, bestående av olika bad, duschar, saunas, ansiktsmasker och kroppsmasker samt en hamam-skrubbning. Och nu glömde jag både fiskpedikyren och det tropiska rummet med vattenfallsdusch.

Varje ritual pågår två timmar. Maxime och jag räknar till åtta olika aktiviteter. Känslan är verkligen lyxig. Velvetvärdinnan blandar alla maskar och inpackningar och vi smörjer själv in oss. Haman-skrubbningen gör vi på varandra, efter grundlig instruktion från värdinnan. Maxime och jag har upplevt flera hamam-skrubbningar tidigare och det var roligt att lära tekniken. Är man själv hjälper värdinnan till med denna del.

Läs mer: Haman-upplevelse i Istanbul

sverige havsbaden grisslehamn

Det låter kanske lite torftigt att man själv utför allt, men jag lovar att det är en helt fantastisk upplevelse som jag rekommenderar alla att få med sig. Produkterna som används är från Maria Åkerberg och de finns att använda i mängder.

Läs mer: Arken hotell och SPA utanför Göteborg

Middag och restaurangen

Tid för middagen bokas när man checkar in och här får vi verkligen en kalldusch. Vi ankommer ändå ganska tidigt, dvs runt lunch, och det finns endast tider för middag klockan 17 eller efter 21 att välja mellan. Boka mao plats i restaurangen samtidigt som du bokar uppehållet.

sverige havsbaden grisslehamn

När vi är hungriga och går ner en halvtimme innan finns det många lediga bord och vi får ett på en gång. Förstår att de behöver sprida ut gästerna men något måste ha blivit fel med schemat när det finns många lediga bord. Restaurangen är väldigt trevligt inrett och vi får ett bra bord mitt i rummet. Hatar när ena personer blir sittande och stirra i en vägg.

Servicen är snabb och korrekt och våra förrätter kommer in samtidigt som våra vinglas fylls på. Min förrättsblomkål är fantastisk och jag önskar att det var en huvudrätt. Men Maximes tonfisk gör sig bäst på bild. Till huvudrätt beställer båda torsk och den är också underbar. Efterrätten går också ner på högkant; där jag tar en Oreo cheesekake.

Frukost

Efter en lång och skön natts sömn till halv tio får vi lite bråttom ner till frukosten; vi hade inte kollat upp när den stängde. Utbudet är stort och maten känns fräsch. Både Maxime och jag är supernöjda. Eftersom vi har en plan för dagen passar vi på att göra frukosten till en riktigt stadig en.

Tillbaka till SPA:et

Planen är nämligen tillbaka till SPA:et och njuta mer. Dels för att vi gillade vad vi hade upplevt dagen innan, dels för att vi önskade uppleva SPA:et utan 200 andra gäster. Och det var absolut mycket lugnare en söndag förmiddag än en lördag eftermiddag. Vi fokuserar på klassiska SPA-upplevelser. Mest gillar vi jacuzzin, lågpoolen med varmare vatten och alla saunas med stora fönster där vi ser klippor och hav utanför. Samt utomhuspoolen, också med varmare vatten.

Läs mer: Vadstena klosterhotell och SPA

Det enda minuset Är att solen inte skiner, så vi kunde inte ligga på någon säng utomhus. Men vi spenderade lång tid i utomhuspoolen och alla bastur inomhus. Cirka klockan 14 gör vi oss i ordning och påbörjar hemresan.

Hur du reser till Havsbaden och våra bästa tips

• Det tar en och en halv timme med bil från Stockholm till Grisslehamn. Med buss tar det två timmar, med byte i Norrtälje. Hotell Havsbaden ligger på en höjd mitt i Grisslehamn.
  • Vi hade paketet med dubbelrum och trerätters middag, vilket kostar 1990 kronor för två personer. På plats fick vi en uppgradering till minisvit med badkar, som kostar 500 kronor extra, och det var väldigt roligt med badkar i rummet. Rekommenderar badkarsinvesteringen.
  • Flertalet rum har balkong; några med sjöutsikt, några med utsikt mot olika innergårdar och andra mot parkeringsplatsen. Jag hade nog lagt på ett önskemål och sjöutsikt vid bokningen. Vi hade utsikt mot en innergård med poolanläggning, vilket också var fint.
  • Det var väldigt fullt i SPA:et när vi var där en lördag till söndag. Om du har möjlighet att åka söndag till måndag, eller en vardag, så rekommenderas detta. Det är också extra förmånliga paketpris söndagar till måndagar. Min väninna var på Havsbaden några helger efter oss, från söndag till måndag, och hon upplevde det inte alls fullt.
  • Barn upp till 15 år har tillgång till SPA:et mellan klockan 14 och 18. Då vi var där såg vi endast två yngre barn.
  • Dagspa kostar cirka 500 kronor per person.
  • Nu hittar jag inte tillbaka till denna uppgift på hemsidan, men jag är helt säker på att jag läste att man som hotellgäst har tillgång till SPA:et hela dagen, både ankomst- och avresedagen. Detta är för mig ett vinnande koncept, då jag ofta tycker det blir för kort att checka in klockan 15 och sen hinna med tillräckligt lång tid i SPA:et samt slappna av och njuta av själva rummet innan middag. Bor jag på fint hotell vill jag också hinna njuta av både rummet och gemensamma utrymmen som lounge och bar.
  • Om du inte fattade utifrån texten ovan så tycker vi både att Velvet Experience är en fantastisk upplevelse. Värt sina nästan 700 kronor flera gångar om. Det är endast plats för sex personer varannan timme, så boka innan. Genomförs endast torsdag till söndag.
  • Fast Havsbaden har många rum är det väldigt populärt. När jag nu provbokar några helger fram är det fullt. Boka i tid!
  • Terrassen ser underbar ut. Jag vill komma tillbaka när det är sommar!

Besöket gjordes i samarbete med Hotell Havsbaden.
Text, foton och synpunkter är våra egna utan påverkan från hotellet.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelImpalila Island – Et litet stycke Namibia och att göra en quadripoint
Nästa artikelVictoriafallen – Våra 10 bästa tips för din resa till världens största vattenfall