När jag åkte till Victoriafallen var givetvis själva fallen huvudnumret. Men det finns en mängd andra aktiviteter att göra i området. Här guidar vi dig till vad du inte får missa samt svarar på praktiska frågor om när du ska åka, hur du åker, visum, valuta, vacciner och allt annat.

Hur åker man till Victoriafallen?

Det går att flyga både till Victoria Falls flygplats i Zimbabwe och till Livingstone flygplats i Zambia. Jag flög med Ethiopian Airlines till Victoria Falls, som var både billigast och snabbast. På väg dit hade jag en mellanlandning i Addis Abeba och hela resan tog drygt 14 timmar. På väg hem gjorde flyget från Victoria Falls till Addis Abeba ett stopp i Gaborone i Botswana; en omväg på cirka tre timmar. Men det var i alla fall snabbaste sättet att åka. I Gaborone fick vi vänta ombord på planet medan det städades och tankades samt nya passagerare gick ombord. Jag betalade ca 6000 kronor för biljetten.

När är det bäst att åka till Victoriafallen?

Det går att åka året om men upplevelsen skiljer sig beroende på hur mycket vatten det finns i fallen. Mest vatten är det under maj och juni, minst är det från november till januari.

Den mest populära tidpunkten är juli till oktober. Jag var vid Victoriafallen i september, vilket brukar vara en bra månad. Men just detta år hade delar av fallen torkat ut tidigare än vad som är vanligt. Vilket inte gjorde det hela dåligt, då det fanns mycket vatten i alla fall. Jag valde september också för att detta är en bra period för safari i Botswana, dit jag åkte direkt efter, samt att Devil´s Pool var öppet. Under april till juni är det mycket vatten och du kommer bli dyngsur; det är regnkläder och vattentäta väskor som gäller. Jag läser att det kan vara svårt att se fallen för all dimma från vattnet.

De tre bilderna ovan är alla från gångvägen mellan Victoria Falls by och ingången till fallen på zimbabwiska sidan. Mao också ganska spännande!

Läs mer: Victoriafallen från Zambia och Zimbabwe

Är det bäst att bo i Zambia eller Zimbabwe?

På den zimbabwiska sidan heter byn just Victoria Falls. Detta är en ganska liten by med några hotell och restauranger och allt är väldigt anpassat för turister. Största behållningen är närheten till fallen; det är promenadavstånd. I byn finns babianer på gångstigen till fallen och inne på hotellområden. Utanför hotellen äter vårtsvinen gräs och på kvällarna kommer ofta elefanterna in i byn för att hänga i parken vid tågstationen. Väldigt exotiskt.

Jag bodde i Zimbabwe på hotellet Shearwater Explorers Village, som ligger centralt och nära Victoriafallen och som har väldigt fina rum, stor restaurang, loungedel och en pool. Deluxe-rummen är uppförda under 2019 och de håller också på att bygga ännu fler rum. Jag betalade en dryg tusenlapp för ett dubbelrum för en person och rekommenderar verkligen hotellet.

På den zambiska sidan heter staden Livingstone, och detta är en stor stad som ligger en bit från fallen. I Zambia ligger endast ett fåtal hotell i gångavstånd till fallen; de flesta ligger vackert längs floden men med avstånd till både Livingstone och fallen. Jag bokade först två nätter på varje sida, men ändrade mig och önskade inte byta hotell. Hotellet jag bokade i Zambia var Victoria Falls Waterfront, som ligger väldigt fint till vid floden. Ett executive-rum är på övervåningen med utsikt mot floden medan ett riverside-rum ligger på marknivå. För den som önskar bo billigare finns också rum utan flodutsikt och tält. Hade det inte varit för att jag skulle vidare till Botswana och bo på en liknade lodge där hade jag definitivt bott här några dagar.

Kost sagt; lite hugget som stucket vilken sida man väljer att bo på. Jag valde Zimbabwe för att kunna bo mitt i byn samt ha gångavstånd till fallen.

Andra aktiviteter att göra vid Victoriafallen

Det finns en uppsjö av aktiviteter att göra. Här behöver ingen ha tråkigt.

Bada i Devil´s Pool

En av orsakerna till att jag valde att åka i september var som sagt att Devil´s Pool är öppet då. Detta är en naturlig bassäng på ön Livingstone Island, mitt i fallet och längst ut där fallet börjar och 100 rakt ner. På plats såg jag spektaklet från Zimbabwesidan första dagen, och om jag innan hade tänkt att detta var något jag kanske vilja göra, så blev jag nu helt säker på att Devil´s Pool inte var något jag önskar utsätta mig för.

Jag är bitvis både höjdrädd och ogillar fart och action. Men Linda på resebloggen Resa medvetet vågade och här finns hennes film. Devil´s Pool är öppen från augusti till januari, då det inte får vara för mycket vatten i fallet för att inte åka med över kanten. Hjälp!

Bungy jump och zipline

Bungy jump och zipline görs båda från bron över fallen. Shearwater, som också äger hotellet jag bodde på, ansvarar för nästan alla aktiviteter att göra på Zimbabwesidan; så också båda dessa. Av nyfikenhet frågade jag vad bungy jump kostade och svaret var $160. Både är säkert en upplevelse för den som inte skulle få en hjärtattack med på köpet.

Safari

Det erbjuds safari från bil både i Zambezi National Park i Zimbabwe och i Mosi-oa-Tunya National Park i Zambia. Jag valde i stället en safari till fots för att se den ganska sällsynta vita noshörningen, som bara finns i delar av södra Afrika, och bara totalt tio stycken vilda i hela Zambia. Jag gjorde min Safari med Savannah Southern Safaris och såg alla tio exemplaren!

Läs mer: Walking safari i Zambia och Livingstone stad

För min längre och riktiga safari valde jag att åka till Botswana och den kända nationalparken Chobe, bara 90 minuter bort med bil.

Läs mer: Safari i Chobe nationalpark

Helikopter över fallen

Många väljer att åka helikopter över Victoriafallen. Min plan var att köpa detta på plats om jag kände det var en nödvändighet. Det kände jag inte så jag skippade. Men mina kollegor på 4000 mil gjorde detta och du kan läsa om deras helikopterfärd här.

Lyxtåget Bushtrack Express

Det går att åka kostsamma lyxtåget Rovos Rail från Victoria Falls till Johannesburg, men så roligt ska vi tyvärr inte ha. Varje tisdag och fredag avgår Bushtrack Express från Victoria Falls tågstation. I ett tågset från en svunnen tid åker du över Victoria Falls Bridge och serveras en trerätters middag innan tåget återvänder några timmar senare.

Flodkryssning

Det finns en uppsjö av flodkryssningar att åka på; från båda länder och till olika tidpunkter under dagen. Jag köpta min via mitt hotell Shearwater, som också ansvarade för kryssningen, och valde solnedgångsvarianten. Jag hämtades på hotellet klockan 16 och bussades någon kvart innan vi gick ombord.

För mina $40 ingick plockmat och öppen bar och jag var tillbaka på hotellet igen tre timmar senare. Vi såg några flodhästar i vattnet och en elefantflock. Utflykten var trevlig men den går inte att mäta sig med de flodsafaris jag gjorde i Botswana några dagar senare. Så om du kombinerar Victoriafallen med Chobe nationalpark så hade jag hoppat flodkryssningen; annars go for it.

Rafting

Rafting är inte mig grej; jag ogillar som sagt snabb fart och action. Men jag såg från bron när de höll på och de jag pratade med som gillar rafting tyckte denna var bra. Finns också här en uppsjö av arrangörer, inklusive hotellen.

Livingstone stad

Livingstone är en stor stad på Zambiasidan av fallen. Jag önskade se lite mer av Zambia än bara fallen och safarin i nationalparken, så jag bokade in en guidad rundtur i Livingstone. Jag gjorde denna direkt efter min noshörningssafari, med samma guide och transport.

Victoria Falls Hotel

Victoria Falls Hotel är ett äkta kolonialhotell från en annan epok. Interiören är så gott som oförändrad från när det uppfördes och miljön är verkligen unik. Jag älskar hotell som detta och hade det inte varit för att billigaste rummet kostar 4000 kr för en natt så hade jag bott här. Utöver två restauranger finns det en stor trädgård med fantastisk utsikt till Victoria Falls bridge och apor och babianer som leker i träden.

Läs mer: Victoria Fall Hotel och Bushtrack Express Train – Från en svunnen tid vid Victoriafallen

Lokalt tåg och tågstationen

Victoria Falls by bär prägel av att ha byggts upp för turisterna. Om du vill uppleva mer afrikanskt känsla rekommenderar jag att gå till tågstationen. Här är det verkligen liv och rörelse. Det går inte många tåg men det till huvudstaden Herare avgår varje dag kl 19. Jag var där en kväll precis vid avgång och återvände någon dag senare, efter att ha sett Buchtrack Express åka klockan 17 och varit på Victoria Falls Hotel. Två kontrastfyllda upplevelser på samma tågstation.

El och adapter

I både Zambia och Zimbabwe är det ett uttag som passar både för skandinaviska kontakter samt de av brittisk modell, alltså en hybrid. Jag hade med adapter men behövde inte använda.

Tidsskillnad

Det är ingen tidsskillnad mot Sverige varken till Zambia eller Zimbabwe. Effektivt!

Vacciner och malariamedicin

I Victoria Falls behövs de ”vanliga vaccinerna” stelkramp, difteri, polio, hepatit A och B etc. Det finns också malariamyggor där, så malariaprofylax är att rekommendera. Eftersom jag skulle vidare till Chobe nationalpark i Botswana, där malariamedicin är ett måste, så åt jag medicin under hela semestern. Glöm inte myggmedel för att undvika myggbett överhuvudtaget. Gula febernvaccin behövs inte.

Valuta och prisläge

Valutan i Zambia heter kwacha och värdet är ungefär samma som svenska kronan. Pengar kan tas ut i bankomater på plats. Det går också att betala med amerikanska dollar in i nationalparken för att se fallen, i övrigt är det lite olika i affärer och på restauranger i Livingstone huruvida de accepterar dollar.

I Zimbabwe är det lite mer rörigt med pengar. Den lokala valutan är zimbabwisk dollar; i praktiken får endast lokalbefolkningen använda denna. På restauranger står det på menyn att endast zimbabwiska invånare får betala i zimbabwisk dollar medan turister måste betala i amerikanska dollar, euro, brittiska pund etc.

Dock är det så att andra valutor än zimbabwisk dollar är på pappret förbjudna att använda… Valutan som används i alla fall är amerikanska dollar och detta är valutan som anges som pris hos alla restauranger och affärer. För att komplicera det hela ytterligare råder brist på kontanter i Zimbabwe; både på zimbabwiska och amerikanska dollar. Alla bankomater är tomma för pengar och du måste ha med dig amerikanska dollar i kontanter hemifrån. Den goda nyheten är att det går att betala med kort många ställen. Eftersom jag reste själv och inte ville riskera att bli utan pengar om mitt kort försvann så tog jag ut $800 på Arlanda.

Victoria Falls by i Zimbabwe är en stad för turisterna och allt är dyrt där. Jag hittade aldrig lunch eller middag för mindre än $13 för en rätt. En smoothie på mitt hotell kostade $5 och en lokal öl ca $3. Livingstone i Zambia är en vanlig stad med billigare priser, anpassade lokalbefolkningen. Min lunch där kostade motsvarande 20 kr.

Visum

Visum kan köpas på flygplatserna både i Victoria Fall och i Livingstone. Ett uni-visa, som gäller för obegränsat antal passeringar till både Zambia och Zimbabwe länder, kostar $50. En enkel inresa till ena eller andra landet kostar $30. Visum köps i själva passkontrollen och här är det strictly kontanter som gäller.

Med ett uni-visa kan det göras en dagsutflykt till Botswana men visumet är inte längre giltigt om du väljer att sova över. Eftersom jag stannade tre nätter i Botswana och skulle flyga hem från Zimbabwe behövde jag köpa en ny inresa för $30 då jag kom tillbaka från Botswana.

Gränspassering over Victoria Falls Bridge

Båda länders gränskontroller ligger en bit från bron. Jag var i Zambia två gångar och åkte taxi över en gång och gick de tre andra. Från mitt hotell i centrala Victoria Falls tog det ca 20 minuter att gå till zimbabwiska passkontrollen, där jag snabbt stämplades ut av landet. Sen var det en 20 minuters promenad i ingenmansland, vilken var en rolig men varm promenad.

Utsikten över floden från bron var fantastisk och det var alltid mycket som hände i form av försäljare av dricka och snacks längs vägen, samt cykeltaxis och alla som bar sina varor. Sen gick jag genom zambiska passkontrollen och stämplade in mig där. Eftersom lokalbefolkningen också måste stämpla sig ut och in är det många luckor och hög effektivitet vid båda passkontroller.

Jag älskade själva promenaden, med den historiska bron och utsikten. Det är också många turister som väljer att åka taxi i stället för att gå, vilket gjorde att det kändes mer äkta Afrika där än i byn i övrigt.

Morgonen jag skulle på safari i Zambia hade jag uppmöte kl 07:30, så jag valde taxi då. En taxi från byn Victoria Falls till gränsen tar tre minuter och kostar $10. Efter zimbabwiska gränsen måste man byta taxi och genom ingenmansland fram till zambiska gränsen kostar det också $10. Ingångarna till båda sidor av fallen ligger endast stenkast från respektive gränspassering.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.