För ett tag sen skrev jag ett reportage om vår erfarenhet då AirBnb-värden ställde in den planerade uthyrningen två dagar innan vi skulle åka till Amsterdam. Jag avslutade med att säga att jag redan hade två avtalade AirBnB-bokningar som jag planerade genomföra, sen var jag osäker på om jag skulle göra flera bokningar via företaget.

Då jag skrev detta så trodde jag ärligt talat inte att jag skulle få en AirBnb-upplevelse som var sämre än den jag precis hade haft. Så fel kan man ha!

Kotor - Montenegro - UNESCO (6 av 21)

Vi hyr en 4:a

Vi är tre vuxna och den enas dotter som ska åka till Kotorfjorden i Montenegro. Lotta ska dela sovrum med dottern men både Viveca och jag önskar eget sovrum. Vi hyr en lägenhet med tre sovrum, och egen badplats, för cirka 1000 kronor natten. Om man vill maximera antalet boendet så ska det finnas åtta sängplatser. Värdinnan har endast ett fåtal omdömen men alla är positiva.

Kotor - Montenegro - UNESCO (10 av 21) Kotor - Montenegro - UNESCO (15 av 21)

Vi får en 3:a

Lägenhetens läge är underbart precis vid vattnet och badplattformen ser ut som på foton. Vi fick ringa från taxin och fråga efter vägbeskrivning och värdinnan tar emot oss på gatan med lemonad och ett stort leende. Trevlig dam, fast engelskan är det så som så med.

När hon visar oss lägenheten så hittar vi bara två sovrum och en låst dörr. När vi försöker öppna den säger hon No-no; studio apartment. Vi försöker förklara att vi har hyrt en 4:a men hon fattar inte/väljer att inte fatta och när vi går in på annonsen på AirBnb så visar den en 3:a med sex sängplatser. För att inte förstöra den goda semesterstämningen så bär Lotta och jag ena enkelsängen ut i tomma hörnet i köket/hallen. Jag offrar mig och flyttar in där.

Viveca anar ugglor i mossan rörande den låste dörren och frågar värdinnan om studio-lägenheten har eget badrum och kök. Värdinnan fattar frågan på engelska och hon bekräftar att lägenheten har eget badrum och kök.

Kotor - Montenegro - UNESCO (19 av 21) Kotor - Montenegro - UNESCO (13 av 21)

Vi får en delad 3:a

Vid midnatt, när vi alla sover, knackar värdinnan på ytterdörren och jag öppnar med endast lakanen runt mig. In i vår lägenhet kommer värdinnan med ett australienskt par i 60-årsåldern. Paret ser ut som fågelholkar när de ser mig och jag ser troligtvis ut som en tjur eftersom jag omedelbart fattar vad som håller på att hända.

Värdinnan placerar de nyanlända i sin lilla lägenhet och kommer förbi mig på väg ut. Med tydlighet säger jag att vi har hyrt en egen lägenhet via AirBnb, inte delad lägenhet, och australiensarna kan inte vara i vår lägenhet. Tanten maler på No problem; only passage – no problem;only passage. Väl, att främmande människor ska passera genom vår lägenhet är ett problem för oss. Och inte vad vi bokade. Och definitivt inte en egen lägenhet.

Inte bara har vi blivit av med ett rum men vi har också fått främmande personer som ska vara i vår lägenhet. Och i rummet där jag sover. Självklart var detta förstörande för vår semester och också för det australienska paret som visste att de var oönskade i vår lägenhet.

Kotor - Montenegro - UNESCO (17 av 21) Kotor - Montenegro - UNESCO (7 av 21)

Jag ber om återbetalning

Beroende på ledtiden då jag kontaktade AirBnb vid Amsterdamsincidenten så väljer vi att inte lägga energi på att försöka kontakta dem på plats. Vi försöker i stället njuta av semestern. Skulle det ta lika lång tid som då jag kontaktade dem förra gången så hade vi redan lämnat Montenegro innan vi skulle få svar.

Då vi kom hem från semestern så använde jag mig av AirBnbs lösningscenter för att be om full återbetalning från värdinnan; detta kan göras inom 60 dagar. Om inte värden svarar eller om man inte kommer någonstans i dialogen med den andra parten så kan AirBnb kopplas in för att avgöra fallet. Då jag gick in på lösningscentret så fick jag en kopia av hur objektbeskrivningen såg ut vid bokningstillfället. Mycket riktigt som jag mindes det; vi bokade en 4:a och inte en 3:a. Värdinnan har alltså beslutat sig för att hyra ut en 3:a plus en 1:a i stället för en 4:a och har ändrat objektbeskrivningen efter att vi har bokat.

Mitt klagomål är baserad på två orsaker; vi hyrde en 4:a och fick en 3:a samt att vi hyrde en egen lägenhet och fick en delad lägenhet.

Kotor - Montenegro - UNESCO (16 av 21) Kotor - Montenegro - UNESCO (12 av 21)

AirBnB ”dömer” i ärendet

Efter skriftlig dialog med värdinnan, där hon fortfarande inte fattar problemställningen, så väljer jag att blanda in AirBnb i ärendet. Två timmar senare ringer min mobil och jag ser att det är ett samtal från Kalifornien. Det är Debbie från AirBnb som säger att hon förstår mitt problem men önskar att jag hade använt mig av lösningscentret på en gång så hade de hittat ett annat boende åt oss. Jag berättar då om min dåliga erfarenhet från Amsterdamsincidenten. Som den äkta amerikanska hon är så ursäktar hon den tidigare händelsen.

Debbie berättar att eftersom vi valde att stanna kvar i lägenheten ut den avtalade perioden så kan hon bara ”döma” värdinnan att återbetala halva beloppet. Men som plåster på såret så återbetalar hon också AirBnbs avgifter och ger mig en voucher på 500 kronor.

Kotor - Montenegro - UNESCO (14 av 21)Kotor - Montenegro - UNESCO (2 av 21)

Vad lärde jag av detta och vill bringa vidare? Tyvärr kommer det alltid finnas boenden förmedlad via AirBnB som inte är som utlovad. Om detta skulle hända dig, klicka dig omedelbart in på bokningen och vidare till Kontakta lösningscentret. Min erfarenhet av hur de behandlade mitt ärende är mycket positivt.

Och den andra bokningen som jag redan hade vid Amsterdamsincidenten? Detta var den finaste AirBnb-lägenheten jag har bott i och värdinnan var underbar.

Samtliga foton i inlägget är från Kotorfjorden i Montenegro.

20 KOMMENTARER

  1. Tråkiga erfarenheter. Jag har bott via ABNB flertalet gånger och alltid blivit väldigt väl bemött. Bäst var nog värden i Istanbul som först hämtade mig vid flygbussen kl 4 på morgonen, lät mig sova och sedan mötte upp min vännina som kom från Amsterdam klockan 7. Sedan hade han privat guidad tur för oss i IST.

    • Jag har också haft bra erfarenheter av AirBnB. Men märker att jag är mycket mer restriktiv med att boka via företaget nu. Det ska vara mycket billigare än hotell och värden ska ha måna posotiva omdömen.

  2. Jag har precis haft en liknande upplevelse. Jag har aldrig använt mig av Airbnb och hjälpte nu i sommar
    syster, man, tre barn, svägerska och mormor att boka ett boende i Split. Boendet utlovade strand
    400 meter bort. Stranden visade sig vara en pytteliten stadsstrand som inte var jättelämplig för barn.
    Vad gör man? Familjen var enligt min syster supersupertrevliga och då är det ju jättesvårt att klaga.
    Men med tre barn blev det ju inte den upplevelsen som de hoppades på… Och jag känner mig liksom
    ansvarig…

    • Usch, vad jobbigt. Man känner dig ju alltid ansvarig när man har hjälpt till. Jag förstår att AirBnB inte kan kontrollera alla boenden/värdar men det är så jobbigt när grejer som detta händer.

  3. Åh vad sugen jag blir på Montenegro, verkar så himla fint! Men ja, fy vilken jobbig grej med Airbnb. Har bott en del med dem och bara haft positiva upplevelser, men man vet ju aldrig… Bra att veta hur man ska gå tillväga iaf om det nu skulle hända något.

  4. Herrejisses sånt fulspel! Jag har själv sluppit problem med AirBnb, men det är klart att det finns – de är ju en stor “organisation”. En bekant fick problem med inställt boende 2 timmar (!!) innan ankomst i Barcelona och kontaktade lösningscenter som faktiskt ordnade fram ett hotellrum istället som kompensation (för samma avgift).

    • Att avbokas två timmar innan vill man absolut inte utsättas för. Vilken mardröm. Då är det tur att deras lösningscenter verkar fungera tillfredsställande i alla fall.

    • Vi försökte verkligen, alla fyra, göra allt vi kunde för att inte låta detta förstöra stämningen. Kotorfjorden och lägenhetens läge var båda fantastiskt. Men när vi fick främmande personer i lägenheten blev det helt klart för mycket.

    • Tack så mycket, Kotorbukten är verkligen värt ett besök. Jag kände det samma, att det var ett rum för litet var irriterande men det kunde vi leva med. När vi fick främmande personer i lägenheten så var måttet rågat.

    • Man blir ju det. Det är svårt med omdömen också. Värdinnan i fråga hade bara positiva omdömen då vi bokade ett halvår innan, dock få, nu har hon flera negativa än positiva. Men de tillkom efter att vi hade bokat.

  5. Åhå, jag står inför en Airbnb-bokning nu och kan inte bestämma mig riktigt. Jag ska ju inte låta ett par-tre upplevelser hindra mig men nu är det ju från samma person/er. Hm, får ta mig en funderare kring alltihop tror jag.

    Men du, vilka bilder! 🙂

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here