Krakow är Polens största turistattraktion och en vacker sådan. Varken Maxime eller jag hade varit där tidigare, så nu det var dags. Med två och en halv dag på plats hade vi precis tid att utforska både gamla stan, de judiska kvarteren Kazimierz och göra en utflykt till saltgruvan Wieliczka.

Var så goda; här är våra bästa tips för Krakow. Restauranger, fik, sevärdheter och stadsdelar. Njut!

1. Gamla stan i Krakow

Krakows gamla stadsdel är verkligen vacker. Det är pastelliga fasader och vacker arkitektur. Och detta är en stad som vet att renoverade fasader och underhållna gator blandat med pittoreskhet lönar sig, för turisterna dras till Krakow som flugor till saft.

Den gamla stadsdelen är egentligen ganska liten. I södra änden ligger slottet Wawel och i norra delen torget Rynek Gtowny. Mellan dessa går gatan Grodzka och utöver detta finns ett spindelnät av mindre gator och ett och annat till torg.

Absolut lägst i norr ligger den enda kvarvarande porten i den gamla stadsmuren. Namnet är Florian Gate, och bakom den ligger Barbican som är en försvarsbastion med vallgravar runt.

Torget Rynek Gtowny

Om gamla stan är Krakows största behållning så är torget Rynek Gtowny russinet i gamla stan. Här ligger den enorma byggnaden och tidigare marknaden Sukiennice från 1600-talet. i dag innehåller den souvenirbutiker men jag kan lätt tänka mig hur köpmän, slaktare och bagare höll på här när det begav sig.

Vid torget ligger också imponerande kyrkan St Mary, där man under sommarhalvåret kan klättra upp i ena tornet. Nu var tyvärr inte det öppet då Maxime och jag var i Krakow i april men det går också att klättra upp i klockstapeln Wieta Ratuszowa, eller Town Hall Tower för den engelskspråkiga, vilket vi självklart gjorde.

Torget är givetvis mest populärt för alla serveringarna som ligger där. Dessa är trevliga och soliga men självklart ack så turistiga. Vi testade några olika, och både kaffet och aperol spritzen var goda och billiga. Men maten på flertalet ställen såg vi att det var lite så som så med, som vanligt på turisttorg som detta. Så vi passar på att tipsa om italienaren Virtuoso som har riktigt god pizza och fina solbord for lunch.

Frukost på Charlotte

När jag läste på inför vår resa så hittade jag Charlotte rekommenderat flera ställen. Så hit ville vi självklart. Den franskinspirerade stället är mest känt för sin frukost med en korg bröd och croissanter som serveras med flera olika sorters sylt, curd och chokladburkar. Ja tack.

Vi kom förbi efter saltgruvan på lördag för dagens frukost nummer två, pga hade gått upp omänskligt tidigt. Kön var då lång men inom en kvart satt vi vid ett bord. Tips; be om att få sitta på bottenvåningen eller på mezzaninen, källaren är tråkig och luktade väldigt mycket matos från köket.

Slottet Wawel

Slottet Wawel består av många olika delar inom en mur, bland annat en storslagen katedral, och de tidigare kungliga byggnaderna. Det finns en uppsjö av olika utställningar att se och museer att besöka, där en av de mest populära är de gamla kungliga boenden.

Vi skippade allt detta och nöjde oss med utomhusmiljöerna och katedralen, som för övrigt är gratis. Utomhus är det öppet till till solnergång medan flertalet museer och katedralen stänger runt klockan 17.

Fika på Café Camelot

Camelot var också ett ställe vi lästa om överallt och när det regnade sista dagen så behövde vi en fika efter att ha varit uppe på slottet. Camelot har en liten uteservering på torget framför, en bakgård samt två olika inomhus rum. Beroende på vädret satt vi givetvis inomhus.

Deras melodi verkar vara det blir aldrig för mycket uppskuret frukt och bär och det är en bra melodi. Lokal med en massa personlighet, färg och udda attiraljer på väggar och hyllor.

Läs mer: Gdansk och varför du borde åka hit

Kyrkorna St Peter och Paul samt St Andrew

På gatan Grodzka, halvvägs mellan torget och slottet, ligger de två imponerande kyrkorna St Peter och Paul samt St Andrew. I St Peter och Paul är det tydligen gratiskonserter varje kväll kl 20 men då åt vi tyvärr middag varje kväll.

Middag på italienaren Boccanera

Boccanera ligger bredvid Café Camelot och delar uteservering och vi hittade detta vid en tillfällighet. Jag var snabb med att boka bord samma kväll.

Både miljön och maten var ypperlig; vi delade en charkbricka, en tomatpasta och en pizza bianco. Absolut godaste under semestern och vi borde ha gått tillbaka. Kände dock att äta två gånger på samma ställe när vi bara har tre dagar i Krakow blir lite tråkigt.

2. Judiska kvarteren Kazimierz

De judiska kvarteren är Krakows hipsterområde och hipsterområden är alltid kul. Här är allt lite coolare, maten mer vegansk, kaffebarerna flera och restaurangerna och fiken helt enkelt roligare.

Kazimierz grundades under 1300-talet och var då en egen stad. Under slutet av 1500-talet förvisades Krakows juder från staden och tilldelades ett litet område i
Kazimierz, avdelad från övriga staden av en mur. Kazimierz blev snabbt en område där många av europas flyende judar bosatte sig och vid andra värdlskrigets utbrott bodde 65 000 juder här, vilket motsvarade 30% av alla Krakows invånare.

I dag har östra delen av Kazimierz fortfarande en mer judisk prägel med synagogor och judisk kultur medan västra delen är den moderna och hipsteriga.

Food trucktorget Skwer Judah

Vi gick mest runt på måfå i Kazimierz, men hade ett mål; nämligen lunch på food trucktorget Skwer Judah. Gissa vår besvikelse när det var endast åtta andra besökande där. Mitt i prime lunchtid en solig fredag. Chockade delade vi på en crépe innan vi gick vidare och hittade annat lunchställe. Men eftersom alla tycker torget är hippast i Kazimierz så antar jag att vi prickade fel tidpunkt, dag eller säsong så vi tipsar i alla fall.

Gatan Estery med Singer Café och Plac Nowy 1 Restaurang

Kazimierz är inte så stort och de mest intressanta gatorna ligger runt torget Plac Nowy och i gatan Estery. På Estery ligger Singer Café, där alla bord är en gammal Singersymakin.

Restaurangen Plac Nowy 1 har New Yorkkänsla, hög volym och hög stämning. Vi åt inte här men jag skulle gå hit endast för lokalerna och känslan, precis min sorts ställe.

Hana Sushi i Krakow

Lördag åt vi middag på Hana Sushi, som rekommenderas av guide Michelin. Vi delade på flera rätter och maten var absolut god. Men vi hörde svenska och norska vid nästan alla bord runt oss och ärligt talat tog det bort glädjen lite över att vara här. Men vi gillade Hana Sushi och nu är du kanske beredd på att springa på grannen där.

Glass på Good Lood på Plac Nowy

På torget Plac Nowy finns det flera luckor för att beställa mat i den runda byggnaden mitt på torget. Ett av ställen hade fyra gångar så lång kö som alla andra och vi var tvungen att undersöka detta. Stället visade sig vara Good Lood glass och vi ställde oss i kön.

Det fanns bara sex eller åtta smaker att välja mellan och vi såg att hälften gick därifrån med en ljusbrun glass. Vi identifierade snabbt den som salted caramel, som hade varit den smaken som föll mig bäst på läppen i alla fall.

Glassen visade sig också vara vegansk och den var bland den godaste jag har ätit. All italiensk glass inkluderad. Kön går snabbt och det finns en till Good Lood några kvarter bort i Kazimierz, som vi passerade av en tillfällighet lite senare. Kö där också men lite kortare.

3. Utflykt till saltgruvan Wieliczka

Det finns en miljon olika researrangörer för turer till saltgruvan Wieliczka. Men som vanligt vägrade vi ställa oss i ledet/anpassa oss till alla andras tidsschema/göra det enkla, så vi köpte endast inträde online innan och tog egen taxi. Om det blev billigare vet vi inte; taxin dit kostade 40 zloty och hem 100 zloty; olika bolag och priser i olika kommuner. Men när vi var klara i gruvan kunde vi springa direkt till taxihållplatsen och inte vänta in att alla skulle ha möjlighet att handla två timmar i souvenirshoppen innan hemfärd. Tom värt om det blev dyrare.

Dock går det inte att besöka saltgruvan utan att vara del av en guidad tur. Vi valde en som började klockan 9 på morgonen med förhoppning om att få vara lite mer själv, men det är nog ingen skillnad på vilken tid på dygnet man åker. Alla turer har max antal deltagare och man går i kö som vallade kossor hela tiden.

Men saltgruvan var fin och imponerande och jag är glad vi åkte dit. Och ja, allt där inne är av salt. Både Maxime och jag var självklart tvungna att smaka lite på en staty på väg ut. Nej, vi la inte tungorna mot statyn; utan smakade med fingret.

Om du inte vill åka taxi går det buss från ul Pawia, nära Galeria Krakowa shoppingcenter, skyltad med Salt Mine. Annars går buss 304 från nära tågstationen och båda kostar mellan tre och fyra zloty.

4. Slutkläm om Krakow och det vi valde bort

Krakow är en promenadvänlig stad med små avstånd. Vi promenerade överallt, också mellan gamla stan och de judiska kvarteren. Om jag ska säga något negativt så är att det redan i april var väldigt mycket turister. Vi är inte heller överförtjusta i alla brittiska svensexor där man är riktigt högljudda redan innan lunch. Visst kan man ha kul, men…. Antar det hela beror på billigt plus direktflyg.

Det finns trevliga fik på varje hörn i Krakow men tyvärr kunde vi inte leva på bullar allena. De vi missade är Café Botanica, Café CK Dezerter samt Wodka Bar i gamla stan. Nej, vi kan inte heller leva på endast vodka. På Wodka Bar vill du förresten ta deras smakprovsbricka i olika färger.

Vi hade bara två och en halv dag i Krakow och skulle inte hinna med både saltgruvan och Auschwitz. Till slut föll valet på saltgruvan, rätt eller fel men så blev det.

Vi gillar Polen och nästa gång blir det nog Poznan eller Wroclaw som får ett besök.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelAtt packa upp eller inte packa upp resväskan