Min mamma, min syster och jag avslutade sommarens roadtrip med ett dygn i gulliga Ystad. Innan hade vi först varit i Söderköping och Eriksberg safaripark i Blekinge och enklaste sättet att ta sig till Oslo var att flyga från Kastrup. På det sättet kom jag på genistrecket att stanna till i Ystad, om jag får säga själv.

Jag har varit i Ystad tidigare, för fyra år sen semestrade jag här en hel vecka. Så jag visste precis hur jag skulle maximera våra 24 timmar. Häng med på vår dag, här kommer våra bästa tips på vad att se, göra och äta.

Hotell Sekelgården

Vi vaknade på vårt hotell Sekelgården, som jag hade bokat pga bra läge, fint korsvirkeshus, mysiga rum och fin bakgård. Nja, rummen var inte lika fina i verkligenheten som på bild.

Förresten kom vi dit dagen innan, efter att först ha ätit lunch på Tradarn. Men ungefär samtidigt som vi kom till Ystad öppnade himlen sig. Och den stängde sig inte, kan jag säga. Jag hade dessutom middagsdate med min kollega i hennes sommarhus, så jag åkte till henne för middag. Förbi både Jahn Teigens tidigare hus och Olof och Victor bor hon.

Klostret

Sen tyckte jag att det var läge att gå till Klostret, det skulle nog båda min mamma och min syster gilla. Och det gjorde de. Solen lyste och värmde skönt, så vi kollade på gulliga ankungar och degade i solen över en timme.

Charlotte Berlins hem

Kvällen innan hade de två gått förbi Charlotte Berlins museum. Detta är ett museum över hennes borgliga hem från 1881 till hon dog 1916. Charotte var en modern kvinna som valde att inte gifta sig för att inte bli omyndig under sin make och hon var både intresserad av dåtidens nya teknik och att handla med aktier. Hon investerade ofta i de nya tekniska uppfinningarna och blev en förmögen kvinna. Muséet visas varje hela timme mellan klockan 11 och 16 och inträdet är ynka 50 kronor. Rekommenderas.

Längs gatorna i Ystad

Sen var det dags för lunch. Jag hade en plan men det fanns ett och annat att spana in innan vi kom dit.

Hos Morten

Planen var danska smörrebröd i bakgården Hos Morten. Här är det lika fint inomhus som i bakgården. Inget dåligt val av ställe, om jag får säga själv. Jag tog varianten med ost och både min mamma och syster rostbiff. Var sin tårtbit fick vi också plats med, jag tog en chokladcheesekake som jag fortfarande fantiserar om. Jättemums.

Och slut för denna gång och mot Kastrup

Det blev verkligen en sen långlunch, så vi hann inte med så mycket mer än en omväg till hotellet innan det var dags att hämta resväskorna och bege oss till Ystad tågstation. Ett tågbyte och 1 timme och 4 minuter senare var vi framme på Kastrup och klockan 21 landade vi i Oslo.

Tack för denna gång Ystad och på återseende. Jag gillar dig. Nästa gång blir det vidare till Bornholm och därifrån till ön Rügen i Tyskland.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.