Mekong-floden är ca 4350 kilometer lång och har sitt ursprung i Tibet, rinner genom Kina, Burma, Laos och Kambodja innan den rinner ut i det Sydkinesiska havet från södra Vietnam. Innan floden når havet så delar den sig i otaliga mindre floder och detta bördiga området kallas Mekong-deltat.

En utflykt till Mekong-deltat något som verkligen rekommenderas om man är i området. Det finns dagsutflykter samt övernattningsutflykter där utflykten avslutas antingen tillbaka i Saigon eller i Kambodjas huvudstad Phonem Pehn. Det är med andra ord många som använder några dagar i Mekong-deltat för att förflytta sig mellan Vietnam och Kambodja. Gemensamt för utflykterna; en-, två- eller tre-dagars, är att de är mycket billiga. Vi köpte vår dagsutflykt hos en resebyrå i Backpackers Ditrict i Saigon och betalade ca 100 kronor var och vi fick mycket för pengarna.

En AC-buss av normalstorlek avgick kl 08 på morgonen från Saigon. Vi la staden bakom oss och förflyttade oss över den vietnamesiska landsbygden. Efter ca två timmar var vi framme och ändrade färdsätt till båtar som tog oss över breda och öppna delar av floderna. Efter ca 15 minuter gick vi i land och besökte en bi-farm och blev bjudna på te och fick smaka och köpa honung.

Vår båt nummer 2 som tog oss omkring hela dagen

Överallt på floden fanns dessa växter som vi inte lyckades fatta om hade rötter där vi såg dem
eller om de hade lossnat någon annanstans och bara flöt med floden
Alla bin på bi-farmen
Efter den förfriskande honungsteen så klev vi igen ombord i båten som denna gången skulle ta oss en liten bit bort till mindre båtar för att kunna utforska de trängre förgreningarna av floden. Varje båt tog fyra passagerare och hade, oftast, två kvinnlig paddlare eller, undantagsfall, en kvinnlig och en manlig paddlare. Denna delen av utflykten var den absoluta höjdpunkten och för mig var grädden på moset att jag fick sitta längst fram och hade en fantastisk utsikt.
Mekong-deltat, vietnam
Visst var det många båtar i början och slutet men ingen känsla av att paddla i kö

Vår ena paddlerska, som paddlade för kung och fosterland
Sen var det över i vanliga båten igen och dags att ta oss till lunchen. Lunch ingick i utflykten för 100 kronor men på väg dit informerade guiden på båten om att det gick att köpa till en grillad fisk för ca 60 kronor som var för två personer. Eftersom både Viveca och jag kände till att det vore kul att testa en firre när vi först var i Mekong-deltat så slog vi till. Och det var det bästa vi kunde ha gjort!

Lunchen som ingick var av sorten en halv urtrist portion ris med två köttbitar medan vår firre inte bara var enorm och knaprig, som jag älskar, utan det ingick också en tjej som stod vid bordet och förvandlade fisken i stativet till de godaste färska vårrullar. Utöver fisken så hade hon ris, sallad och mynta i och det smakade helt gudomligt. Det jag ska berätta nu är helt sant; när vi på kvällen tillbaka i Saigon såg att marknaden utanför hotellet hade samma rätt på menyn så tog vi samma rätt också till middag den dagen!

Efter maten var det en runda med häst och vagn som gällde innan det var läge att gå tillbaka till båten igen.

Mekong-deltat, vietnam
De färdigrullade vårrullen på min tallrik, firren i sitt stativ bakom salladen och längst bak vår vårrull-rullerska i blått

Restaurangen låg på en liten ö med och broar över den smala floden och precis utanför fanns
en fasttjudrad tjur eller oxe (förlåt jag är dålig på djur). När vi anlände till restaurangen så var tjuren
nere i vattnet och svalkade sig. Det såg väldigt roligt ut där den plaskade omkring men bilderna blev inte så bra, tyvärr
Mekong-deltat, vietnam
Nästa stopp var en fabrik där det gjordes kola av kokosnötter. Vi fick se hur kolamassan kokades av kokosköttet, knådades, formades till små fyrkanter och sen styckpaketerades och lades i förpackningar. Allt för hand, och med ett imponerande tempo. Självklart bjöds vi igen på smakprov och gavs möjligheten att köpa kokosnöt-kola. Vilket både Viveca och jag gjorde eftersom det var ganska så gott.
Någon gravsten längs stigen
Kvinnorna som styckförpackar kokosnöt-godiset

Mekong-deltat, vietnam
Kvinnan som förvandlade kolamassan till små fyrkanter

Sista stoppet var att lyssna till traditionell vietnamesisk musik, dricka te igen och äta lite frukt. Tyvärr både låt detta sådär och såg sådär ut, så inga bilder från denna förställningen.

Tillbaka till båten och mot bussen. Nu var hela bussen mer eller mindre slut och på tillbakavägen hörde vi både en och två snarkningar.