Jag skrev så glatt precis innan jul att jag hade fått ut min ersättning från flygbolaget efter försenat flyg hem från Zagreb. Jag hoppades att detta skulle bli sista gången jag drabbades av försenat flyg.

På julafton, vilket var samma dag som jag påbörjade resan till Cuba, så önskade jag ännu mera glatt god jul och berättade om mina planer för mellanlandningen i Toronto.

Well, jag fick tyvärr äta upp båda mina glättiga inlägg. På väg till Cuba kom jag inte längre än till första mellanlandning i Köpenhamn innan jag missade planet till Toronto.

cuba-havanna

Sämsta sättet att vakna en julafton

Min resa ska påbörjas från Arlanda klockan 10 och jag ställer klockan på 06 för att hinna med sista packningen. När jag stänger av larmet på mobilen ser jag notifieringen från SAS-appen. Mitt plan till Köpenhamn kommer bli en timme sen, vilket ger mig endast 20 minuter transit i Köpenhamn. Jag gör packningen på en minut och duschar lika snabbt; här gäller det att ta sig ut till Arlanda och SAS-desken så fort som möjligt. Förhoppningsvis kan jag bokas om till ett tidigare plan.

cuba-havanna

Jag och mina 32 medresenärer missar anslutningsplanet vidare

På plats på Arlanda får jag veta att nästa plan i min rutt, som körs av Star Alliancepartnern Air Canada, kommer att vänta in mig eftersom att det är ytterligare 32 personer som ska med samma plan till Toronto. Jag får också veta att det, föga förvånande, knappast går plan på julafton och att det inte finns några plan att boka om mig till.

Vi landar enligt nya tidplanen i Köpenhamn. SAS-personalen springer med oss i små grupper efterhand som vi kommer ut och har sett till att öppnas en särskilt lucka i passkontrollen för oss 33. Att ta sig från en gate till en annan tar under fem minuter och vi kommer fram till Toronto-gaten exakt 20 minuter innan planet ska avgå. Bara för att hitta gaten stängd. Air Canadas personal nekar oss att gå ombord på planet, detta till trots för att de sista personerna precis håller på att få sina boardingcards blippade och går ombord. Max frustrerande, kan jag lova. Att står och se andra passagerare gå ombord och inte få gå ombord själv.

SAS-personalen försöker prata med Air Canada-personalen men de nekar oss fortfarande att gå ombord. De menar att de har blivit informerade att vi inte kommer att hinna (fast från vem? Den frågan svarar de aldrig på) och att de har stoppad ombordlastningen av bagage. Som att vi inte alla 33 skulle gett vad som helst för att få komma fram utan bagage.

cuba-havanna-santa-maria

SAS Kastrup; skärp er kring service och information

SAS gjorde visserligen allt de kunde för att få oss ombord på planet men där slutar jag också att vara imponerad av deras service. Jag väljer att ta en bild på SAS-personen som står och informerar oss 33 om att vi inte får komma med planet vi kan se 30 meter framför oss. Hans kollega förlorar fullständigt humöret och tvingar mig högljudd och hotfullt att radera mina foton eftersom det är otillåtet och en fara för arbetsmiljön att fota SAS-anställda. Sen när är et olagligt att ta en bild på någon flygplatsanställd? Senare berättar personen jag fotade för andra resenärer att de tvingade radera mina bilder för att han “inte önskade hamna på Facebook”.

cuba-havanna

Fadäserna fortsätter med att när jag ska ombokas så lyckas SAS-personalen omboka mig till Cancun i Mexiko i stället för Cuba. Det var bara tur att jag dubbelkollade biljetten efter att tjejen hade förklarat mig resrutten på danska. Jag lovar; Cancun och Cuba låter ganska likt på danska…. Tänka sig till hur svårt detta hade varit att ändra om jag hade märkt det först i Madrid.

Sen skickade tjejen mig vidare till ny kö och ny lucka i bagageutlämningshallen för att få hotell för natten. Utan att berätta för mig att jag behövde hämta ut mitt bagage! Nej, jag fattade inte detta av mig själv. I liknande situationer tidigare har alltid flygbolaget märkt om min bagage och skickat den rätt. Då har jag också fått ombokning och hotell på en och samma gång.

cuba-havanna

Jag hade köpt till fönsterplats på Air Canada och går förbi KLM-desken, som i stället ska flyga mig till Cuba nästa dag, för att fråga efter fönsterplats på deras flygningar. Det är KLM-tjejen som berättar för mig att jag måste hämta ut mitt bagage. Efter ytterligare en timme så har jag fått ut bagaget, det är inte så enkelt som att jag själv kan gå in igen och hämta ut det. Jag vet verkligen inte vad jag skulle gjort om jag inte hade gått förbi KLM och hade kommit fram till Cuba utan bagage. Cuba är ett land där bara att köpa tandkräm är svårt och att ersätta en hel resväska hade varit omöjligt.

cuba-havanna

Julafton på Radisson Blu Scandinavia i Köpenhamn

Beroende på radera-fotoincidenten på Kastrup så är jag inom en kvart bästis med alla mina 32 medresenärer. Alla kommer fram och säger att jag blev orättvist behandlat och att SAS beteende inte var OK. Vi äter god julmiddag på vårt Radissonhotell och jag hjälper alla med information om alla om hur de ska söka om ersättning för försenat flyg. Det finns inte så mycket att göra i Köpenhamn en julafton, men jag tar en sväng till Tivoli och fotar magiska julbilder innan jag netflixar på rummet och går sen ner för middag. Värst är förseningen för alla kanadensare som har planerat så de ska komma hem till Christmas Day för att fira jul.

Dock blir det en tidig kväll eftersom jag redan klockan 06 nästa dag ska flyga till Amsterdam, för att fortsätta till Madrid innan Havanna. Det var ganska så demotiverande att 24 timmar efter att jag lämnade Arlanda fortfarande bara ha kommit till Amsterdam…

cuba-havanna

Ersättningen från flygbolaget

Eftersom jag numera är ganska erfaren kring ersättning från flygbolag så valde jag att försöka få ut ersättning direkt från SAS, utan mellanhand. Den 4 januari i år skickade jag in min ansökan om ersättning och den 18 januari får jag svar om att pengarna är på väg till mitt konto. Eftersom den planerade sträckan var över 3500 kilometer samt utanför EU och jag blev mer än fyra timmar sen till destinationen, så var ersättningen jag fick ut $600 plus 350 kronor för fönsterplatserna jag hade köpt med Air Canada.

Läs mer om dina rättigheter vid försenat flyg: Konsument Europas hemsida

Jag lärde också att jag kan göra krav på Eurobonuspoängen jag skulle fått om jag hade hunnit med Air Canadaplanen, vilket jag inte kände till sen tidigare. Vilket jag givetvis ska göra då detta var en av orsakerna till att jag bokade just denna rutten.

cuba-havanna

Ersättning från försäkringsbolaget

Från mitt försäkringsbolag har jag fått utbetalat en schablonsumma om ett tusen kronor. Jag skickade också in ersättningskrav för hotellet jag hade bokat i Toronto och visum till Kanada, men det valde de att inte ersätta.

Summan av kardemumman

Jag landade bara åtta timmar efter planerat tid i Havanna, men eftersom det blev klockan 19 i stället för klockan 11 så utgjorde det stora delar av en dag. SAS betedde sig exemplariskt på området försöka få oss ombord på nästa plan på Kastrup samt när det gällde utbetalning av ersättning. När det kom till service, information och logistik kring ombokning och hotell så var det mesta under varje kritik. Dock igen ett stort plus för att vi faktiskt placerades på ett trevligt hotell med ordentlig mat i centrala Köpenhamn. Senast det samma hände mig i Wien så hamnade jag på ett äckligt hostel evigt långt från både från flygplats och centrum och maten som serverades var under varje kritik.

cuba-havanna

Och ja; den ekonomiska ersättningen om $600 gör mig faktiskt mindre sur och irriterad. Jag har det senaste halvåret fått 16 000 kronor i ersättning för försenade flyg men jag hade alla gångar kommit fram i tid i stället för att få pengar.

Andra artiklar i serien om ersättningar för försenade flyg:

Ryanair: Om flygbolaget inte vill betala ut pengarna – Ta hjälp av en expert
AirHelp: Utvärdering av firman som hjälpe mig med ersättning från RyanAir
Austrian Airlines: När jag missade anslutningen i Wien och ersättningen jag fick

”Cuba med C? Vet du inte att det på svenska stavas med K?”
Nu är det så att det gör ont i hela min kropp att skriva Cuba med K.
Min blogg och mitt sätt att stava. Jag skyller också på att Cuba skrivs med C på norska.

3 KOMMENTARER

  1. Åh hjälp vilken historia! Konstigt att planet inte kunde vänta in er när ni ändå stod där. Det borde ju ha varit enklare och billigare! När det gäller foton, så fick vi nyligen informationen av en flygplatsanställd att man inte fick fota eller filma på hela Arlanda. Men det låter ju vansinnigt …!?

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here