Min resa till Svalbard börjar så bra. Maxime har varit i Oslo några dagar och hälsat på, av en händelse ska våra flyg avgå med 20 minuters mellanrum. På Gardermoen träffar vi mitt resesällskap Hanne och Peder.

Jag vinkar av Maxime och ansluter till Hanne och Peder. Eftersom Svalbard ligger i Norge men inte är med i Schengen, och vårt plan ska gå direkt, går vi genom passkontrollen och checkas ut av Schengen. Planer lyfter i tid 09:45 och livet leker. Drygt tre timmar senare börjar vi närma oss Svalbard. När det börjar bli dags att landa säger kaptenen Vi börjar nu landningen men det ligger extremt låga moln över flygplatsen. Bli inte rädda om vi börjar gasa och gå upp igen mitt under landningen.

Planet sjunker och sjunker och sjunker och håller på att landa
Men sen gasar vi jättemycket och stiger igen

Vi försöker landa från väster

När vi har kommit upp igen en bit låter det igen från cockpiten Ja, som ni fattar kunde vi inte landa i dimman. Vi kommer cirkulera lite här uppe och se om dimman lättnar. Vi glider omkring över Svalbard och utsikten är fantastisk. Vi är så nära bergen att jag inbillar mig att det bara är några hundra meter mellan oss. Men jag fattar att det är nog absolut mer. Känslan är som att vara i en helikopter och jag har både kameran och näsan mot rutan. Oavbrutet och hela tiden.

Efter ett tag meddelar kaptenen att vi ska försöka landa från väster. OK för mig. Planet sjunker och sjunker igen, vi kommer in i molnen. Precis som jag tänker att det har varit helvitt runt oss för länge så gasar och stiger planet igen. Västerifrån var inte heller någon hit.

Uppe igen säger kaptenen att vi kommer nu att vänta i en halvtimme, innan vi försöka landa från öster igen. Lyckas vi inte då måste vi då återvända till Tromsö på norska fastlandet.

Under mig är det kritvita glaciärer, turkost vatten och berg med räfflade sidor. Några delar av ön har berg med helt raka platåer ovanpå (hur har detta skapats?) och andra delar har spetsiga berg. Vissa delar har mycket snö och andra delar ingen snö alls. Flera ställen ligger molnen så lågt att bergen sticker upp ovanför dem. Ofattbart vackert och jag tänkte flera gångar att få uppleva detta är så fantastiskt att det gör inget att vi får återvända till Tromsö och missa en dag på Svalbard.

Tredje försöket

Vi går ner för landning för tredje gången. Också denna gång får vi avbryta och gasa upp igen, vilket inte alls kommer som en överraskning. Hejdå Svalbard och hej-hej Tromsö.

Läs mer: En minst lika bra inflygning över Färöarna

Lite tråkigare blir det när kaptenen berättar att det inte finns några passkontrollanter på plats i Tromsö; inga passagerare kan därför checkas in igen i Schengen. Vi får följa med tillbaka till Oslo. Mycket irriterande, det är många år sen jag senast var i Tromsö så det hade varit kul med ett återbesök.

Vi landar för att tanka i Tromsö och det kommer på lite mat till oss. I coronatider, utan matservering ombord, betyder detta ett portionspaket Wasa knäckebröd med färskost och norska kexchokladen Kvikk lunsj. Jag tackar min skapare för att jag lider av ”livrädd-för-att-bli-hungrig-på-planet” och hade köpt med mig en wrap.

Klockan 18 landar vi igen i Oslo; tillbaka på ruta ett efter att ha flugit i åtta timmar. Måste säga jag helt klart föredrar att landa i New York eller Mumbai efter en åtta timmars flygresa. Men nu ska jag inte vara kinkig.

SAS sätter upp ett extra flyg för oss tidigt på morgonen nästa dag. När vi ska landa ser dimman ut att ligga lika tät över flygplatsen i Longyearbyen och jag tänker Nej, en tredje gång vägrar jag flyga samma sträcka. Men vi landar på första försök och för första gången i mitt liv tycker jag applåd vid landning är på sin plats.

Några tips om att flyg till Svalbard på sommaren

  • Dimman/låga moln låg alla våra dagar på Svalbard tät under förmiddagen och lunch, för att under under eftermiddagen spricka upp och det blev klart och soligt. Jag har dock ingen aning om dimman vi upplevde är representativ för augusti.
  • Under de planerade sex dagarna vi var på Svalbard kunde SAS landa bara fyra dagar. SAS landar runt lunch/tidig eftermiddag. Norwegian landar ca klockan 18; de kunde landa varje dag vi var där.
  • När vi fick åka tillbaka till Oslo hade SAS den goda smaken att inhysa oss på Radissonhotellet på Gardermoen. Detta uppskattade jag mycket. Inte en självklarhet; ofta är det något hostell flera mil från flygplatsen man får sova över på vid förseningar.
  • Jag ansökte självklart SAS om 4000 kr i ersättning enligt EU-direktiv 216/2004. Men jag visste, sen liknade inträffade på väg till Färöarna, att dåligt väder ger flygbolagen undantag från ersättningsplikten. Och det blev inget nu heller. Fast imponerande att få svar från SAS redan efter en dag, även om det blev avslag. Mitt i coronatider och allt.

Våra artiklar om vinter på Svalbard

Våra 12 bästa tips för Svalbard
Välkommen till Longyearbyen
Snöskoter och rundtur i kolgruvan
Isgrottan och hundspann


Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelOmråden i Singapore – Chinatown och Little India
Nästa artikelSommar på Svalbard dag 3 – En sovjetisk spökby, en magnifik glaciär och en isbjörn

6 KOMMENTARER

    • Tack! Ja, det var faktiskt värt den extra svängen. Det som var surt var att vi inte kunde hoppa av i Tromsö, hade nästan blivit som en bonus om vi hade fått både svängen i luften över Svalbard och stanna till i Tromsö. Mest glad över att vi inte hade bokat bara två eller tre dagar, då hade det varit surt.

  1. Det var verkligen en hel drös med go-arounds. Radison på Gardemoen är rätt nice. Har bott där en del. Ser fram mot inläggen om Svalbard.

  2. Utrolig fine utsiktbilder fra flyet!
    Ofte har jeg problemer med at flyvinduene er veldig skitne når den muligheten oppstår 🙁

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here