Vi har planen klar för våra dagar på Färöarna redan innan vi åker. Dock missar vi första dagen beroende på inställt flygning från Köpenhamn och vi får planera om lite. Det som egentligen ska vara vår andra dag blir vår första dag men vi håller oss till ursprungsplanen om att åka till de små byarna Saksun, Törnuvik och Gjogv.

Färöarna ligger en timme efter Sverige och bra är det om man vill komma iväg tidigt på morgonen. Vi vaknar alla tre innan klockan 07 och redan 08:30 sitter vi i bilen. Solen skiner och himlen är klarblå. Vi väljer väg 10 ut från huvudstaden Torshamn; den som går över fjället.

Läs mer: Planet till Färöarna ställs in och vi får en dag i Köpenhamn

Det ska ta 45 minuter att köra från Torshamn till Saksun; jag gissar vi spenderar det dubbla med alla fotostopp.

Saksun

Saksun ligger på ön Stromöy, som är samma ö som Torshavn ligger på. Efter att väg 10 har kommit ner från fjället så leder den oss längs vattnet. Vid Streymes tar vi av väg 53 och efter en kvart på en enfilig väg är vi framme vid Saksunvatnet. Vi tar till höger om vattnet och kör mot kyrkan.

Vi stannar till vid det lilla klustret av hus som ligger precis innan kyrkan och Maxime och min mamma beger sig upp till den offentliga, och fräscha, toaletten. Maxime ropar och vevar att jag ska komma upp. Och här hittar vi Färöarnas roligaste får; nämligen det som har tagit sig upp på grästaket och står och äter gräs.

En bit framför kyrkan ligger den grunda färskvattenslagunen Pollurin som tidigare var en fjord som gick hela vägen in till Saksunvatnet. Saksun låg med andra ord då vid en fjord. I dags fylls lagunen av tre bäckar som har sitt utlopp där.

Tjörnuvik

Vi kör samma väg tillbaka till Streymnes, sen fortsätter vi norrut längs vattnet till byn Tjörnuvik. Grannön Eysturöy ligger på andra sidan det smala vattnet.

På kartan är sträckan mellan Saksun och Tjörnuvik kort, jag uppskattar den till fem kilometer, men det är fem kilometer berg. Att köra runt berget är i stället nästan tre mil.

Tjörnuvik ligger längst in i en liten bukt och vägen ner till byn är brant. Byn har en vacker svart strand, som jag i ärlighetens namn inte vet hur ofta utnyttjas då medeltemperaturen i juli är tolv grader. Vi parkerar vid stranden och går först en sväng ner på den, sen in i den lilla byn. I byn ser vi flera små tjärstrukna hus med grästak med skyltar som säger att de kan hyras genom AirBnB. Ja tack till detta.

Från Trörnuvik via Eidi till Gjogv

Vi tar igen samma väg tillbaka söderut, nu till byn Nesvik där bron över till grannön Streymöy finns. Vi kör norrut igen efter bron, på andra sidan av kanalen som går mellan de två öarna. En halvtimme efter att vi lämnade Tjörnuvik är vi vid Eidi och vi ser Tjörnuvik på andra sidan kanalen.

Vägen mellan Eidi och Gjogv går över fjället och utsikten är makalös. Igen tar sträckan dubbel så lång tid som den borde göra enligt Google Maps men det är såååå värt det. Det kurrar nu rejält i våra magsäckar; tur vi stannade till tidigare och köpte nötter och frukt.

Gjogv

Framme i Gjogv tar vi oss direkt till Gjáargarður för en sen lunch. Vi är absolut inte ensamma om att äta sent; det finns flera andra gäster och i grannrummet sitter en hel busslast.

Efter att ha ätit går vi en sväng genom byn, fram till kyrkan. Jag fotar några får, som vanligt. En hund kommer fram till oss precis vid restaurangen med en sten i munnen. Först fattar vi inte men när han lägger ner stenen på marken inser vi att den är en ”pinne” och han vill leka kasta pinne. Det finns ju inga träd på Färöarna, så givetvis får hundarna hitta på ett annat sätt att leka än med pinnar.

När vi är klara med Gjogv känner vi oss också klara för dagen med utflyktandet. Vi tar väg 10 direkt tillbaka till hotellet och vilar någon timme innan middag.

Tips

• Detta med lunch och rundresa kräver lite planering på Färöarna. Även mitt under sommarsäsongen så finns det inga restauranger eller mataffärer i Saksun eller Tjörnuvik. I Gjogv finns det en restaurang på Gjergaardur Guesthouse.
  • Varva gärna med att ta väg 10 över fjället och väg 50 längs vattnet till och från Torshavn. Vi tröttnade ganska fort på att köra samma sträckor.
  • Det blev aningen lång tid mellan frukost och lunch för oss denna dag. Jag hade tagit byarna i ordningen Törnuvik, Gjorgv med lunch och till sist Saksun om jag skulle planera om. Körsträckan blir ju samma i alla fall.
Föregående artikelFörsta plats – Bästa resebloggar 2018!