Tidigt i morse skulle jag ha landat i staden Almaty i Kazakstan, efter att ha haft en 24-timmars mellanlandning i Moskva. Nu blev det inte så, av orsaker vi alla känner till. Men vi är väldigt många som har fått våra reseplaner omkullkastade nu.

Men om jag inte kan resa så passar jag på att både planera kommande resor och att återuppleva tidigare resor. Ibland kör jag en kombo av de båda, dvs att jag smider planer för att åka tillbaka till några av de ställen jag redan har varit.

Jag vet, jag är lite motsägelsefull nu; för jag brukar sällan åka tillbaka någonstans. Men några ställen gillade jag extra mycket och ett av dessa ställen är den karibiska reggaeön Jamaica.

Seven Mile Beach i Negril – Jamaica

Jag var på Jamaica första veckan i januari år 2018, efter att först ha varit en vecka på Cuba. Vi var först två dagar i Montego Bay och sen fem dagar på stranden Seven Mile Beach i Negril. Montego Bay tyckte jag var helt OK, men Negril tyckte jag var fantastiskt.

Jag reste med min väninna Viveca och vi bodde på den södra delen av stranden. Den mindre exploaterade och mer genuina. Först var jag rejält skeptisk till att åka till Negril överhuvudtaget och särskilt Seven Mile Beach. Varför? Det går charterresor dit och när man googlar ser det ut som Gran Canaria. Men det är norra delen av den långa stranden. Där finns stora resorter, charterresänärer och amerikaner.

På södra delen är småskaligt, färgglatt, strandbarer och mat från gatuförsäljare.

jamaica-negril-seven-mile-beach
Jerked fish, vilket betyder grillad stärkt kryddad fisk med jesksaus. I Montego Bay.

Maten, stämningen, stranden

Till trots för att jag inte är ett fan av vare sig reggae eller röka så gillade jag stämningen mycket på Seven Mile Beach. Jag tänker att varje person får göra som den själv, på samma sätt som det är helt ovidkommande för mig om någon dricker alkohol eller inte. Jag hade innan vi reste tänkt att det inte bara skulle vara reggae som spelades överallt men så är det. De gångarna vi hörde annan musik var verkligen undantag. Och efter ett tag vande jag mig.

Den jamaikanska maten var också god; mycket grillat och mycket kryddor och det är precis som jag vill ha det. Också stort plus för juicebaren på stranden. Sen är det så att Jamaica generellt är en dyr ö, vilket det är bra att känna till så man inte blir besviken eller har för låg budget.

Seven Mile Beach är en lång strand men den är faktiskt inte så bred. Sanden är mer gul än vit och jag måste erkänna att jag hade lite för höga förväntningar till själva stranden. En paradisstrand är det inte, men miljön är trevlig.

jamaica-push-cart

Utflykter från Negril

Vi hade tyvärr lite varierande väder under vår vecka på Jamaica; samtidigt som vi var där snödde det i soliga Miami som inte ligger alldeles för långt bort. Eftersom också att hyra en taxi för heldagsutflykt var ganska dyrt vågade vi inte satsa på det. Vi gjorde i stället flera kortare utflykter i områden runt Montego Bay och Negril, vilket ifs var helt OK för då fick vi mer tid på själva stranden.

Men jag skulle gärna åka tillbaka till Jamaica, som jag redan har sagt, och uppleva också de östra delarna och Treasure Beach på södra delen av ön. En rundresa på ön.

jamaica-ricks-cafe
jamaica-jerk-montego-bay
jamaica-doctors-cave
jamaica-negril-seven-mile-beach

Här kan du läsa mer om Jamaica och se ännu fler bilder:

Utan att kunna resa är det svårt att skriva om nya resor. Vi har fortfarande delar att skriva om från Malaga över nyår och Singapore och Indonesien, där jag var i februari. Men så länge coronabilden ser ut som den gör kommer vi att publicera endast ett inlägg i veckan, där vi kommer varva mellan nya ställen att skriva om samt att lyfta tidigare besökta resmål som vi gillade lite extra.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.