Våren 2019 öppnade Petter Stordalen sitt nya hotell Clarion Hotel The Hub mitt i Oslo centrum. Med cocktailbar och restaurang på 13 våningen och fantastisk utsikt över Oslo och Oslofjorden, var detta sommarens stora snackis. Besöken den sommaren blev ganska många. Precis innan jul bestämde jag mig för att unna mig en helg på The Hub.

Jag kan inte direkt ursäkta mig med att jag var trött efter alla julförberedelser men en trevlig julklapp till mig själv var det definitivt.

Clarion Hotel The Hub

The Hub är delvis nybyggd och delvis består det av ett 50-talshotell som har renoverats. Läget är ett stenkast från både tågstationen och Karl Johansgate.

Hotellet har tillsammans 810 rum och är Oslos största hotell. Dock ingen kongresskänsla eller annat negativt med storleken. Inredningen är art deco-inspirerad, något som generellt får mig att bli knäsvag.

Hub bar, restaurang Norda och Calmeyers Hage bar

På bottenvåningen ligger Hub Bar, som har öppet från tidigt till sent. Här serveras kaffe och mackor på morgonen, sallader till lunch och vin fram till stängningsdags.

I förlängningen av Hub Bar ligger en loungedel med stora soffor, mjuka fåtöljer och en öppen spis. Jag har inte fattat om delen tillhör baren eller inte, jag har suttit här men har då själv gått och beställt i baren. Trevligt är det i alla fall.

På andra sidan av receptionen från Hub Bar, en halvtrappa upp, ligger en till lounge med bibliotekskänsla. Denna gillar jag mycket och har vid flera tillfällen suttit här med datorn och jobbat.

På plan 13 ligger restaurangen Norda och baren Calmeyers Hage. Utsikten är slående från båda. Om jag ska vara tvungen att klaga på något är det att det endast finns ett fåtal små bord utomhus och att läget är så att de nästan alltid är i skugga. Men runt det hela våningsplanet finns en smal balkong det går att gå ut på men endast med ståplatser.

Norda är uppdelad i en restaurangdel och några barbord i övergången mellan restaurang och cocktailbaren. Jag har ätit här en gång, då jag tog in två tillbehörsrätter som snacks som var väldigt gott.

Jag har totalt varit ett tiotal gångar på Calmeyers Hage. Detta är ingen stor bar men det finns alltid plats samtidigt som det alltid känns fullsatt. Drinkarna har namn efter Oslos stadsdelar och detta tycker jag ju är kul.

Både Norda och Calmeyers Hage öppnar klockan 17. Hage är förresten det norska ordet för trädgård, det finns absolut inga hästar på hotellets 13 våning.

I källaren finns ett litet men trevligt SPA. Fast jag inte är så mycket för att bada så gillar jag att ligga i SPA-et och slappa och vila.

Rummen på The Hub

Den nybyggda delen av hotellet har 15 våningar. En av rumstyperna som erbjuds är de luxerum med utsikt, som ligger på våningarna 9 till 15. Jag bokar ett av dessa och jag är verkligen ivrig på utsikten, så jag ringer hotellet innan och frågar om jag kan få ett rum på 15 våningen. De lovar självklart att göra vad de kan, och det gör de verkligen; för på 15 våningen hamnar jag.

När jag kommer in i rummet möts jag av en soffa och jag fattar att jag har fått en uppgradering till en svit också! Jag säger som jag har sagt många gånger tidigare, det skadar aldrig att fråga snällt om en uppgradering. Både på hotell och på flyg. Ibland fungerar det, om sviterna inte är bokade tycker många det är roligt att ge ut dessa till någon de märker att veklingen skulle uppskatta uppgraderingen.

Sviten är inte stor men den är väldigt fint utformad med en vägg mitt i rummet, som delar av loungedelen och sovrummet, med TV på båda sidor av väggen. Sängen är stor, fluffig och skön och detaljerna genomtänkte och känns lyxiga.

Och utsikten! När jag bokar in mig på staycations brukar jag planera för att spendera kvällen på rummet, jag vill ju maximera hotellkänslan. Båda kvällarna njuter jag utsikten från både soffa och säng. Dock planerade jag ena kvällen in en drink på 13 våningen med en väninna men hon är av den kvällströtta typen, jag visste hon skulle börja gäspa efter en drink.

Frukosten

Ja, frukosten. Jag vet inte vad jag ska säga om denna. Utbudet i sig var stort och det var gott. Men med undantag från extremt trist fabriksbakat bröd. Jag upplever Norge generellt sämre på bröd än Sverige, så detta är inget unikt.

Men lokalen… Frukosten serveras en trappa upp. Med 810 rum är givetvis antalet gäster många. Vi är extremt många samtida gäster när jag första dagen går ner till frukost strax innan klockan 9. Det är kö till absolut allt och det tar en evighet att köa till alla stationer. Glömmer man något vid en station är det uteslutet att gå tillbaka och köa igen.

Med så många gäster säger det sig själv att det är svårt för personalen att se till att uppläggningen är perfekt hela tiden. Jag vill inte säga att den var kladdig men den extra känslan saknades, vilket hotellet ger i övrigt.

Läs mer: Hotell Christiania Teater i Oslo

Morgonen efter har jag bjudit med min mamma till The Hubs frukost. Den stänger klockan 11 och jag tror jag är smart när vi träffas klockan 10.30. Tänker att då måste den värsta rusningen vara över. Nope. Ungefär exakt minst lika fullt var det också då.

Nästa gång jag checkar in på The Hub blir det att ställa klockan och vara på plats för frukost klockan 08. Jag hoppas också att de har gjort något åt brödet. För jag checkar gärna in igen. Och jag tänker hålla fast vid detta med att boka rummen med utsikt, hotellutsikt gör mig extra glad. Även om det bara är över hemstaden.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.