I en stad med över åtta miljoner invånare finns det självklart en uppsjö av restauranger. I alla prisklasser, områden och etniciteter. Möjligheter är oändliga. Men jag åt två middagar i staden under min senaste resa och tycker jag gjorde två toppenval av ställen. Och självklart delar jag med mig, som alltid.

Chiltern Firehouse i Marylebone

Jag har sen stället öppnade 2013 haft koll på Chiltern Firehouse. Som namnet säger ligger det i en gammal brandstation och i mitt favoritområde i London, nämligen Marylebone. Viveca och jag passar lika bra på att bo i Marylebone och av en händelse väljer vi ett hotell som ligger på samma gata som restaurangen. Nice eftersom vi kommer med tåg från Oxford klockan 19 och stiger av på Marylebone Station.

london uk chiltern firehouse

Det finns en stor och lummig uteservering men tidigt maj är inte denna öppen än. Restaurangen inomhus är mindre än vad jag trodde den skulle vara, vilket är bra och ger en intim atmosfär. Man väljer mellan matbaren, som är en bar öppen mot köket, eller restaurangen. I restaurangen finns långa soffor med tvåmannabord eller runda bord om man är flera och det är här vi sitter. Stämningen är hög vid borden när vi är där en fredag.

Vi har bordbokning först klockan 22 men vill testa baren först och är där en timme innan. Vid ankomst är baren så full att vi nästan inte kan beställa. Men plötsligt har hälften av gästerna försvunnit och vi får tom varsin barpall.

På plats vid bordet tar jag in en kyckling med franska tillbehör och en mac´n´cheese. Kanske inte den mest lyckade kombon men jag blev så sugen på både kycklingen och mac´n´cheese. Mums. Kycklingen är mör och de franska grönsakerna ljuvliga och mac´n´cheesen är krispig med hårdrostad vitlök ovanpå. Jag mumsar ljudligt och hyllar maten vid varje tugga. Viveca väljer en torsk med sparris och krabba samt broccoli som tillbehör. Hon är absolut nöjd med sitt val men inte lika lyrisk som jag. Hur skulle hon kunna vara det; torsk är ju ingen god fisk. Hälsar norskan.

london uk chiltern firehouse

Orsaken till att vi fick bord först klockan 22 var självklart att vi var sena med att boka; förhandsbokning är ett must. Prisnivån är ganska hög, vi betalade knappt 2000 kr för två drinkar, två varmrätter, två tillbehör och två glas vin. Men skulle göra precis samma igen och ta in samma rätter också. Aj, svårt eftersom menyn byts ut varje vecka.

Hutong i The Shard

The Shard är Londons högsta byggnad med sina 306 meter. På 33 våningen ligger asiatiska restaurangen Hutong och hit ville vi båda. Utsikt och asiatiskt; ja tack. Detta blir mao lördagens val.

Också här är vi sena med att boka och får igen bord klockan 22. Vi kör samma trick som dagen innan, dvs komma dit en timme tidigare för en drink i baren. Men när hovmästaren erbjuder oss ett bord på en gång tackar vi ja till detta.

london uk hutong the shard

Till vår stora lycka får vi ett bord i den delen som har utsikt över Tower Bridge och vi får också ett bord närmast panoramafönstren! Utsikten är fantastisk och första kvarten kan vi bara fokusera på utsikten och menyerna ligger orörda.

Vi rycker upp oss och beställer en pekinganka, en scampirätt och en förrätt som också innehåller scampi. Kan aldrig bli för mycket scampi i mitt liv. Givetvis delar vi på allting; det är ju halva nöjet med restauranger.

Först serveras ankans skinn med pannkakor, gurka, purjolök och hoisinsås samt den inbakad scampin. Denna del av pekingankan är av mina älsklingsrätter och Hutongs varianten var precis som jag vill ha den. Sen kommer scampihuvudrätten och ankan inn. Scampin är kryddig, smakrik och snygg på samma gång och ankan serveras på ett för mig nytt sätt; finhackad och med massor av grön chili. Först tänker vi hjälp när vi såg all chili, men det smakar perfekt.

london uk hutong the shard

Servicen är perfekt hela kvällen, vilket hjälpte till att höja den redan bra upplevelsen. Vi betalar drygt 2000 kr för maten plus två glas vin. Smakar det, och med utiskt, så kostar det. Kvällen avslutar vi i Hutongs bar Shanghai med en drink vid namn Comfortably Numb, med Sichuanpeppar, honung och lime. Och ja, tungan blev ganska numb. På ett bra sätt.

Bordsbokning är också här en nödvändighet.

Extratips: Aqua Shard i The Shard

När jag kom till hotellet efter Hutong så märker jag att mitt lilla kameraobjektiv inte är med mig hem! Skandal och panikkänsla. Det är mörkt på Hutong och jag måste ha missat väskans öppning, som stod på golvet, då jag bytte objektiv. När de öppnar för lunch klockan 11 dagen efter hänger vi på låset.

london uk aqua shard

Hutong delar hissvåning med Aqua Shard; dvs man går en trappa upp till Hutong och en trappa ner till Aqua Shard. Aqua Shard har panoramautsikt åt tre håll, dvs väldigt många fönsterbord, och det var många som brunchade då vi var där. Jag gillade verkligen vad jag såg och om jag ska vara ärlig så är utsikten finare dagtid än kvällstid. Blir definitivt brunch eller afternoon tea här vid nästa besök i London.

Läs mer: Mad Hatter´s afternoon tea på Sanderson Hotel

Fast jag vill ju tillbaka till Hutong också. Får bli två olika måltider i samma byggnad. Lite wierd men det är ju jag också.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelBildbonanza-tajm från Mexiko
Nästa artikelTre pampiga slott på tre öar