AirBnb är ett koncept som jag gillar och jag har bott i lägenheter förmedlat via sajten både i Madrid, Cinque Terre, Palma samt Filippinerna. Dock finns det en ganska stor nackdel vid hela konceptet som jag gissar att de flesta inte känner till; värden kan avboka en överenskommen och betald uthyrning helt fram till ankomst dagen innan ankomstdatumet!

Under Kristi himmelfärdshelgen i år så var vi sju väninnor som bokade en Amsterdam-resa. Mija och jag var denna gång reseledare och vi bestämde tidigt att vi önskade testa AirBnb; vi såg för oss en båt för hela sällskapet eller i alla fall en stor mysig lägenhet. Nu lyckades vi inte hitta varken båt eller lägenhet för sju personen men vi höll fast vid AirBnb-tänket och bokade tio månader innan avfärd en stor lägenhet för fem personer och en liten lägenhet för två personer.

Amsterdam Nederländerna

Vår AirBnb-värd avbokar

Vårt plan ska gå onsdag kväll dagen innan Kristi himmelfärd och vid lunch två dagar tidigare så kommer det ett meddelande om att värden har avbokat den stora lägenheten för fem personer. Panik! Hur ska vi hitta något nytt bara två dagar innan vi åker? Den mest populära helgen under hela året att besöka Amsterdam! Ett snabbt hotellsök bekräftar ett dubbelrum skulle gå loss på cirka 10 000 kronor, vilket är samma summa som vi hade betalat för hela lägenheten. Och vi skulle behöva tre hotellrum, vilket betyder 30 000 kronor…

Amsterdam Nederländerna

AirBnbs avbokningspolicy

Det är värden som sätter avbokningspolicy för sitt uthyrningsobjekt och det går att välja mellan strikt, måttlig och flexibel. Flexibel avbokningspolicy ger gästen tillbaka hela beloppet fram till en dag innan planerad ankomst medan strikt avbokningspolicy ger som maximum tillbaka gästen 50% av beloppet om man avbokar senast fem dagar innan. Båda minus AirBnbs serviceavgift.

För den som inte känner till AirBnbs koncept så kan jag tillägga att gästen betalar in hela beloppet vid bokningstillfället och AirBnb utbetalar pengarna till värden incheckningsdagen.

Den stora lägenheten vi hade hyrt hade strikt avbokningspolicy, vilket i praktiken betyder att vi inte kan ändra oss utan att förlora mer än hälften av våra pengar. Medan värden alltså kan avboka fram till ankomst! Hur tryggt tycker ni att detta känns?

Amsterdam Nederländerna

Jag kontaktar självklart snabbt som bara den AirBnbs support som är de som informerar mig om att värden kan boka av i princip när som helst. Värden straffas dock med en bot om €100 och får ingen möjlighet att bli “superhost” under det kommande året. Som att jag bryr mig om att kvinnan inte kan bli superhost, vi vill ha någonstans att bo om två dagar när vi landar i Amsterdam!

Tråkigt nog så loggas den av värden avbrutna bokningen bara som avbruten i kvinnans omdömen på AirBnb, jag får ingen möjlighet att lämna ett omdöme och varna andra för denna kvinna som ”hade missat vårt besök i kalendern och inte fick någon påminnelse från AirBnb fem dagar innan”. Jag skulle verkligen vilja varna hela världen mot detta strulhuvud och den stress hon orsakade oss.

Amsterdam Nederländerna

Hur löste det sig?

Vi hittade ingen ny lägenhet för fem personer i centrala Amsterdam, det var överlag inte många lägenheter kvar att boka. Vi hyrde en tre-personers lägenhet på andra sidan innerstan och två av oss valde att boka hotell då de inte hittade någon två-personers lägenhet som appellerade till dem. Vad som skulle bli sju väninnor som bodde i två lägenheter nära varandra blev i stället uppdelat på tre boende med 20-25 minuters promenad mellan och ingen lägenhet stor nog för alla att samlas i. Kostnaden blev självklart också en helt annan.

Ni som brukar boka boende via AirBnb, visste ni att boendet ni har bokat och betalat kan avbokas när som helst av värden? Och kommer ni att använda AirBnb nu när ni vet detta? Jag har redan två bokningar för sommarens semester men efter de är avklarade så kommer jag nog inte att boka AirBnb mer. Det blir för osäkert för mig, jag vill inte ta risken igen att bli utan boende precis innan avresa.

Amsterdam Nederländerna

Jag lämnade ett klagomål på kvinnan eftersom jag anser att AirBnb inte är tjänade av att ha kvar en värd som inte har koll på sina avtalade och betalda uthyrningar. Tillsammans med deras svar så fick jag en rabattcheck på 400 kronor att använda vid min nästa bokning hos företaget.

Samtliga bilder i inlägget är från Amsterdam.

26 KOMMENTARER

    • Ja, risken finns oavsett avbokningspolicy. Helt sjukt att vid Strikt så kan gästen inte boka av men värden kan. Dock med bot om €100.

  1. Tack för intressant och informativt inlägg! Jag har hört att Home Away ska vara säkrare da den kostar mer för de som vill hyra ut att annonsera, men vet inte alls om det stämmer.

    Jag sag att nagra av er ska till Cartagena, jag bor själv i Colombia och har en kompis som hyr ut denna lägenhet i Cartagena! 🙂

    https://www.vrbo.com/244663

    • Tack, ska kolla upp både Home Away och din kompis lägenhet i Cartagens. Jag tror ifs att vi ska bo i Claudias familjs hus, men är inte säker.

  2. Jag har använt airbnb väldigt ofta kanske 20 gånger under året som gått, i skrivande stund hyr vi en airbnblägenhet i två månader faktiskt. Alla bokningar har gått bra utom 3 av olika anledningar. Det har varit svårt att få kontakt med airbnb eftersom de inte har tillräckligt många som svarar i telefon, men när vi väl kommit fram har vi blivit bra bemötta och fått ersättning också. Jag tycker ni ska kontakta airbnb igen och ge dem den här länken. Förhoppningsvis får ni ett bättre gensvar. Jag verkligen inte att ni ska ge upp på att använda airbnb men boka inte så långt i förväg nästa gång utan några dagar eller veckor innan. Vad som helst kan ju hända på så lång tid i förskott och värdarna är ju bara vanliga personer.

    • Jag skickade inlägget till AirBnb innan publicering och frågade om jag hade missuppfattat något och det fanns faktafel. De svarade att det fanns det inte och berömde bloggen i allmänhet.

      Tyvärr hände inte avbokningen i förskott utan precis innan. Och inget annat hände än att värden var strulig och inte hade koll på sina uthyrningar. Som jag känner just nu så vill jag inte riskera att hamna i samma sits igen och kommer boka hotell men kanske jag ändrar mig igen. Vem vet.

  3. Väldigt bra att du lyfter detta! Jag har bokat ett par nätter med Air BnB i Cartagena, Colombia, om en månad och hoppas verkligen att det inte strular… Men tack vare ditt inlägg kommer jag hädanefter vara på min vakt, trots att jag gillar och gärna använder deras tjänster.

    • Vad roligt att du ska till Cartagena, jag ska också dit i januari nästa år. Jag ska ifs dit med en väninna och hennes väninna som är från staden men ska absolut kolla in dina tips.

      Och jag; det gäller att vara lite på sin vakt när man bokar med AirBnb, har jag nu läst. Som det står i en av kommentarerna så kan man i recensionerna se inta bara att värden har avbokat men också hur nära ankomst det var. Om jag skulle boka igen med AirBnb så kommer jag noggrant att leta efter just detta.

  4. Wow vad surt! Jag har aldrig haft problem när jag har hyrt men det här gör att jag ska vara lite extra vaksam ifall man har oturen på sin sida.

  5. Mycket bra och informativt inlägg! Vilken otur ni hade. 🙁

    Jag har hyrt via Airbnb många gånger men har aldrig råkat ut för detta. Dock kände jag till det. Inför varje bokning brukar jag kolla recensionerna noggrant. Finns det avbokningar noterade där för andra hyresgäster – då skippar jag boendet. Jag brukar också ha en tät dialog med värden och just fråga om detta med risken för avbokning. Det har resulterat i värdens “ord på” (löfte till mig) om att inte avboka. Vad detta är värt är förstås osäkert men i mitt fall har det alltid funkat. Jag sparar all skriftlig kommunikation.

    • Jag har sett att det i bland står ngt i stil med “Bokning avbruten av värden” men har inte tänkt på att det betyder att värden är opålitlig och att det kan ha gjorts precis innan ankomst. Men jag tycker fortfarande att detta är otydligt bland alla recensionerna att utläsa vad detta betyder. Men nu lärde jag den hårda vägen.

      • Det brukar stå i recensionerna i automatposterna hur många dagar före ankomsten bokningen är avbruten.

        Som sagt – hemsk otur och så klart illa att det går till så. Men bokar man hos någon med enormt många och genomgående 100 procent nöjda gäster ska det inte behöva hända.

        • Tack för info, om jag skulle få för mig att i alla fall boka igen med AirBnb så ska jag verkligen lusläsa om värden tidigare har avbrutit en bokning.

  6. Jisses! Fick ni inte tillbaka pengarna ens alltså??? Det låter ju inte klokt att det ska gå att ha en sådan policy!
    Jag gillar inte Airbnb av en annan anledning och det är att de utarmar kvarter. I Barcelona t.ex. finns det nu kvarter där det inte bor nog med fast bofasta för att ha kvar lokala matbutiker. Allt blir turistanpassade servicebutiker. I Stockholm hyr folk trots bostadsbristen ut studentlägenheter…!

    • Jo vi fick tillbaka pengarna men eftersom vi hade bokat så tidigt så hade vi fått ett bra pris. När vi skulle boka om så kort innan så blev det dyrare för en lägenhet med plats för färre personer.

      Men pengarna återbetalar AirBnb så fort gästen önskar detta efter avbokningen, eller så kan de spenderas för att boka nytt boende.

  7. Ett sånt här koncept bygger väl “tyvärr” på just detta – att det finns en risk, men det bygger ju också just på ett välfungerande system och rekommendationer/reviews. Så 1. jag tycker ni borde få betygsätta värden enligt detta och 2. om det nu stämmer att kvinnan inte fått en påminnelse så är det en mer eller mindre allvarlig bugg i Airbnbs system och jag kan också tycka att påminnelsen borde vara mer frekvent, alltså 2 månader innan, 2 veckor innan osv.

    Jag kan också tänka mig att det är “mer safe” om man bokar närmare in på, t.ex. när jag reste i Spanien förra hösten och bokade Airbnb bara några dagar innan ( http://jennifersandstrom.se/2015/09/12/att-bo-med-airbnb/ ). Då har ju värden i princip ingen anledning att avboka, egentligen. Kan därför tänka mig att för välplanerade resor, där man är ute i god tid och även åker till mycket populära städer, så kanske Airbnb är ett sämre alternativ.

    Som sista grej så har i alla fall jag känt mig tryggare med att boka med en “super host”.

    • Jag tycker också att man borde få lämna recension när en värd avbokar, men samtidigt vet jag nu vad det betyder om det står “Bokning avbruten av värden”. Tidigare hoppade jag över dessa kommentarer och fokuserade på att läsa det som hade skrivits om värden.

      Jag pratade med min syrra som också brukar hyra ut vis AirBnb och hon brukar inte få någon varning innan. Så här vet jag inte vad sanningen är.

      Jag håller inte med dig om att det är bäst om att boka nära avresa. De billigaste och bästa alternativen brukar försvinna tidigt.

  8. Visste faktiskt inte mer det var ju tråkigt. Jag har dock aldrig hittat något billigt alternativ. Antar att det är främst när man bor lite längre eller är många som det blir lite billigare.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here