Det började med att jag i april fick ett mail om att boka Hotell Bellora i Göteborg billigt. Givetvis spontanbokade jag två rum en natt i juli. Berättade för min väninna Viveca som tyckte det var ett fantastiskt initiativ och ville hänga på. I Slovenien för en månad sen nämnde vi planerna för Marie som också ville haka på.

Ungefär samtidigt säger Marie att hon aldrig har varit i Oslo och jag föreslår att vi fortsätter till Oslo efter Göteborg. Sen är det jag som tycker att Viveca och Marie borde åka vidare i Norge när de först är i Oslo; antingen till Bergen och någon fjord, eventuellt med DFDS-färjan till Köpenhamn.

Förtydligande: Svorska enligt Wikipedia

Mot Göteborg

Vi träffas tidigt på Södra station förra torsdagen, eftersom det pågår banarbete och det är där tågen utgår från. Förstaklassbiljetter för halva priset och enkelsits till mig. Jag passar på att jobba på tåget och konduktören serverar gratis frukost. I samma kupé finns också Benny Anderssons orkester och Tommy Körberg, som alla ska spela på Trädgårdsföreningen samma kväll. Tar inga selfies med dem men Kalle Moraeus sitter precis framför mig. Kunde rört hans skalle om jag hade struckit fram handen men tafsar självklart inte på andra. Strax innan klockan tolv kliver vi av tåget i ett stekhett Göteborg.

Göteborgsk räkmacka

Vi lämnar väskorna på hotellet, går tillbaka inom vallgraven och äter en gigantisk lakritsglass vid domkyrkan. Försöker shoppa men noll inspiration. Sen går vi till Tredje långgatan, där vi precis missar lunchserveringen hos Tacos & Tequila i Långgårdarna. Attans. I stället blir det gigantiska räkmackor på Hebbe Lelle på Haga nygata.

Läs mer: Våra och andras toppentips för Göteborg

Hotell Bellora

Tillbaka till hotellet där vi checkar in, duschar igen och går upp till Belloras takterrass för en drink. Klockan 20 har vi bord på restaurang Toso, där vi väljer att sitta utomhus. Ytterligare ett glas på utomhusbaren Himmel ett halvt stenkast bort, där vi sitter på dynor i trappan, sen hem till fina och randiga hotellrummet.

Läs mer: Hotell Bellora

Drinkar på Toso

Nästa dag sover vi länge, äter en lång frulle och går ut för shopping. Hittar inget nu heller och rinner bort i värmen, så söker skugga på Dorsias takterrass där vi dricker jordgubb- och balsamicolemonad. Två bord bort sitter Lars Wallin och kompis. Vill bo på Dorsia; next time in the GBG.

Läs mer: Hotell Pigalle – Belloras systerhotell

Mot Oslo

Klockan 18 avgår bussen mot Oslo. Vi har plusbiljetter och sitter längst fram på övervåningen. Framme klockan halv tio och äter hämtpizza hemma på terrassen i kolonistugan. Det är fortfarande varmt och livet leker.

Läs mer: Min kolonistuga i Oslo

Solen gassar fortfarande och första dagen viker vi åt att sola och bada vid Sognsvann, en mindre sjö tio minuter med tunnelbana från min kolonistuga. Ofattbart populärt och halva Oslo och en miljon turister är där. På kvällen äter vi fantastisk mat på nya indiska restaurangen Theka på Grünerlökka och tar en öl på Bar Boca. Men eftersom det är halvfullt alla ställen och vi har halvroligt så tar vi sista spårvagnen hem och sussar. Har redan bokat Theka igen i morgon med min syrra. Mums.

Vigelandsskulpturerna i Frognerparken

Nästa dag är det sightseeing som gäller; Marie är ju förstagångsbesökare i Oslo. Vi börjar med Frognerparken, där vi träffar upp min och Vivecas tidigare kollega Nina, som är norska men som tidigare bodde i Stockholm. Förklaring; Marie är nuvarande kollega till både Viveca och mig men började efter att Nina slutade.

Vi tar spårvagnen till Aker Brygge, går vidare till Tjuvholmen och Petter Stordalens lyxhotell The Thiefs takterrass. Vi fortsätter till hippa food-truckhallen Vippa, där vi också äter middag på uteserveringen. Medan vi sitter där ser vi högtrycksregnet falla ner från mörka molnen och det kommer närmare och närmare för varje sekund. Vi hoppar på bussen och hinner precis hem innan himlen öppnar sig.

Läs mer: Frognerparken – Min favorit i Oslo

Vippa mathall
Konst på serveringen Salt

Sen kommer måndagen och jag ska jobba. Det ska inte Viveca och Marie, så jag skickar dem med tunnelbanan till Holmenkollen hoppbacke, sen till Holmenkollen kapell och slutligen till Frognerseteren för att njuta av utsikten och äta den berömda äppelkakan. Avslutar gör de vid den nybyggda och imponerande operan i city, där man kan promenera på taket.

Utsikt från Holmenkollen hoppbacke
Frognerseteren
Operan i Oslo

Läs mer: Utflykt till Holmenkollen och Frogerseteren

Nu är det dags att jag möter upp dem på Ekebergrestaurangens uteservering, en annan utsiktspunkt på andra sidan stan. Utsikt över Oslo två gångar samma dag är inte pjåkigt för turisterna. Nina och hennes man Thomas är också med och vi äter musslor samt pizza och dricker Aperol Spritz i solnedgången.

Oslo sett från Ekebergrestaurangen
Aperol Spritz i solnedgången

Mot Selma SPA i Sunne – För somliga av oss

Tyvärr måste jag hoppa av The svorska roadtrip 2019 då jag behöver jobba, dvs jag stannar i Oslo. Men i går morse åkte Viveca och Marie med buss från Oslo till Karlstad för att sen fortsätta med tåg till Selma SPA i Sunne. Själv sitter jag kvar i ett iskallt, blåsigt och regnfullt Oslo framför datorn medan de två andra skickar foton från middagen och berättar vilka behandlingar de har gjort och vilka pass de ska träna. De stannar två nätter och kommer hem till Stockholm sent i morgon, torsdag.

Förrätt på Selma SPA

Vad hände med Köpenhamn och Bergen, som jag skrev i början att jag föreslog de skulle fortsätta till? Väl, de två andra tyckte annorlunda än mitt förslag. De ville till västkusten. Så då bokade de hotell i två nätter och tågbiljetter till Lysekil. Men hon skriver ju Sunne i rubriken; är hon helt virrig norskan, tänker du nu. Ja, för de upptäckte att i Lysekil skulle det regna spik alla tre dagar. Och då kan man ju inte vara i en västkustidyll.

Så i nästan tre timmar i förrgår höll både Viveca och Marie på att googla mer inomhusvänliga möjligheter med bättre väder att boka om till, medan jag låg i hängmattan i koloniträdgården och njöt av värmen och lyssnade till planerna. Och inbillade mig själv att jag skulle vara med till Selma SPA. Men det skulle jag ju inte och nu sitter jag kvar i Oslo, ensam och kall i regnet. Så kan det gå.

Mitt bästa tågstips för sommaren

Gå med i SJ prio och åk första klass för halv priset under sommaren. Älskar detta erbjudandet och utnyttjar det alltid; varje år. Perfekt att åka billigare och få bättre komfort när jag ändå flänger mellan Stockholm och Oslo hela sommaren.

Bilderna från Göteborg är mina, i övrigt är det Ninas, Vivecas och Maries mobilbilder. Jag är tydligen inte så ivrig på att fota i den egna staden.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelPiran – Sloveniens pittoreskt värre badort
Nästa artikelSjöar och fjordar som länge varit på min bucket list – Nu äntligen