I början av oktober flög Maxime och jag från Oslo till Stockholm. Eftersom min kabinväska väger över det tillåta värdet, och det ingår incheckad bagage i biljetten, väljer jag att checka in den. På Arlanda plockar jag väskan från bandet och märker på en gång att den är halt. Jag vänder på den och mycket riktigt; det saknas ett hjul.

När jag några veckor senare ska till Italien tar jag fram kabinväskans storasyster. Ja, jag tror på att ha matchande resväskor i olika storlekar, även om jag oftast bara använder en i taget. Hemma igen märker jag att väskan lutar åt ena hållet när jag lämnar bagagebandet. Jag kollar under och resväskan har gått sönder på exakt samma sätt som den förra.

Alltså; vad är oddsen för att två matchande väskor går sönder på samma sätt med några veckors mellanrum?

Vad ska du göra när flygbolaget har skadat eller haft sönder resväskan?

Detta är inte första gången jag är med om att resväskan har gått sönder under flygresan. Alla gånger det har hänt mig har det varit lätt synliga skador, som att väskan har spruckit i hörnet eller att det saknats ett hjul och det har blivit hål där hjulet var.

Det finns två sätt att gå vidare med ärendet.

Göra en anmälan till flygbolaget på flygplatsen

Alla flygbolag har en servicedesk i ankomsthallen. Här visar du upp det skadade bagaget och det skapas ett ärende för dig.

I oktober reste jag med SAS båda gångerna resväskorna gick sönder. De har i vanliga fall ett ganska bra utbud nya resväskor att välja från på flygplatsen, nu lite mindre beroende på corona. Jag har vid minst ett tidigare tillfälle valt ny väska på plats, packat om och tagit med den nya hem. Ärendet avslutat! Väldigt smidigt.

Jag skickade några klassiska unboxing-foton till Maxime när jag kom hem och nya kabinväskan hade levererats

Min gamla kabinväska gick att expandera, så det var avgörande att min nya också har den funktionen. Jag tackar därför nej till ny väska på plats. I stället skickas det en mail till mig med referensnummer och länk till SAS sida för bagsupport. Här får jag komplettera min skadeanmälan, t ex med märke, modell och hur gammal den var. Nästa dag får jag ett mail med en voucher motsvarande värdet på min förstörda resväska och en länk till en webshop där jag kan beställa en ny. 

Nackdelen med att göra anmälan på flygplatsen är att det kan vara lång kö. Fördelen är att om du inte vill ha en särskild väska kan du på en gång få med dig en ny väska hem. Du behöver inte göra något mer och får inget åldersavdrag för den gamla väskan. Men är det viktigt med en särskild resväska är det kanske inte värt att stå i en eventuell kö bara för att åka hem och göra en kompletterad anmälan själv och sen beställa ny väska. Ännu en nackdel är att du kommer också troligtvis att få betala ett mellanlägg om du väljer att beställa en väska.

Göra en anmälan över telefon

För att kunna fylla i webbformuläret för skadeanmälan, samma som jag skriver om ovan, så måste du ha ett referensnummer. Du behöver mao ringa flygbolaget för att detta ska skapas. Reser du med SAS hittar du numret här, annars går det självklart att ringa via respektive bolags kundtjänst.

Sen fyller du i webbformuläret du får länk till på mail och skickar med foto både på resväskan som helhet samt skadan. Sen är det samma procedur som ovan och ny resväska beställs via webbshopen.

Fördelen med denna lösning är att du inte behöver köa på flygplatsen och att du kan välja ny resväska hemma. Nackdelen är att du måste göra allt själv; ringa, fylla i kompletterande skadeanmälan och beställa väskan. Samt att du får åldersavdrag och troligtvis kommer få lägga till en slant för att beställa ny likvärdig resväska.

Märker du skadan först när du är hemma vill du självklart inte åka tillbaka till flygplatsen.

Hur fungerar det hos andra flygbolag, som exempelvis Norwegian?

Jag har endast flugit med SAS eller Norwegian när min resväska har gått sönder under flygresan. Hos Norwegian är proceduren likande, med undantag av att de inte har något lager av resväskor på Arlanda och erbjuder inte möjligheten att få med väska hem på en gång. 

Jag har aldrig varit med om att resväskan har gått sönder på väg till destinationen, bara på hemvägen. Hade den gått sönder exempelvis på resan till Singapore med Qatar Airlines så hade jag absolut gjort en anmälan på flygplatsen i Singapore så fort jag såg skadan. Oavsett hur lång kön hade varit, eftersom man troligtvis inte vet deras process och procedurer.

Får man alltid ny resväska?

Nej, så är det inte. Väskan i sig ska vara så skadad att den inte kan användas. Detta betyder att om ett hjul har gått sönder men väskan i sig inte är skadat så får du ingen ny. Det samma med handtaget; väskan anses duglig även om handtaget inte kan användas. När min kollega och jag kom hem från Las Vegas hade hennes dragkedja gått sönder men inte väskan i sig. Hon fick inte ny, fast jag inte riktigt fattar hur man ska kunna använda en resväska som inte går att stänga.

För båda mina två resväskor var det inte hjulen i sig som var sönder, utan de hade slitits bort och det var ett stort hål där hjulen hade varit.

Och hur blev resultatet?

Båda mina väskor som gick sönder var av märket Epic och var ca två år gamla. Ersättningen var 1699 respektive 1799 kronor. Jag visste ju självklart inte att min andra resväska också skulle gå sönder då jag valde ny kabinväska men jag valde i alla fall att göra en uppgradering av modell och märke. Dels ville jag ha en resväska som vägde mindre i sig, dels var det så att den gamla lutade lite inåt mot toppen och jag önskade en som rymde mer. För mig är det också viktigt med expanderbar då några flygbolag har 20 cm djup som maximum och andra tillåter 23 cm.

Valet föll på modellen Hi-Fi från Samsonite, deras lättaste resväska hittills. Jag fick lägga till 300 kr för kabinväskan. När jag senare skulle beställa ny resväska i vanlig storlek för incheckning valde jag en som var 65 cm hög, givetvis också modellen Hi-Fi. Denna gång fick jag lägga till 500 kr. Jag fick båda resväskorna levererade till min dörr efter tre-fyra dagar.

Slutkläm; jag är riktigt nöjd med mina två nya resväskor. Nu väntar jag bara på bättre tider och mindre virus så att jag kan inviga dem.


Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelBrunch på Jacqueline´s i Stockholm
Nästa artikelEtt översvämmat Venedig och Markusplatsen under vatten

2 KOMMENTARER

  1. Har fått avslag på min anmäla pga att just hjulet gått sönder då de inte ersatte utstickande hjul och bara inbyggda. Var från SAS men något år sedan. Den stora jag har nu älskar jag verkligen, utvecklingsbar Samsonite i guld med utstickande hjul så hoppas den aldrig går sönder. Har två olika kabinväskor Samsonite som jag kör med i tyg i lite olika storlekar och dem har jag valt med infällda hjul just pga risken med utstickande. Brukar inte checka in väskor om jag inte måste men har fått skadade väskor av Lufthansa ett par gånger, en gång påväg från HAM till OSL (valde ny väska på plats) och en gång påväg till FRA där jag också plockade ut en ny väska på plats.

    • Du har helt rätt, jag vet ju att man inte får ny väska om hjulet är sönder. Har uppdaterat med ett stycke om när man inte får ny. Hade ingen aning om att det ens finns infällbara hjul, men jag ska absolut ta med både expanderbar och infällbar på kravlistan nästa gång jag behöver någon ny resväska. Och en guldväska låter som en bra och snygg grej, varje gång jag ska skaffa någon ny tänker jag att jag ska ha en färg/motiv som sticker ut men jag tycker aldrig jag hittar någon fin. Varken gul, rosa eller röd känns som min grej. Vill ha snyggt och inte roligt.

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here