Förra helgen kom jag hem efter tio dagar i Italien. Jag var i Venedig, Florens, Siena och Rom och förflyttade mig med tåg och buss. I denna artikel delar jag med mig av min erfarenhet med hur det är att semestra i Italien 2020, under pandemin Covid-19 och med coronarestriktioner.

Jag börjar först med att skriva om munskydd, eftersom detta är något som påverkar mig mycket och som nästan gjorde att jag inte valde att åka. Men som du fattar valde jag i slutändan att göra så men det var många turer fram och tillbaka i huvudet.

Siena

Munskydd

Sen början av oktober är det i Italien obligatoriskt med munskydd dygnet runt när man är utomhus eller i offentlige rum inomhus. Oavsett om det är andra i närheten eller inte. De flesta har blåa engångsskydd, som kan köpes på alla apotek. Jag trodde faktiskt det skulle vara fler som hade monogram-munskydd från de stora modehusen som Armani och Gucci men jag observerade inte detta alls. Vi pratar trots allt Italien. Kanske så diskret att de är helt utan logga och jag missade.

När man sitter ner vid bordet på restauranger behöver man inte använda munskydd. Men på väg till bordet, när man går till toaletten eller för att betala, ska det vara på. På hotellen gäller det munskydd i de gemensamma utrymmen men inte inne i det egna rummet. I frukostmatsalen är det samma regler som för restauranger i övrigt.

Pasta i Rom; tomatsås är är min melodi
Venedig

Jag upplevde det som ok att dra ner/ta av munskyddet för att gå på gatorna och dricka, äta eller röka. Folk runt mig gjorde så hela tiden. Jag åt många gelatos på detta sätt.

Jag tolkar det som att det anses helt ok att gå ut med en förkylning, jag såg många som drog ner munskyddet för att snyta sig eller för att nysa i armbågen. Känns lite konstigt jämfört med i Skandinavien; alla jag känner stannar hemma vid minsta lilla snuva. Antar det är munskydden som spelar in här.

Enligt de italienare jag pratade med är det bot på €400 för att inte ha munskydd. Dock oklart om det är polisen eller annan myndighet som ger böterna. Jag fick hörde också att så länge man har munskyddet under näsan eller hakan får man bara tillsägelse och ingen bot. Dock har jag ingen aning om detta är sant men jag hörde det från flera källor. Jag uppskattar att 25% hade munskyddet under hakan eller under näsan. De som inte hade alls var i fåtal.

Bästa budskapet 2020

Läppstift är ingen hit under munskyddet, det blir både kladdigt och smittar av sig på munskyddet. Dessutom ingen som ser… Jag hade läppstiftet i väskan och tog på när jag satte mig på restaurangen på kvällen, eller så skippade jag helt. Såg många kvinnor utan läppstift, som jag inte kan tänka annat än att i vanliga fall brukar ha detta. Vi pratar som sagt Italien.

Jag fick syrebrist och tillhörande huvudvärk efter några timmar med munskydd, så det var nödvändigt med regelbundna fika- eller vinpauser för att kunna andas ordentligt och jaga bort huvudvärken. Det ska tilläggas att jag är en storkonsument av frisk luft. Att sova utan öppet fönster eller för många timmar inomhus ger mig också huvudvärk; jag är nog mer känslig än genomsnittet.

Venedig

Att resa med tåg och buss i Italien under Covid-19

Jag reste med tåg från Milano till Venedig och från Venedig till Florens. Sittplatserna är i fyrklöverformation med bord i mitten; nu under Covid-19 är endast varannan sittplats tillgänglig, så att två personer sitter diagonalt vid samma fyrklöver. Jag bokade tågbiljetterna innan jag åkte hemifrån på Trenitalia, eftersom det bara är hälften så många platser som i vanliga fall. Vid båda tillfällen jag åkte tåg var så gott som samtliga tillgängliga platser upptagna, så att boka så fort som möjligt är nog bra.

Ön Burano, utanför Venedig

Jag åkte buss från Florens till Siena och från Siena till Rom. Från Florens till Siena är en lokalbuss som går varje timme och där man inte köper biljett till en bestämd avgång. Det fanns gott om plats på bussen. Från Siena till Rom åkte jag med Flixbus och resan tog tre timmar. Här är säljs det också bara biljetter till hälften av platserna men det är ingen platsreservation. Men i praktiken finns det ett dubbelsäte till varje resenär.

Jag åkte inte med några lokalbussar i de större städerna Milano, Florens eller Rom, så de kan jag inte uttala mig om.

Utsikten från hotellrummet i Rom åt ena hållet…
… och åt andra

Att resa coronatider och kände jag mig trygg i Italien?

Jag vill inte säga att jag kände mig varken mer eller mindre trygg i Italien jämfört med hemma. För mig framstod folks beteende som det samma rörande avstånd och tillgång till handsprit på restauranger och i butiker. Det är också så att det i skrivande stund är tillåtet att resa inom Europa enligt UD. Varje individ får själv avgöra hur denna önskar att göra, det jag skriver om här är mina upplevelser från då jag var i landet i mitten av oktober. Jag är också medveten om att Italien samma dag som jag åkte hem beslutade att alla barer och restauranger ska stänga klockan 18 och att landets invånare uppmanas att begränsa sina rörelser utanför hemmet.

Tomma turistrestauranger vid Piazza Navona i Rom. I bakgatorna var det fler gäster på uteserveringarna. När italienarna själv får välja.

Kommer jag åka utomlands igen så länge det är krav på munskydd?

Jag vet ärligt talat inte. Jag kände mig som sagt inte mindre trygg i Italien än hemma. Men detta munskyddet är ett härke som jag ogillar väldigt mycket. När jag började skriva denna artikel satt jag på Kastrup på väg hem och fasade så mycket för att resa mig från mitt fik och ta på munskyddet igen. När jag sen gick av planet på Arlanda och kunde ta av munskyddet kände jag världens största befrielse. Jag var precis lika glad som när jag tog av slöjan samma sekund som jag var ombord på planet hem från Iran. Jag skriver nu det sista, nästan en vecka efter att jag kom hem, och svaret är fortfarande nej; detta kommer jag inte att göra om. Men jag säger inte att jag inte kommer att ändra mig.

Utsikt från hotellrummet i Siena

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelPop House Hotel på Djurgården – Stockholm staycation
Nästa artikelVi följer trenden – Ladies Abroad goes reseblogg, matblogg och upplevelsesblogg

8 KOMMENTARER

1. Hej! Ang Rom, funderar på att resa dit i slutet av april. Hur får jag lättast tag på info om öppettider för butiker och restauranger där? Kommer flyga med SAS direkt till Rom FCO. Vet du om det är några regioner/kommungränser mellan centrum i Rom och den flygplatsen?
    Känner att det är rörigt att resa nu under Corona men fyller jämt så vill gärna åka utomlands då 😊
    Fick du ta covid-test innan avresa och hur bokade du det isf?
    Förstår dig helt med munskydd. Det är inget som lockar men men vad gör man 😏.

• Hej. Rörande öppettider så har jag ingen aning, men när jag har liknande frågor brukar jag hitta en FB-grupp att ställa dem i. För Italien använder jag den som heter Välkommen till Italien.

Både Rom itself och FCO ligger i Lazio, så det borde inte vara problem med att korsa regionsgräns. Jag slapp covid-test innan, det var inte krav på det då.

Försåt önskan om att åka och grattis med att fylla jämt. Men tänker att t ex öppettider på restauranger är avgörande, samma dag som jag åkte hem började alla stänga kl 17. Och det är ju inte så kul. Men jag tycker självklart att man ska åka dit man kan och vill, men tvätta händer ordentligt etc.

• Halsduk låter som rena himlen. Skulle jag lätt kunna acceptera. Men blir nyfiken på ditt nya (väl, kanske inte så nytt längre) jobb, känner jag måste höra mer om det.