Den södra delen av Gardasjön är mer lättillgänglig än den norra delen, från Milano till Desenzano tar det 90 minuter med bil. Det går också tåg från Milano till både Desenzano och Paschiera, vilket bara tar en dryg timme.

Detta gör att den södra delen är mycket mer turistig och har fler besökare. Det är också ganska så flackt här medan de norra delarna av Gardasjön ligger i utkanterna av Dolomiternas, som ger höga berg som stupar ner i vattnet. Sjön är också smalare upptill, vilket gör att kontrasten mellan vatten och berg blir mer påtaglig och naturen är mer dramatisk.

Behöver jag säga att de norra delarna blev min favorit?

1. Sirmione

Vi börjar i södra delen och jobbar oss uppåt. Sirmione är kanske den mest kända byn vid Gardasjön. Den ligger helt söder, på en utskjutande smal tunga. Det finns en borg i Sirmione som måste ha varit inspiration för varje Legoborg som har tagits fram. I övrigt är det en mysig och bilfri by med små färgglada hus men förvänta inte att vara själv under sommarmånaderna. Kommer jag tillbaka vill jag bo på ett av hotellen mitt i byn, med egen badbrygga.

italien-gardasjon-sirmione

2. Desenzano

Desenzano är, tillsamman med Sirmione, den mest populära byn i södra delen av Gardasjön. En lite större by med fler riktiga affärer, men fortfarande liten och mysig. Här finns torg med serveringar och en vattenkanal som har förlängts in i byn.

Läs mer: Desenzano och Sirmione

italien-gardasjon-desenzano

3. Vingårdar i Bardolinoområdet

När man är vid Gardasjön är det obligatoriskt att åka genom Bardolino vindistrikt. Så det gjorde vi. Vi hade egentligen inte planerat att stanna vid någon vingård, så jag fick snabbt googla lämplig vingård från passagerarsätet. Samtidigt som jag ville se på den fantastiska utsikten utanför bilen. Det blev inte världens mest effektiva googling och vi stannade på en av de större, Zeni. För många mindre vingårdar måste man förhandsboka tid, så de utgick för oss.

italien-gardasjon-bardolino

4. En liten strand i någon by – Pai och Bogliaco

Det finns flera större stränder längs Gardasjön men de är inte jättemånga och parkeringarna tenderar bli överfyllda. Vi valde därför att stanna till vid mindre stränder i de små byarna. Vi höll helt enkelt ögonen öppna när vi körde och uppsyn med strandskyltarna längs vägen.

italien-gardasjon-pai

På östra sidan hittade vi byn Pai och på västra sidan en strand i Bogliaco, precis söder om Gargnano.

Läs mer: Vin i Bardolino och små stränder i små byar

5. Limone

Limone lever verkligen upp till sitt namn, överallt finns det citroner. Limoncello, citroner i keramik, rätter på restauranternas menyer. Även alla gatuskyltar är handmålade med citroner på. När vi går en runda ser vi också stranden, med vita stenar (som så ofta vid Gardasjön) och som ser trevlig ut. Näst efter Riva blir detta byn jag tycker mest om. Men tyvärr är Limones drawback att byn ligger på västra sidan, dvs solen försvinner bakom bergen och det blir ingen kvällssol.

6. Malcesine

Malcesine ligger på östra sidan sjön. Solsidan. Också här finns små och gulliga pastellhus samt en borg med högs torn mitt i byn. Vi såg bara Malcesine från båten på vattnet och från linbanan upp till Monte Baldo. Vi hade tänkt ta en sväng efter att vi hade varit uppe på Monte Baldo men trafiken och kö till linbanan gjorde att vi förlorade för mycket tid och inte orkade.

Läs mer hos 4000 mil: Tre riktigt bra restauranger i Malcesine

7. Berget Monte Baldo

Monte Baldo ligger precis bakom staden Malcesine. Man åker två linbanor upp, sen är man där. Utsikten är fantastisk och det rekommenderas verkligen att göra detta. Vi gick en runda uppe på berget, sen åt vi mumsig chokladtårta på fik med fin utsikt.

8. Riva del Garda

Riva del Garda ligger absolut längst norr vid Gardasjön. Belägen mellan höga berg på båda sidor och med färgglada fasader. En trevlig hamnpromenad och jag åt inte mindre än två riktigt goda glass. Mums. Jag vill åka tillbaka hit, bo på hotell vid vattnet och skriva en bok. Valfritt ämne på boken.

Läs mer: Limone, Riva del Garda och utsikten från Monte Baldo

9. Insjön Lago di Tenno

Det var Sofia på Fantasiresor som tipsade om denna pärla av en mindre sjö utanför Riva del Garda. Tyvärr orkade vi inte åka dit pga att resan till Riva hade tagit längre tid än beräknat för långsam trafik. Men jag tipsar vidare om Lago di Tenno.

Läs mer hos Fantasiresor: Lago di Tenno

10. Att köra runt Gardasjön

Jag säger det rakt ut; att köra längs Gardasjön är en mardröm. Det är en tvåfilig, smal och krokig väg. Det tar evigheter och stora delar av sträckan går det i 20 km/t. Om det ens rör sig. Att köra från Desenzano till Riva, vilket är en sträcka på 6,5 mil tar ca 2,5 timmar med normal sommartrafik.

Visst är det fint längs vägen, i synnerhet i de norra delarna, men det är inte kul att krypköra i timmar. Inte alls. Tyvärr gjorde detta att vi flera gånger valde att inte stanna när vi såg något fint, vi orkade inte fastna i mer kö. Det finns tyvärr ingen motorväg att ta i stället.

11. Åka färja på Gardasjön

Att åka färja är ett förträffligt färdsätt på Gardasjön. Det går att åka hela vägen från Desenzano/Sirmione/Paschiera till Riva, vilket tar ca fem timmar. Självklart stannar båten till vid ett flertal ställen undervägs. Vi åkte från Riva till Limone, där vi klev av, sen vidare via Nago Torbole tillbaka till Riva. Vår färja var bara för fotburna passagerare men jag minns vi såg någon bilfärja också.

12. Utflykt till Borghetto

Borghetto ligger en halvtimmes med bil söder om Desenzano och Sirmione. Detta är en väldigt mysig by med ett fåtal turister, i alla fall jämfört med runt Gardasjön. Vid flodens brädd ligger ett torn och ett gammalt vattenhjul samt en restaurang med terrass som hänger över vattnet.

Läs mer: Borghetto, Castellaro Lagusello och lavendelfälten vi inte hittade

13. Utflykt till Bergamo

Vi valde att flyga till och från Bergamo och stannade till i två nätter, jag ville få med mig denna fina stad. Rekommenderar verkligen men passa på att fokusera på den övre och gamla delen av staden. Det tar en timme att köra från Desenzano och det samma med direkttåg, så passar lika bra för dagsutflykt.

Läs mer: Bergamo – Den övre stadsdelen och linbanan

italien-bergamo-citta-alta

14. Utflykt till Verona

Verona ligger 25 minuter bort med tåg och 40 minuter med bil. Jag hade gärna sett Romeo och Julias balkong där men vi hann tyvärr inte denna gång.

Läs mer hos Fantasy Dining: Guide till Veneto

15. Utflykt till Venedig

Vi gjorde också en dagsutflykt till kanalerna i Venedig, jag tycker detta är ett must när i området. Det tar ca 90 minuter både med tåg och att köra från Desenzano.

Läs mer: En dagsutflykt till Venedig

italien venedig

16. Utflykt till vinområden där prosecco görs

Prosecco görs norr om Venedig, där vingårdarna mellan Valdobbiadene och Conegliano ska var de bästa. Bubblor är verkligen min grej när det ska drickas vin och jag ville hit men det blev för långt att köra med all trafik i augusti. Hur många gånger har jag lyckats nämna den långsamma trafiken nu? Google säger 45 minuter från Venedig och två timmar att köra från Desenzano.

Jag får coronavaccin nummer två på fredag (japp midsommar, men i Norge är detta vanlig arbetsdag) och snart är vaccinpasset på plats. I dag avslutas Norwegians sommarrea och jag vill boka en resa för september. Det står mellan Barcelona/Andorra, Dubrovnik/Montenegro, Nessebar i Bulgarien och Comosjön. Det sägs att Comosjön är ännu finare än Gardasjön, så just nu känns detta som vinnaren. Men vem vet, det är fortfarande många timmar till midnatt.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.

Föregående artikelHär kan du boka bord på uteserveringar och takterrasser i Stockholm