Kampong Glam är det gamla arabiska och malaysiska området i Singapore och det var också här vi bodde. Här finns en mängd små butiker och många restauranger, det ena stället mer färgglatt än det andra. Detta blev vi vårt bästa område i Singapore.

Området Kampong Glam är egentligen större men det är kvadraten mellan de fyra gatorna Victoria Street, Julan Sultan, Beach Road och Ophir Road du vill åt.

Kampong Glam – Färger, barer och restauranger

Singapore ritades ut 1822 i det som omtalas som Raffles plan. Eftersom staden redan då var en smältdegel av olika nationaliteter delades den upp enligt detta, ofta heter områden något med kampong där jag antar att det betyder område eller stadsdel. Exempel är Chinatown, Little India, Kampong Bugis (från en Indonesisk ö), det europeiska området (som i dag är Colonial District) och Kampong Glam (för sultanen med sitt hov, tillsammans med araberna och malaysierna).

Läs mer: Colonial District, The Quays och Marina Bay

Mitt i området ligger moskén Sultan från tidigt 1800-tal; stor och ståtlig är den. Tyvärr inte möjlig att besöka. En kontrast till alla småskaliga byggnader runt och är synlig från stora delar an området. Gatorna har beskrivande namn som Arab Street, Muscat Street, Pahang Street, Baghdad Street etc.

Mitt framför moskén ligger Bussorah Street, med många restauranger men där det inte serveras alkohol, beroende på närheten till moskén. Dock gäller alkoholförbudet bara ett kvarter fram till första tvärgata. Här är det lite lugnare; observera lugnare men inte lugnt. Gillar du totallugnt är nog inte Kampong Glam stadsdelen för dig kvällstid.

Subhan Steet går parallellt med Bussorah Street. Detta är egentligen en bakgata där alla restaurangerna har sina soptunnor och gasledningar, men alla fasader är väldigt fint målade. Här poseras det hejvilt bland turisterna; som vanligt var jag mer intresserad av att fota de som posar för varandra än att posera själv.

Läs mer: Singapore – Ny asiatisk storstad i mitt ?

De livligaste gatorna är Baghdad Street och Haji Lane, som också båda är smala gränder utan biltrafik. Det ena stället är mer brokigt än det andra och det finns skyltdockor omgjorda till lampor, målade skyltdockor, abstrakta tavlor och upphängda grejer överallt. Det är mycket folk, alla är glada och det skålas gärna och ofta. Om jag får klaga på något så är det att var och vartannat ställe har trubadur utomhus, den ena spelar högre än den andra för att överrösta varandra. En aning jobbigt att hitta det perfekta bordet, bara för att tre minuter senare kommer en man och hans gitarr och riggar upp sig fem meter från en.

Bra eller dåligt, och framför allt konstigt, är att då vi var där i februari så tvärdog hela området runt midnatt. Fast ställen verkade ha öppet längre så gick alla hem.

Hotel ZEN Preminum Kampong Glam

Innan vi åkte hade jag läst flera andra resebloggar som rekommenderade att bo i Kampong Glam. Så då började jag med att kolla boende där. Vi önskade hålla nere kostnaderna och Singapore är en dyr stad att bo i. Kollegan Dryden bodde på ett kapselhotell i Kampong Glam men så långt ville vi inte gå.

Läs mer: Sentosa – Singapores stränder

Jag hittade snabbt Hotel ZEN Preminum Kampong Glam, som kostar en knapp tusenlapp per natt för ett enkelrum. Ja, det är billigt för at vara Singapore. Hotellet hade fina rum, bra service och bra läge. Tog man bakvägen ut av hotellet var vi vid moskén på två minuter. Frukosten var också helt OK; ingen buffé men en handfull à la carte rätter att välja mellan, antingen asiatiskt, chiapudding eller yoghurt med frukt. Och alltid toast med pålägg.

Massage

Längs gatan North Bridge ligger massageställen som pärlor på tråd. Alla är riktiga salonger där man ligger i var sitt rum; ingen ”massage-på-gatan-känsla”. Jag tror kostnaden var $45 för en halvtimmes fotmassage plus en halvtimmes ryggmassage. Jag tog två olika massager på två olika ställen, båda var underbara och jag antar alla ställen levererar ungefär det samma.

Läs mer: Bintan Island – Indonesiskt strandliv ett stenkast från Singapore

Som sagt, vi gillade Kampong Glam mycket. Kommer definitivt att bo här också nästa gång i Singapore, fast vill också ha minst en vatt på Marina Bay Sands då. De kvällar vi inte åt middag här avslutade vi alltid med en öl på väg hem.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.