September är en ypperlig månad för att resa. Högsäsongen är över och det är lugnare på de flesta ställen. Färre andra turister och mer genuint. Samtidigt är vädret fortfarande soligt och varmt många ställen.

September månad är perfekt för resor inom mellersta och södra Europa, särskilt till de ställen som är knökfulla under sommaren.

2015 – Madrid

De första dagarna av september 2015 var jag i Madrid med två norska väninnor, en stad ingen av oss hade varit i tidigare. Vi åt tapas och drack cava, utforskade olika stadsdelar och såg en flamencoshow, där sistnämnda var mycket roligare än vad jag trodde den skulle vara. En halvdag spenderas också i fina parken Retiro, vilket jag anser är ett måste om solen skiner.

2016 – Istanbul

2016 fick jag mitt livs bästa födelsedagspresent, nämligen en weekendresa till Istanbul från och med Maxime. Vi åt kebab till det kom ut genom öronen pga en av mina favvorätter, besökte hamam, palats, moskéer och andra ståtliga arkitektoniska pärlor. Istanbul är en helt perfekt stad för allt och jag vill gärna åka tillbaka.

istanbul-suleymaniyemosken
istanbul-turkiet
istanbul-topkapi

2017 – Schweiz och Kroatien

2017 hann jag med inte mindre än två resor under september månad. Först en veckas rundresa med tåg i Schweiz; en av mina bästa resor ever. Jag var i gulliga staden Luzern, fina Montreux med vingårdar och åkte kända tåget The Glacier Express från Zermatt via Andermatt till St Moritz. Som en saga varje dag.

schweiz-zermatt
schweiz-zermatt-andermatt

Sen Kroatiens huvudstad Zagreb där jag åt på en folklig och trevlig Michelinrestaurang. Utöver storstaden var vi också två dagar på vingårdar och SPA-n i norra Kroatien, i regionen Zagorje. En väldigt trevlig del av landet som inte många turister hittar till.

kroatien-zagorje-zagreb
kroatien-zagreb

2018 – Vilnius

I september 2018 var Maxime och jag i Litauens huvudstad Vilnius. Solen sken och vi var i den självständiga republiken Uzupis, åkte på utflykt till slottet Trakai och åt riktigt god mat. Och njöt av staden också. Kullersten, torn och färgglada hur. Som sig hör och bör.

vilnius-litauen-trakai
vilnius-litauen-uzupis
vilnius-litauen
litauen-vilnius-uzupis

2019 – Hotell Havsbaden och Victoria Falls/Botswana

Första helgen i september 2019 var Maxime och jag en helg på hotell Havsbaden i Grisslehamn. Det var riktigt najs. Hade max tur med vädret och kunde bitvis ligga utomhus i bikini. Havsbaden imponerade med sitt SPA och rum med badkar i rummet.

sverige havsbaden grisslehamn

Senare samma månas la jag ut på min resa till södra Afrika för att se vattenfall och åka på safari och fick med mig fyra nya länder, Botswana, Namibia, Zambia och Zimbabwe, och fick fem sidor nya stämplar i passet. Också en toppenresa.

afrika-victoria-falls-zambia-livingstone
botswana safari chobe nationalpark
afrika victoria falls zimbabwe

2020 – Hotellen Hasselbacken och Pop House

2020 och vi pratar pandemi. Kan jag inte resa någonstans så får jag göra staycations och bo på hotell hemmavid. I början av september kom jag till Stockholm efter fem månader i Oslo. Jag hade inte varit många dagar i stan innan jag checkade in på mitt första hotell; Pop House, tillsammans med Maxime. Där fick vi bo i Kristina från Duvemålarummet och det var ju kul.

stockholm sverige staycation pop house

Blodad tand; bara veckan senare checkade jag in på Hasselbacken hotell, beläget på andra sidan gatan från förra hotellet. Denna gång med två väninnor. Solen sken och Djurgården visade sig i sin finaste höstskrud.

sverige stockholm staycation hasselbacken

2021 – Ästad vingård

September 2021 har vi bara precis lämnat men vi gör en kort tillbakablick i alla fall. I början av månaden åkte Maxime, henens sambo Jonas och jag till Ästad vingård i Halland. Vilket lysande fint ställe! Ett SPA som är det finaste jag har sett, vinrankor runt knuten och en svit med stenbadkar i rummet. Ja, tack.

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.