We´re back med the månadssummering av våra resor! Vi började i fjol med september till december, sedan kom vi av oss om vi ska vara ärliga. Med friskt mod drar vi igång igen!

Januari är en månad som nästan alltid betyder på resande fot; jul- och nyårsresor är något vi gillar. Det nya året börjar ofta på bästa sättet, dvs att vakna upp på en resa.

2012 – Jordanien

Första veckan i det nya året åkte Maxime, min mamma och jag till Aqaba i Jordanien. Vi solade och badade, samt gjorde en dagsutflykt till Petra och en tvådagarsutflykt till Döda havet och Jerusalem.

2013 – Malaysia/Thailand

Min syster ville åka till Thailand och jag ville åka till Malaysia; det fick bli en kombo! Vi började med några dagar i Kuala Lumpur, åkte vidare till Langkawi, därefter Koh Mook och avslutade på Railey Beach i Thailand.

2014 –Miami/Bahamas/New York

Maxime bodde i New York och vi firade jul där och nyår i Miami, för att därefter åka på kryssning till Bahamas. När jag skulle flyga hem från Miami var flyget cancellerat och det var fullbokat på alla flygningar över Atlanten de kommande dagarna. Det blev inte bättre än att jag fick åka tillbaka till New York och stanna en extra vecka hos Maxime…

2015 – Vietnam/Kambodja

Nyårsafton firades med Viveca på på fruktansvärda stället Mui Ne i Vietnam. Åk inte dit. Dagen efter flög vi som tur var till Angkor Wat i Kambodja. Vilket lyft.

2016 – Filippinerna

Maxime och jag var på ön Palawan över nyår, i jättefina El Nido. Ett riktigt paradis. Jag minns inte exakt vad vi gjorde på nyårsafton men resan var helt fantastisk.

2017 – Kiev och Colombia

Nyår firades bland guldkupoler i ett isande iiiiiiiiiskallt Kiev. Väldigt fin och maffig stad, hoppas verkligen att kiget tar slut och att det snart går att åka dit igen.

petjerskaklostret-kiev-ukraina

I mitten av månaden åkte jag till Cartagena i Colombia; en fantastisk färgglad stad som jag älskade. Utöver att sola och bada på den lokala stranden var vi på utflykter och i ett bröllop där jag inte kände vare sig bruden eller brudgummen.

cartagena-colombia

2018 – Cuba/Jamaica

Jag vaknade upp på nyårsdagen i HavannaCuba, men redan kockan åtta på morgonen flög vi vidare till Jamaica. Vi hade en fantastisk semester på stranden i Negril; gillade Jamaica mycket.

jamaica-negril-seven-mile-beach

2019 – Oman och Söderköping

Nyårsdagen 2019 vaknade jag i Oman. Vilket toppenland, där vi upplevde både öken, berg och paradisstrand.

oman-oken-wahiba-sharqiya-sands

Senare i januari åkte jag en helg till Söderköping, som visade sig från sin finaste sida i januarisolen.

2020 – Malaga, Hotell Rival, The Nest SPA

Nyårsafton detta år spenderas i Malaga med Mija och Viveca, där vi hade hyrbil och gjorde superfina utflykter till Gibraltar, Alhambra och Ronda. Jag hade ingen aning om att Andalusien skulle vara så fint.

spanien-malaga-restaurang-bar

Senare i månaden bodde jag på hotell Rival på Söder och tog med Maxime på The Nest SPA, båda alltså i Stockholm.

sverige stockholm the nest spa downtown camper

2021 – Hotell Frantz

Corona och nedstängd värld; ingen nyårsresa. Men i januari behövde jag göra något kul och bodde på hotell Frantz på Söder i Stockholm, det var mycket trevligt.

stockholm sverige hotel frantz

2022 – Ingen resa

Världen var igen mitt i covid-träsket, så det blev tyvärr varken någon nyårsresa eller januariresa.

2023 – Poznan

Det nya året firades in i Poznan i Polen, så i år jag vaknade i denna mycket trevliga, gulliga och färgglada stad.

Alltså; jag blir såååååå inspirerad av mitt egna blickande tillbaka på tidigare resor. Över hälften av ställen i denna artikkel har jag tänkt att jag vill resa tillbaka till när jag har letat fram foton.

Tidigare månadssummeringar:

Följ Ladies Abroad på Facebook och Bloglovin för att läsa alla nya artiklar.